1001 Albums de meest spraakmakende albums aller tijden

• 9789057647123
  • 07 augustus 2009
  • 960 pagina's

Deze unieke collectie beste albums aller tijden omspant vijftig jaar fantastische muziek, van de geboorte van de rock-'n-roll in de jaren 50 tot de technologische vernieuwingen aan het eind van de 21e eeuw. Negentig muziekjournalisten van internationale faam delen hun kennis en kritische inzichten in dit onontbeerlijke naslagwerk. Met zo'n negenhonderd foto's van beroemde hoezen, bands en artiesten is 1001 Albums een must voor de echte muziekliefhebber.
Je treft de allergrootste albums aan: van Marvin Gaye's inspirerende What's Going On uit 1971 - een reactie op de terugkeer van zijn broer uit Vietnam - tot David Bowies bijzondere conceptalbum The Rise And Fall Of Ziggy Stardust. Verken de geschiedenis van de muziek, van de popklassieker Pet Sounds van de Beach Boys tot Nirvana's Nevermind, dat de grunge onder de aandacht van een breed publiek bracht. Naast de erkende 'klassiekers' zijn er tal van onverwachte traktaties, zoals de industri'le soundscapes van EinstŸrzende Neubauten en de sonische onruststokerij van Aphex Twin._1001 Albums is een eerbetoon aan de vele talenten uit de muziekwereld en de talloze genres. Rock en pop krijgen volop aandacht, maar je vindt ook rock-'n-roll en jazz, funk en punk, disco en soul, hiphop, experimentele en wereldmuziek en een breed scala aan dansmuziek._Van elk album vind je een uitvoerige beschrijving met boeiende wetenswaardigheden. Van cult en obscuur tot populair en mainstream, 1001 Albums omvat de volle breedte van de universele muziekcultuur.
Tom Engelshoven werkt sinds halverwege de jaren tachtig bij OOR, het voornaamste popblad van Nederland. In 1998 won hij de Pop Pers Prijs (beste popjournalist van het jaar). In samenwerking met anderen publiceerde hij boeken over Madonna en Prince. Van zijn hand verschenen ook Doe Maar: het virus, het boek (2000) en Stil In Mij, Van Dik Hout 1994-2000 (2004).
Robert Dimery werkte als freelanceschrijver en -redacteur mee aan Tony Wilsons 24 Hour Party People, Pump up the Volume: A History of House en Breaking into Heaven: The Rise and Fall of The Stone Roses, en aan talloze andere publicaties over popmuziek. Hij heeft ook meegewerkt aan boeken over klassieke albums en singles en werkte voor diverse bladen, zoals het Londense Time Out en Vogue. Hij woont in Londen.
Michael Lydon schrijft al sinds de jaren 60 over popmuziek en was medeoprichter en redacteur van Rolling Stone. Hij schreef korte biografie'n over Lennon en McCartney en is op tournee geweest met The Rolling Stones, B.B. King, Johnny Cash en vele anderen. Hij schreef boeken over Rock Folk, Boogie Lightning en de ultieme biografie Ray Charles: Man and Music. Flashbacks, een verzameling van zijn stukken over rock, kwam uit in 2003. Lydon geeft ook regelmatig commentaar op radio en tv aan beide kanten van de Atlantische Oceaan. Hij woont in New York.

07 augustus 2009
960

Tom Engelshoven
Robert Dimery
Uitgeverij Librero

1
160 mm
60 mm
160 mm
21 cm
1910 g

9789057647123

1
1
0
0
0
  • Hmmmmmm

• ~fascinerend

Ik snap weinig van de recensies onder mij,ik vond het interessant en ik ben erg veel nieuwe muziek en albums erdoor gaan ontdekken of waarderen,ik weet niet wat de personen onder mij verwachten van de recensies,misschien verwachtten ze min of meer een filosofische benadering van ze tov de muziek of het album,nee de recensies zijn geschreven door liefhebbers van de besproken albums,recensies die met het hart zijn geschreven,totaal onzin om te beweren dat dit boek troep is,aanrader voor mensen die geïnteresseerd zijn in wat de meeste fascinerende en invloedrijkste albums zijn,boek bespreekt echter albums tot slechts 2006...verder TOP!

0
    0
  • Mooi naslagwerk