Het Proces

• Pocket
  • 9789025327446
  • 01 januari 2002
  • 292 pagina's

Franz Kafka

Franz Kafka (3 juli 1883-3 juni 1924) groeide op in Praag, waar hij deel uitmaakte van de Duitstalige Joodse gemeenschap en aan de rand van het getto woonde. Hij bezocht het Duitse gymnasium en studeerde aan de universiteit van Praag. Daar ontmoette hij Max Brod, zijn vriend en latere biograaf. Vanaf 1908 tot 1917 werkte hij als ambtenaar bij een bedrijf dat arbeidsongevallenverzekeringen verzorgde, een baan die hij als een noodzakelijk kwaad beschouwde om zich aan het schrijven te kunnen wijden. Zijn longtuberculose, die hem in 1924 fataal zou worden, deed zich in deze tijd gelden. Gedurende zijn leven had hij enkele korte maar intense relaties, waaronder drie verlovingen, zo blijkt uit enkele postuum uitgegeven brieven. De dames waar hij mee omging komen ook indirect terug in zijn werk. Hij leidde een teruggetrokken leven, maar discussieerde veel binnen de Praagse culturele elite, mede via zijn 'ontdekker' Brod. Een reconstructie van Kafka's leven en denken is mogelijk geworden door zijn nalatenschap in de vorm van dagboeken, die hij van 1910 tot 1923 bijhield.Kafka schreef voornamelijk proza, waarvan zijn romans Der Prozess (1925), Das Schloss (1926) en Amerika (1927) de bekendste zijn. Enkele prozavertellingen als Die Verwandlung (1915), Das Urteil (1913) en In der Strafkolonie (1919) hebben later ook hun weg naar het grote publiek gevonden. Wat Kafka's werk typeert zijn tegenstellingen als weten en onwetendheid, macht en machteloosheid, loyaliteit en verraad, menselijkheid en verontmenselijking. Hij schetst labyrinten waarin individuen wanhopig naar een uitweg zoeken. De werelden die hij creëert zijn absurd, kennen een heel eigen logica en worden in een droge, zakelijke stijl beschreven. Veel van zijn werk is tijdens zijn leven onvoltooid gebleven, waardoor veel discussie mogelijk is over de bedoelingen van de schrijver. Pas in de jaren dertig van de negentiende eeuw groeide de belangstelling voor zijn werk, dat mede dankzij Max Brod postuum verscheen. Op bol.com vind je alle boeken van Franz Kafka.

Op een morgen wordt Josef K. "zonder dat hij iets kwaads had gedaan" gearresteerd. Dat is het begin van een vreemde, ellendige procesgang waar zelfs een gedisciplineerd en evenwichtig procuratiehouder als Josef K. aan ten onder moet gaan. K. wordt ondergedompeld in een vreemde wereld: armoedige griffieburelen in afgelegen buitenwijken, grote, onverlichte ruimten waarin plotseling advocaten, rechters van instructie, aalmoezeniers en hoeren opduiken, brutale ranselaars in gewelven, in keurige bewoordingen gevatte chicanes: het is de wereld van Kafka bij uitstek die hij in dit boek heeft vastgelegd en die zelfs buiten zijn boeken om zijn naam is gaan dragen.
Franz Kafka (Praag 1883) komt uit een Tsjechisch-joodse, Duitssprekende handelsfamilie. Hij studeerde korte tijd Duitse taal- en letterkunde maar promoveerde in 1906 in de rechten. Hij werkte daarna als jurist, de laatste veertien jaar voor de Praagse 'Arbeiders-Ongevallen-Verzekerings-Maatschappij'. Hij beschouwde zijn gekrabbel altijd als zijn "enige verlangen", zonder dat hij er ooit zijn beroep van heeft willen maken. Hij was dikwijls ziek en aan het eind van 1917 werd vastgesteld dat hij aan tuberculose leed. Hij stierf in 1924.

