Het empathisch teveel op naar een werkbare onverschilligheid

Ignaas Devisch

Taal: Nederlands

Afbeeldingen
Ignaas Devisch
Uitgever:

De Bezige Bij

NederlandsPaperback978902344981220 oktober 2017192 pagina's
Ignaas Devisch

Ignaas Devisch

"""Ignaas Devisch (Brugge,15 augustus 1970) is een Belgisch professor in de filosofie, medische filosofie en ethiek. Hij werkt als filosoof aan de Universiteit Gent en de Gentse Arteveldehogeschool. Hij was 5 jaar gastonderzoeker aan de Radboud Universiteit van Nijmegen. Zijn onderzoek gaat vooral uit naar vraagstukken over autonomie en verantwoordelijkheid in de gezondheidszorg.

Devisch is voorzitter van De Maakbare Mens, een Belgische vrijzinnige non-profitorganisatie die werkt rond bio-ethiek.

Hij publiceert zowel voor een gespecialiseerd als een breed publiek. Eind 2013 verscheen Ziek van Gezondheid. Voor elk probleem een pil?. In maart 2016 verscheen Rusteloosheid: pleidooi voor een mateloos leven.

Bron: Wikipedia

Auteur van o.a. Doordenken over dooddoeners"
Alles van Ignaas Devisch

Samenvatting

In een tijd waarin maatschappelijke tegenstellingen en sociale ongelijkheid op de voorgrond treden, klinkt een sterke roep om meer empathie. Van Barack Obama en Angela Merkel tot Jesse Klaver – velen beschouwen het menselijk vermogen zich in te leven in anderen als stuwende kracht voor moreel handelen en een probaat middel tegen onverschilligheid. Maar is empathie altijd goed? Op het niveau van de persoonlijke verhoudingen is zij wenselijk, maar empathie is geen wondermiddel waarmee we alle maatschappelijke problemen kunnen oplossen. Een zekere onverschilligheid is gewenst en soms zelfs bittere noodzaak. In Het empathisch teveel neemt Ignaas Devisch de lezer, uitgaande van voorbeelden uit het actuele maatschappelijke debat, mee in de geschiedenis van het denken over empathie. Hij daagt ons uit na te denken over ons mensbeeld: schuilt in ieder mens behalve een vriend niet ook een schurk?

Productspecificaties

Inhoud

Taal
nl
Uitvoering
Paperback
Oorspronkelijke releasedatum
20 oktober 2017
Aantal pagina's
192
Kaarten inbegrepen
Nee
Illustraties
Nee

Vertaling

Originele titel
Het empathisch teveel

Betrokkenen

Hoofdauteur
Hoofduitgeverij

Informatie over de fabrikant

Fabrikant Naam
De Bezige Bij
Elektronisch adres fabrikant
verkoop@debezigebij.nl
Fabrikantgegevens
De overige informatie van de fabrikant is momenteel niet beschikbaar.

Overige kenmerken

Editie
1
Extra groot lettertype
Nee
Kookboek
Nee
Product breedte
137 mm
Product hoogte
15 mm
Product lengte
216 mm
Studieboek
Nee
Verpakking breedte
137 mm
Verpakking hoogte
15 mm
Verpakking lengte
216 mm
Verpakkingsgewicht
233 g

EAN

EAN
9789023449812

Productveiligheid

Verantwoordelijk marktdeelnemer in de EU

Je vindt dit artikel in

Reviews

Gemiddeld 3,4 van de 5 sterren uit 10 reviews
Heel zwakke prestatie
5 oktober 201860-69 jaarZonnebeke (B)Hippos1959
  • Verrassend
  • Eenzijdig
  • Onsamenhangend
  • oppervlakkig
  • huiswerk niet gedaan

