Problematische verzamelaars

• 9789461050120
  • 15 oktober 2012

'Mijn enige zorg is of de vloeren het nog wel houden.' Aan het woord is een rasverzamelaar die leeft te midden van het resultaat van zestig jaar verzamelen: van bierviltjes en fietssturen tot boeken, vooral heel veel boeken. Problematische verzamelaars ('hoarders') verzamelen niet alleen uit passie. Zij hebben één ding met elkaar gemeen: ze willen en kunnen geen afstand doen van hun spullen. Dit leidt tot zorgwekkende situaties en stelt gemeenten, thuiszorg, ggz en de sociale omgeving voor een groot probleem. Problematische verzamelaars geeft de hulpverlener antwoord op vragen als: wat zijn de gevolgen van deze aandoening, welke behandelmethoden zijn er en hoe kunnen hulpverleners een problematische verzamelaar en zijn omgeving het beste ondersteunen? Casussen en tips zorgen ervoor dat hulpverleners direct in de praktijk met dit boek aan de slag kunnen. José van Beers is verpleegkundig specialist i.o. en oprichter van de landelijke werkgroep Xenophora. Deze werkgroep beoogt kennis en kunde over problematische verzamelaars toegankelijk te maken voor een breed publiek en onderzoek te stimuleren. Prof. dr. Kees Hoogduin is psychiater/zenuwarts.

15 oktober 2012
224

Luuk Muller
José van Beers
Tweede Redacteur
Kees Hoogduin
Boom

1
160 mm
14 mm
240 mm
160 mm
14 mm
240 mm
408 g

9789461050120

1
1
0
0
0
  • Pakkend en schrijnend

Bijzonder boek van een bijzondere man over bijzondere mensen. Het is fascinerend om te lezen wat Henk Plenter in zijn loopbaan heeft meegemaakt. Het is geschreven zonder opsmuk, maar 'gewoon' zoals het is gebeurd. Het boek speelt zich af in Amsterdam, maar dit gebeurt (nog steeds) in elke stad of gemeente in Nederland. Hoarders of problematisch verzamelaars willen zich vaak niet laten helpen totdat het echt 'mis' gaat en er van buitenaf moet worden ingegrepen. Een ingewikkeld probleem voor de omgeving (familie), maar ook voor de hulpverlening. Dit boek gaat hierover.

9
    3
  • Zeer goed