Stukgeslagen Zaken Gedichte Gedachten, 2 verhalen & Commedia Dell’irium
Samenvatting
In de vijfde klas schreef hij het toneelstuk ‘Dag in dag uit’, dat door de AVRO en Nederlande Toneel Unie bekroond werd en op tv is uitgezonden. De literaire afdeling van de KRO zond hoorspelen van hem uit waaronder ‘de Mensentuin’ geregisseerd door Fons Eickholt, de beroemde theaterregisseur. In ‘98 verscheen in België de eerste druk van Stukgeslagen Zaken. In 2015 verscheen het boekje Ik ga kut. Naar aanleiding van Theo Bee (2013) werd hij, samen met Joost Zwagerman en Renate Dorrestein, uitgenodigd voor het 3e Haarlemse boekengala.
Lev heeft een feilloos gevoel voor taal. Hij beziet de mensheid en zichzelf, met een openhartigheid die tevens ontluisterend is. Hij is een geëngageerd schrijver. Onze tekortkomingen worden haarscherp ontbloot – onze arrogantie, ijdelheid, oppervlakkigheid, materialisme, het bord voor onze kop, onze onmacht en geilheid. Daarbij ontziet hij zichzelf bepaald niet. Hij deelt zijn diepste diepsten, zijn wanhoop, waanzin, pijn, maar ook zijn euforie en humor. En dat met een gruwelijke eerlijkheid.
Lees dit boek gedoseerd, je verbazend over de gedachtenkronkels, Lev’s verbazingwekkende spel met taal. Of, dompel jezelf erin onder en voel de rush, de vaart van hoogoplopende emoties. Ervaar de woede, de zelfvernietiging, de verontwaardiging, maar vooral: Lev Bont’s enorme liefde voor de medemens.
Productspecificaties
Inhoud
Vertaling
Betrokkenen
Overige kenmerken
EAN
Productveiligheid
Je vindt dit artikel in
Documenten
Reviews
- Enorm goed boek
- Emotioneel
Stukgeslagen Zaken , een rauw, pijnlijk, pijnlijk, gevoelig, emotinoneel en zo herkenbaar stuk levensverdriet en levensgenot in soms bizarre taalkunstigheid neergepend. Ik heb een haatliefde verhouding met gedichten, deze zijn echter net als een goed glas whysky, nippend sla je een weg door de puurheid van de taal, dank Lev
Stukgeslagen zaken is apart om lezen door de schrijfstijl, het bijzondere en directe, ruwe taalgebruik, recht voor z'n raap, maar zo eerlijk, uit het leven gegrepen. Je leeft mee, het ene moment voel je kwaadheid, droevenis dan weer euforie,... apart!
Lees het gedoseerd, je verbazend over de gedachtenkronkels, Lev’s verbazingwekkende spel met taal. Nou nee dat ging dus niet ...meer en meer wilde ik zijn gedachtenkronkels leren kennen. Wat ik door de letters heen proef is de liefde voor de liefde voor de medemens. Het spel met taal fenomenaal Alie
Wie het intense ‘Ik ga kut’ (2015) van Lev Bont heeft gelezen, zal in zijn onlangs verschenen ‘Stukgeslagen zaken’ (2018) veel herkennen. Het boek opent nog vrij experimenteel, een aangename verrassing voor mij. Verder opnieuw veel pijn, weemoed, dreigende verloedering en spijt over eigen daden (mogelijk verwijst de titel van het boek daar naar). Het zijn thema’s die je bij wel meer schrijvers en dichters aantreft, maar Lev Bont heeft er wel een heel eigen toon bij. De auteur is niet iemand die erom heen draait, hij zegt waar het op staat. Je zult hem ook nergens op archaïsch woordgebruik betrappen, hij schaamt zich niet voor eenvoud. Ook nergens schoonheid, het is rauw en soms aangrijpend werk, waarin ook dat andere thema niet ontbreekt: de liefde! Evenals in ‘Ik ga kut’ is er bijvoorbeeld dat mooie eerbetoon aan de zo gemiste overleden moeder. Humor is ook aanwezig, hoewel soms wrang Niet zelden treft men mij ’s avonds Met het hoofd in de toiletpot. Op de lagere school Hoort dat bij de opvoeding. ‘Stukgeslagen zaken’ is weer een fraai staaltje van deze Haarlemse schrijver!
Stukgeslagen zaken Een prachtig boek waarin ik gebiologeerd uren achter elkaar gelezen heb De vindingrijkheid van Lev, de manier waarop hij bladzij voor bladzij beschildert met ritmische zinnen die beelden vormen en het oor strelen..... Een boek dat je telkens weer opneemt om de zinnen te proeven...
Dit boek moetje voelen,niet gewoon lezen. Voor mij is het een boek over liefde, en over het verlies van liefde ...en alle gevolgen daarvan. Het is veel, heel veel. indringend en scherp, ...zacht en teder. Dank je Lev Bont voor je eerlijke persoonlijke openheid... die je zo de wereld in stuurt.