Dit boek wordt gekenmerkt door één grote begripsverwarring: de auteur haalt empathie als cognitief vermogen, het emotioneel geraakt worden door het leed van anderen (medelijden) en de actieve inzet voor een ander in nood (altruïsme) voortdurend door elkaar. Dat pure emotionaliteit niet zomaar leidt tot een rechtvaardige samenleving is al te evident. Maar waarom zouden we zo’n samenleving willen, als we niet eerst geraakt worden door die ander? En hoe zouden we efficiënte maatregelen kunnen nemen zonder ons in te leven in diens toestand? De verhouding emotie-ethiek is al eerder en veel scherpzinniger uitgewerkt door Martha Nussbaum, die niet vermeld wordt. Het betoog wordt gelardeerd met ideeën van Hume, Adam Smith en Levinas, die op zijn minst onvolledig en inaccuraat worden weergegeven (van Hume wordt 'An Enquiry Concerning the Principles of Morals' niet vermeld, bij Levinas verwijst hij in de tekst naar het verkeerde boek – als hij Levinas echt zou kennen, zou hij bovendien weten dat liefdadigheid nooit helemaal overbodig kan worden, omdat de wet altijd te laat komt en te algemeen is). Zijn weergave van de visie van het darwinisme op het altruïsme leidt aan hetzelfde euvel. Wat met ‘universele naastenliefde’ bedoeld wordt, heeft Devisch evenmin begrepen: het gaat niet over 'iedereen sympathiek vinden', maar om zich het lot aantrekken van om het even welke medemens in nood. Het onderscheid tussen ‘eros’ en ‘agapè’ is hem blijkbaar niet bekend. En snapt hij echt niet dat er precies omdat de mens niet zomaar het goede wil, van een gebod sprake is? Dat we onze verzorgingsstaat beter niet vervangen door op medelijden gebaseerde liefdadigheid spreekt vanzelf. Maar het is veel urgenter om in te gaan op de idee de zorg te privatiseren. De hoofdstelling – er is te veel empathie en te weinig onverschilligheid – werkt uiteraard prikkelend op potentiële lezers, maar wie het boek enkel oppervlakkig benadert, zal het gemakkelijk als een rechtvaardiging voor zijn eigen egocentrisme zien en in die zin is het niet ongevaarlijk. De roep om meer empathie (als cognitief vermogen!) lijkt juist heel gerechtvaardigd in een samenleving waar mensen steeds meer vreemden worden voor elkaar. Dit boek concentreert zich op een vals probleem, en dat op een manier die een lesgever aan een universiteit op veel vlakken onwaardig is.

Waarom je ook té empathisch kunt handelen 
14 februari 201860-69 jaarWest-FrieslandTeavanlierop

Geschreven bij: Het empatisch teveel

  • Toegankelijk
  • Heldere boodschap
  • Inspirerend

    Op zich klinkt het ongeloofwaardig, hoe zou je teveel aan empathie kunnen hebben? Waarom zou dat niet goed zijn, wat kunnen de consequenties zijn? Soms is het goed om de zaak van een totaal andere kant te bekijken en daarom is het fijn dat Ignaas Devisch de voor-en nadelen op een rijtje heeft gezet zodat de lezer zelf een oordeel kan vellen. Het boek is opgebouwd uit vijf hoofdstukken, waarvan één met de titel: Waarover ik praat als ik over empathie praat, is dit misschien een verwijzing naar het gelijknamige boek van Haruki Murakami, (Waarover ik praat als ik over hardlopen praat)? Aan de hand van voorbeelden uit het maatschappelijk debat vertelt de auteur over de filosofisch-maatschappelijke geschiedenis van het denken over empathie en hij laat ons nadenken over de vraag of er in elk mens een schurk kan schuilen.... Volgens fenomenologen zoals Edmund Husserl, Maurice Merleau-Ponty en Edith Stein is empathie het vermogen je in te leven en mee te voelen in de belevingswereld van een ander is. Het woord fenomenologie is afgeleid van het Griekse phaenomenon, 'dat wat aan ons verschijnt' , de wereld die zintuiglijk aan ons verschijnt. De opgedane kennis is niet voor iedereen gelijk, het is afhankelijk vanaf welke plaats in de wereld deze kennis opgedaan wordt.   Het lijkt of we steeds gevoellozer reageren op andermans leed, maar wanneer je de cijfers erbij haalt valt dat heel erg mee. Misschien is het de morele globalisering die ons soms doet wegkijken? Er bestaat zelfs een formule die gebruikt wordt in de context van ontwikkelingswerk H=E:A  (Hulp=Ellende:Afstand). Door de enorme hoeveel leed die ons bereikt, is het niet moeilijk voor te stellen dat wij empathische handen tekort komen. Volgens Frans de Waal (bioloog) is empathie ontstaan om de eigen kleine groep van naasten bijeen te houden.  Dit is een helder verhaal over een actueel onderwerp. De auteur heeft zichzelf regelmatig herhaald om zijn verhaal te versterken, zo zal ik het maar samenvatten. De lezer mag zichzelf de spiegel voorhouden of hij vindt dat hij te weinig, teveel of precies empathisch genoeg leeft. Er zijn alternatieven, soms is een beetje afstand nemen juist heel functioneel. De goede balans tussen alles weggeven en alles voor jezelf houden is te vinden wanneer je niet alleen vertrouwt op de emotie maar ook het verstand mee laat spreken. De historische, politieke (meer of minder verzorgingsstaat) en filosofische achtergronden helpen mee om een beeld te krijgen van wat de mens beweegt empathisch te zijn. Begrippen als solidariteit, medeleven, medelijden en empathie liggen soms dicht bij elkaar, maar zijn niet hetzelfde.   