Pocket
01 januari 2002
292

Franz Kafka
Tweede Auteur
Chantal Montpellier
Hoofdillustrator
Chantal Montellier
Wijnand van de Meeberg
Tweede Redacteur
Wijnand van de Meeberg
Athenaeum

Willem van Toorn
Tweede Vertaler
Willem van Toorn
Co Vertaler(s)
A.J. Mol
Originele titel
The Trial

Character

Personage
Geen personage

1e
Primaire Productiemaatschappij
Amsterdam : Querido
120 mm
30 mm
180 mm
300 g

9789025327446

Gemiddelde van 19 reviews
5
6
3
1
4
  • Het Proces

• Ingewikkeld verhaal

Op de ochtend van zijn dertigste verjaardag wordt bankier Jozef K. in zijn kamer gearresteerd door twee mannen. Noch hij, noch zij weten welke misdaad hij gepleegd heeft en waarvoor hij wordt veroordeeld. Het verhaal volgt K. gedurende één jaar, dus tot zijn eenendertigste verjaardag. Overtuigd van zijn onschuld raadpleegt K. onder andere een advocaat en diens verpleegster, een schilder en een wasvrouw. Langzamerhand neemt dit proces, uitgevoerd door een mysterieuze rechtbank, zijn hele leven over. Op zijn eenendertigste verjaardag wordt K. opnieuw bezocht door twee mannen, die hem meevoeren en neersteken. Alhoewel Kafka stierf aan tbc voor hij dit boek kon afwerken, besluit dit hoofdstuk het boek.

Wegens de vele en lange bijzinnen en het ouderwetse taalgebruik was het intensief om dit boek te lezen. Het was dus erg belangrijk om er met mijn volledige aandacht bij te zijn, wat het lezen soms belemmerde.
    Qua inhoud zette dit boek me zeker aan het denken. Of het nu zijn opzet was of niet, Kafka liet veel van mijn vragen onbeantwoord. Dit betekent niet per se dat ik niet heb genoten van het boek, ik vond het juist fascinerend dat dit boek zo bij me bleef hangen. Wanneer ik niet aan het lezen was, dwaalden mijn gedachten vaak af naar het verhaal.
    De sfeer die hij schept in Het Proces is erg beklemmend, op vele manieren: Zo is er het kleine kamertje van de advocaat, maar ook het feit dat K. geen uitweg lijkt te hebben uit de situatie. Dat tweede riep bij mij erg veel frustratie op: Waarom kon er niet wat meer duidelijkheid zijn in deze duistere rechtbank, waarom liet K. dit proces zijn leven overnemen, waarom deed men de dingen die men deed? Ook het abrupte einde is erg onbevredigend. Was het al die tijd al Kafkas bedoeling om het boek hier te eindigen, of had hij nog meer in gedachten?
    Wat ik bewonderde aan dit boek, was de absurditeit van het verhaal. Sommige handelingen, anekdotes of personages zijn zo absurd dat het bijna lachwekkend is. Grappig is dit boek zeker niet; ik zat eerder met een wrang gevoel: Soms nemen donkere, zware scènes plots een heel humoristische draai.

Ikzelf had het gevoel dat ik de diepere betekenis misschien miste, omdat ik te weinig van ons eigen rechtssysteem ken om de kritiek, die Kafka duidelijk geeft, goed te kunnen plaatsen. Alhoewel ik Het Proces zeker niet in één ruk uit heb gelezen, belet het me zeker niet om meer van Kafka te lezen. Dit boek raad ik af aan wie graag een ontspannend boek wil lezen op vakantie. Voor wie zichzelf wilt uitdagen en niet terugdeinst van wat ingewikkeldere literatuur, is dit boek zeker een aanrader!

13
    0
  • BESCHAMEND

Deze uitgave van het proces is beschamend bijna iedere 4 blz. een onjuiste afbreking, woorden uit sommige zinnen ontbreken. Een paperback die alleen geschikt is voor ramsjpartij. Bol com zou zo'n slechte vertaling niet mogen verkopen!! Het boek als geheel heeft zich natuurlijk allang bewezen.

20
    3
  • Waardeloos

Volstrekt waardeloze uitgave vol taalfouten. Zelfs op de kaft staan er drie. Deze vertaling is geen enkele keer nagelezen geweest voor het boek gedrukt werd.

