Schuld


Mel Wallis de Vries
Samenvatting
Schuld van Mel Wallis de Vries: deze jeugdthriller lees je in één adem uit. Mel Wallis de Vries won drie keer de Prijs van de Jonge Jury met haar thrillers Vals, Klem en Wreed.
Kort na elkaar plegen enkele leerlingen zelfmoord. Er lijkt geen verband tussen de jongeren te zijn. De politie bestempelt het dan ook als een trieste samenloop van omstandigheden.
Maar dan krijgt de 16-jarige Tess een brief die alles verandert: JIJ BENT DE VOLGENDE... Wanneer Tess alles probeert te ontrafelen, doet ze een schokkende ontdekking. Nu moet ze vrezen voor haar eigen leven. Maar niemand gelooft haar.
Eén waarschuwing: zorg dat je naam niet op de lijst staat.
'Mel is by far de beste jeugdauteur van Nederland.' - Chicklit.nl
'De Nicci French van de jeugdliteratuur' - NBD Biblion
Productspecificaties
Inhoud
Vertaling
Betrokkenen
Character
Informatie over de fabrikant
Overige kenmerken
EAN
Productveiligheid
Je vindt dit artikel in
Documenten
Video
Bollebozen☁️💙
Met elke aankoop van een kinderboek bij bol draag je bij aan ons goede doel Bollebozen. Met Bollebozen ondersteunt bol het creëren van gelijke kansen voor kinderen, door middel van events en boekendonaties die het leesplezier stimuleren en digitale vaardigheden helpen ontwikkelen.
Reviews
- Spannend
Heel pakkend boek! Heel spannend. Heel mooi geschreven, waardoor je het nog moeilijker kan wegleggen. Het mooie aan dit boek is dat je voor jezelf allemaal theorieën bedenkt, maar dat je die bijna elk hoofdstuk moet veranderen.Een van mijn favorieten van Mel Wallis de Vries!
- Leerzaam
- Mooi vormgegeven
- Spannend
Een Mel Wallis de Vries is altijd mooi vormgegeven, verschijnt in een prachtige hardcover uitgave. Het lijkt wel alsof er ieder jaar meer aandacht aan wordt besteed. Schuld heeft echt een bijzondere opmaak en knalt uit de schappen met de rode buitenkant van de pagina’s. Schuld is opgebouwd in delen, geschreven vanuit de hoofdpersonages en telt 38 korte hoofdstukken. Het verhaal gaat van start met een korte pakkende proloog, eindigt met een epiloog, maar daarna is het nog niet voorbij, Mel heeft nog een aangrijpend, hartverscheurend, afsluitend einde voor haar lezers in petto. Schuldis geschreven vanuit slachtoffer en dader, welke afwisselend aan de beurt komen. Deze perspectiefwisseling komt opmerkelijk naar voren, dankzij de keuze voor een andere letterkleur, de teksten vanuit de dader zijn geschreven in een opvallende rode kleur. De schrijfstijl van Mel Wallis de Vries, wat kan ik er nog over schrijven? Volgens mij heb ik alles al eens gezegd. Ik hou er gewoon van. Mel beschikt over de gave dat zij zich uitstekend in kan leven in de karakters die zij op papier tot leven weet te brengen. Tieners en hun belevingswereld, al hun gevoelens en wat hun bezig houdt. Daarnaast schrijft ze met heel veel vaart, waardoor je haar boek binnen een paar uurtjes uit hebt en vervolgens met een kater achter blijft, omdat je weer een jaar moet wachten. Humor, spanning, actueel én aangrijpend. Ook Schuld zit wederom bijzonder en goed in elkaar. Amsterdam wordt opgeschrikt door een opvallende reeks zelfmoorden onder leerlingen. Er lijkt wel sprake van een hype te zijn, maar niets is in dit leven wat het lijkt. Dit heeft een grote impact op de leerlingen. Waarom wilden deze meisjes dood? En who’s next? Het is Mel wéér gelukt om een geweldig verhaal, wat veel impact op je achterlaat, af te leveren. Gedurende het verhaal bouwt ze de spanning op. En ook al denk je te weten wie het volgende slachtoffer zal zijn, de spanning blijft aanwezig. Gedurende het lezen weet ze haar lezers op het verkeerde been te zetten en schieten de verdenkingen over en weer, wie is de dader? Met een onverwachte plotwending en een schrijnend einde, belicht zij de andere kant van het verhaal, waardoor je anders tegen het verhaal aan gaat kijken. Een einde wat alles op zijn plek zet en waar ik stil van werd. De vraag rijst wie is de echte schuldige? En wie is het echte slachtoffer? Schuld is zoveel meer dan slechts een jeugdthriller. De karakters uit Schuld zijn weer uit het leven gegrepen, levensecht neergezet. Pubers met al hun emoties, probleempjes, de middelbare school, vriendschappen, liefde, ziekte en verdriet. De dader en zijn/haar slachtoffers spelen de hoofdrol en worden goed uitgewerkt. Verschillende meisjes, die op het eerste oog totaal niets met elkaar te maken hebben, ze kennen elkaar niet eens goed. Deze meiden stonden in de bloei van hun leven, waarom pleegden juist zij zelfmoord? Mel heeft wederom heftige thematiek in haar verhaal verwerkt. De verregaande gevolgen van pesten en de invloed van social media. Leed wat tot onomkeerbare beslissingen leidt. Met een wijze levensles: Behandel een ander met respect, zoals je zelf ook graag behandeld wilt worden. Jij kan het verschil maken! Schuldheeft mij geraakt, en ik hoop dat het ook anderen zal raken. En dan vooral ook de pestkoppen in deze wereld, zodat we er met zijn allen een mooiere wereld van kunnen maken. Schuld, schrijnend en hartverscheurend. Zoveel meer dan slechts een jeugdthriller. Wie is de echte schuldige? En wie is de volgende? Mustread!