    Over de keerzijde van empathie
    23 november 201760-69 jaarHoutenHeeft dit artikel gekochtOniscus
    • Goede kwaliteit
    • origineel

      Een boek vol verrassende inzichten in de rol van empathie in de samenleving. Empathie als beweegreden lijkt voor velen goed en vanzelfsprekend, maar Devisch laat zien dat daar veel op valt af te dingen. Empathie staat op gespannen voet met rechtvaardigheid, leidt tot perverse effecten en is voor bijvoorbeeld openbaar bestuur als leidraad regelrecht uit den boze.

      Teleurstellend
      1 december 2021Inkling49
      • Toegankelijk
      • Eenzijdig
      • Oppervlakkig

      Zeer matig boek, dat qua uitwerking, onderbouwing en verdieping tergend ondermaats is voor een hoogleraar filosofie en ethiek. De auteur hanteert zo het hem uitkomt verschillende begripsdefinities, onderbouwd met een evenzo selectieve greep uit de literatuur. Een en ander wordt aan elkaar geknoopt met drogredenen, weliswaar in een vlotte schrijfstijl. Dit boek geeft enkele (niet hele vernieuwende) inzichten in partialiteit en solidariteit, maar niets over het centrale dilemma t.a.v. empathie.

      oppervlakkig en onvoldoende uitgewerkt
      27 februari 201940-49 jaarGent BelgiëHeeft dit artikel gekochtNickolas50
      • Voordelige koop
      • vlotte schrijfstijl
      • Matige kwaliteit
      • onvoldoende uitgewerkt van thema

      zwak boek, ik had meer verwacht van een universitair persoon en filosoof. Haalt allemaal termen door elkaar, deels omdat hij begrip empathie niet definieert waardoor hij allerlei zaken door elkaar haalt. Uit de bibliografie komt het tekort aan de oppervlakte, heeft belangrijkste werken uit de psychologie niet gelezen, niet op hoogte van de ontwikkelingspsychologie, recente hechtingstheorieën, alsook niet de belangrijkste psychotherapie richting, welke over empathie meest uitgebreid heeft besproken, gelezen.

      Tsja.....
      29 juli 201840-49 jaarWeertHeeft dit artikel gekochtTherese8017
      • empathie goed uitgelegd
      • Eenzijdig
      • Niet praktisch toepasbaar
      • Onsamenhangend
      • Moeilijk leesbaar
      • langdradig

      Helaas kan ik mij niet scharen in de rij van enthousiasten van dit boek. Ik had hogere verwachtingen en hoopte dat het boek me daadwerkelijk aan het denken zou zetten als empathisch mens. Dat is niet gebeurd. Het blijft objectief en naar mijn mening ietwat 'warrig en niet-pakkend'. Ik kan er de vinger niet op leggen, maar ik kon mijn hoofd moeilijk bij de inhoud houden. Misschien de schrijfstijl, ik weet het niet. Helaas geen topper voor mij.


      Kies gewenste uitvoering

      Kies je uitvoering
      Prijsinformatie en bestellenDe prijs van dit product is 22 euro en 99 cent.
      Op voorraadSelect
      Voor 23:00 uur besteld, morgen in huis
      Verkoop door bol
      • Prijs inclusief verzendkosten, verkocht door bol

      • Ophalen bij een bol afhaalpunt mogelijk

      • 30 dagen bedenktijd en gratis retourneren via mijn bol

      • Wettelijke garantie via bol

      • Dag en nacht klantenservice

      Bekijk retourvoorwaarden

      • Doordeweeks ook ’s avonds in huis

      Bekijk ook eens

      Waarom doe ik zo?

      The Let Them Theory

      Emotionele Gezondheid

      STILTE: Hoe je angst en paniek voor altijd kunt stoppen

      De zeven eigenschappen van effectief leiderschap

      5% kassakorting

      De dagelijkse stoïcijn

      Anderen bekeken ook

      Rusteloosheid

      Morgen in huis

      Het empatisch teveel

      We informeren ons kapot

      Morgen in huis

      Doordenken over dooddoeners

      Morgen in huis

      Ziek van gezondheid

      Morgen in huis

      Een kleine filosofie van grote emoties: Verdriet

      Morgen in huis

      Vuur

      Morgen in huis
      Bekijk de hele lijst

      Vaak samen gekocht

      Doordenken over dooddoeners

      Verkoop door bol

      Rusteloosheid

      Verkoop door bol

      We informeren ons kapot

      Verkoop door bol

      Ziek van gezondheid

      Verkoop door bol

      Houd afstand, raak me aan

      De adviesprijs is De adviesprijs is 15 euro en 99 cent..

      Bekijk de hele lijst