13
    3
  • Matig

Het is een heel goed en interessant boek.
    Je kunt wel merken dat het verhaal onvolledig is.
    Het boek zit vol met taalfouten en deze uitgave moet niet meer verkocht worden.

7
    1
  • Het Proces

• Ingewikkeld verhaal

Franz Kafka is een van de eerste auteurs geweest, die in zijn verhalen aandacht besteed aan de bureaucratie en de hardheid van het systeem voor de gewone burger. In dit verhaal, dat vanaf de eerste bladzijde een zekere mate van mysterieusheid met zich mee draagt, volgt de lezer de hoofdpersonage, Jozef K., die van de ene op de andere dag wordt deze overrompeld door enkele mannen, die beweren dat hij zal worden gearresteerd. De arrestatie kent echter een aparte vorm en uitvoering en de daadwerkelijke reden blijft achterwege, waardoor de spanning er lange tijd in blijft.

Gedurende het verhaal (we zullen eerlijk zijn) legt Franz K. de nadruk teveel op zijn persoonlijke beschouwing van het rechtssysteem, wat niet slecht hoeft te zijn, indien er enige mate van humor bij betrokken wordt. Zijn beschouwing neemt echter een redelijk saaie toon aan, waardoor het afleidt van het verhaallijn.

Het boek is het lezen waard, maar wees attent op de 19e eeuwse schrijfstijl, die in sterke mate afwijkt van de hedendaagse, waarin de nadruk wordt gelegd op veel ´actie´.

4
    0
  • Zeer veel fouten

• geniaal

• veel taalfouten

Over het verhaal valt niks op te merken: lees het. Echter is de taal in het boek een ware schande voor een schrijver die als een van de grootste van de vorige eeuw wordt beschouwd. Constant loop je tegen typefouten aan, of dubbele woorden, of dingen als ' word ik word'. Dit stoort enorm en je wenst dan soms ook om het boek, zoals Kafka wenste, in de kachel te gooien (ook al ben ik dyslectisch). Ik liep zelfs een keer tegen een cijfer aan, die aan een woord geplakt was. Het was een zegen als ik vijf pagina's kon lezen zonder te moeten stoppen voor een fout. Duidelijk heeft niemand deze vertaling na gelezen: of vele malen te snel. Mijn tip is dan ook om niet deze vertaling aan te schaffen: het zal je storen tijdens het lezen en het boek vaker weg leggen dan nodig. Eigenlijk is het een schande dat het nog verkocht wordt, oprecht.

3
    0
  • Beklemmend

Als je dit boek niet gelezen hebt dan mis je een enorm beklemmende ervaring. Ik had nog niets van Kafka gelezen en met dit eerste boek ben ik meteen helemaal gegrepen. Het gekke is dat hij eigenlijk niet zo gek veel laat gebeuren maar dat je je steeds meer gevangen voelt in het boek. Op momenten is het zo sterk dat je drijgt te gaan hyperventileren. Je wil persé K. helpen maar je kunt het niet, tot het einde aan toe! In één woord: grandioos!

3
    0
  • het proces

Wat te zeggen over het werk van Kafka, zonder in banale gemeenplaatsen te vervallen?! Kafka lijkt in zijn romans en verhalen grip te willen krijgen op het leven, die hij in zijn eigenlijke bestaan moest ontberen: analyses van mensen, situaties en gebeurtenissen zijn buitengewoon scherp en trefzeker geformuleerd, en getuigen van een obsessieve drang om essentie te 'vatten'. Hetgeen niet kan verhelen, dat hij als mens - net als de hoofdpersonen in zijn werk - toeschouwer is gebleven. Hoe angstig moet het zijn van het leven zélf vervreemd te zijn! De lezer die zich laat meetornen, wordt dan ook nét zo bevangen door gevoelens van onbestemdheid. Zijn werk kennend zou ik hem hebben willen leren: als je de werkelijkheid prijsgeeft voor de droom, wordt de droom werkelijkheid. Het is hem niet gegund geweest. Fantastische literatuur.
    Mars van Leent.

6
    2