- Spannend
- actueel
'Schuld' bestaat uit meerdere delen en wordt vanuit verschillende perspectieven verteld. Wallis de Vries zorgt ervoor dat je meteen in het boek zit en nieuwsgierig wordt naar de afloop. Je leert de personages vrij goed kennen, omdat je hun gedachten en gevoelens leest. De meisjes zitten midden in hun puberteit en hebben het druk met van alles en nog wat, behalve school. De auteur heeft zich goed ingeleefd in de jongeren van nu. Dat blijkt bijvoorbeeld uit verwijzingen naar WhatsApp en Instagram. Het maakt het verhaal actueel; jongeren zullen zich goed kunnen inleven. Zoals we van Wallis de Vries gewend zijn, zorgt ze voor de nodige spanningselementen. Waarom hebben de meisjes zelfmoord gepleegd? Was het eigenlijk wel zelfmoord of zit er meer achter? De spanning wordt vergroot door de rode passages die af en toe voorbij komen. Je wilt weten vanuit wie deze geschreven zijn. De auteur geeft je daarvoor aanwijzingen gedurende het verhaal, maar of je daar veel aan hebt… Dat weet je pas als je midden in de ontknoping beland bent. Door de prettige schrijfstijl, de spannende gebeurtenissen en de actualiteit leest ‘Schuld’ gemakkelijk weg. Voor je het weet, komt alles samen en krijg je als afsluiting een soort bonusdeel, waar je nog wel even bij stil blijft staan. Mel Wallis de Vries heeft wederom een geweldig boek geschreven. Het enige ‘minpuntje’: je hebt het verhaal veel te snel uit!
- Spannend
Het boek is super spannend tot het einde. Het is niet voorspelbaar. Het is leuk dat er aparte pagina's zijn waarop de dader zijn verhaal vertelt, zo kan je uitzoeken wie de dader is. Echt een aanrader
Mijn verwachtingen van Mel Wallis de Vries waren hoog aangezien ik al haar andere boeken heb gelezen en er erg enthousiast over ben. Ze heeft gepresteerd boven mijn verwachtingen. Tranen in mijn ogen toen ik de laatste bladzijden las. Ik bewonder haar creativiteit, omdat ieder boek dat ze geschreven heeft een compleet andere wending krijgt.
- Mooi vormgegeven
- Spannend
- indrukwekkend
- heftig onderwerp
- prettige schrijfstijl
Eigenlijk behoor ik niet tot de doelgroep maar mijn dochter is fan van (de boeken van) Mel en vond dat ik al Mel’s boeken ook moest lezen. Ik lees graag thrillers van Nederlandse bodem dus heb vorig jaar alle verschenen titels gelezen. Mel kreeg er een “oudere fan” bij, ik vind het goede boeken. Dus net als mijn dochter was ik ook benieuwd naar Schuld. Nog voor je goed en wel begint met lezen wordt je al getrakteerd op een boek met een verassend uiterlijk (buitenkant) en lay-out (binnenkant). Het boek wordt vanuit verschillende personages geschreven, ook vanuit de dader. Mel heeft een prettige schrijfstijl en kan zich goed in het leven van een puber verplaatsen. Zij weet helder en zeer herkenbaar personages en situaties te beschrijven waardoor je je gelijk in de personages/situatie kunt verplaatsen. Met de informatie die je al weet over het boek begint het verhaal ook gelijk boeiend. Want zodra je na 4 bladzijdes het hoofdstuk start vanuit personage Kate voel je de spanning omdat je weet wat er gaat gebeuren. Maar nog niet hoe en wanneer. Het boek blijft boeien en is niet voorspelbaar. De spanning bouwt zich op tot een verassend einde. En als je dan denkt het boek uit te hebben komt er nog “iets” waar ik stil van werd. Deze emotie is zo goed en puur verwoord, dat je de pijn kan voelen. Ik was daar even stil van.
Kies gewenste uitvoering
Prijs inclusief verzendkosten, verkocht door bol
Ophalen bij een bol afhaalpunt mogelijk
30 dagen bedenktijd en gratis retourneren via mijn bol
Wettelijke garantie via bol
Dag en nacht klantenservice
- Doordeweeks ook ’s avonds in huis


















