Tranen over Kashmir

• 9789026125683
  • 24 april 2009
  • 448 pagina's

George Mastras

George Mastras werd geboren in Boston en werkte onder meer als rechercheur,adviseur in een jeugdgevangenis en advocaat. Hij reisde jarenlang als backpackerdoor Europa, Azië en het Midden-Oosten en wijdde zich daarna aan het schrijvenvan film- en televisiescenario’s, waarmee hij onlangs een Emmy Award won.Tranen over Kashmir is zijn debuut. Op bol.com vind je alle boeken van George Mastras, waaronder het nieuwste boek van George Mastras.

Grensgebied Pakistan - AfghanistanOveral was zon.Uren geleden had hij gebeden dat die zou opkomen. De bijtende nachtelijke kou had hem bijna de das omgedaan, en alleen adrenaline en angst hadden het bloed in zijn aderen in beweging gehouden. Maar nu hadden zelfs de permanente woestijnbewoners bescherming gezocht voor de dodelijke zonnestralen door zich onder het zand te verschuilen en in holen weg te kruipen, of spleten in opgewarmde rotsen binnen te glijden. Voor hem viel er nergens te schuilen. Hij was alleen in een woestenij die zich uitstrekte zo ver hij kon zien, tot aan de verdorde uitlopers van de Hindu Kush, die versluierd werden door de opstijgende warmte aan de horizon. Zijn benen waren loodzwaar, zijn keel voelde net zo uitgedroogd aan als de aarde onder zijn voeten, en zijn huid, allang beroofd van het vermogen te transpireren, schrijnde onder zijn gescheurde shalwar kamiz. Maar zijn geest was nooit eerder zo scherp geweest, en hij had nooit een dwingender gedachte gehad dan de gedachte die hem nu beheerste: zijn zoektocht naar beschutting was er een geworden naar een geschikte plaats om te sterven.Uiteindelijk kwam hij bij een groot rotsblok. Het was niet optimaal, maar een betere plek zou hij in dit dorre landschap niet kunnen vinden. Zich overgevend aan de hitte en aan een lot waarvan hij voelde dat hij het had verdiend, plofte hij in de zandoven neer. Hij legde zijn hoofd tegen de rots, zijn gezicht naar de folterende zon gekeerd. Hij kon haast voelen hoe de hete aarde het leven uit zijn lichaam schroeide. Tot hij niets meer voelde...

24 april 2009
448

George Mastras
George Mastras
de Fontein

Lilian Caris
Fidali'S Way

40 mm
231 mm
40 mm
231 mm
741 g

9789026125683

Gemiddelde van 13 reviews
9
1
1
2
0
  • Steeds mooier

Hoewel het verhaal me gelijk al te pakken had, vond ik dit boek al lezende steeds mooier worden. Ik heb het met net zoveel plezier gelezen als de boeken van Khaled Hosseini en die van Jean P. Sasson. Boeken die je meer inzicht geven in de cultuur, corruptie en (oorlogs)situatie van landen waar je vaak niet zo veel van weet. Verhalen over de lokale bevolking, hun leefwijze en (meestal moeilijke en armoedige) omstandigheden, die je begrip vergroten. Dit boek is opgebouwd uit vier delen. In het eerte deel worden de meeste personages aan de lezer voorgesteld en is backpacker Nick op de vlucht uit Pakistan, omdat hij verdacht wordt van de moord op Yvette. Het tweede deel beschrijft zeer uitgebreid de spannende tocht vol ontberingen die Nick, samen met twee smokkelaars maakt door onherbergzaam en door oorlog geteisterd gebied. Het derde deel verhaalt over de terreurdaden in het dorp Gilkamosh (Kashmir), mislukte zelfmoordaanslagen en vergeldingsaanslagen. In het vierde deel tenslotte komen we er eindelijk achter wat er nu met Yvette gebeurd is, maar het moedige werk en leven van de dorpsarts Aisha en het moeizame dilemma waarmee Nick worstelt zijn veel interessanter. De schrijver heeft zich duidelijk verdiept in de problematiek van de landen waarin dit verhaal speelt en geeft de lezer een goed beeld van de uitzichtloosheid van de situatie waarin de bevolking er het beste van moet zien te maken. Een boek om nog eens te herlezen.

4
    0
  • Prachtig boek!

Ik vond dit boek echt geweldig. Het zette mij erg aan het denken. De verhaallijn is mooi, spannend en de schrijfstijl is erg goed; het leest heel fijn. Ik heb erg van dit boek genoten.

2
    0
  • Spannend en meeslepend boek

Ik ben een enorme fan van Khaled Hosseini, en achteraan in een van zijn boeken stond de tip naar dit boek. Het speelt zich inderdaad af in dezelfde regio en is voor mij zeker evenwaardig met de boeken van Hosseini.

Ik vond het een spannend en meeslepend verhaal, vol onverwachte wendingen. Het was zo'n boek dat ik moeilijk naast me kon leggen; ik wilde alsmaar verder lezen. De auteur beschrijft alles heel gedetailleerd, waardoor het wel lijkt alsof je er zelf bij bent. Ik ben fan!

2
    0
  • Aangrijpend en spannend verhaal

Heel meeslepend geschreven boek, waarin twee verschillende verhaallijnen samenvloeien tot een logisch geheel. De ene verhaallijn gaat over een Amerikaan op de vlucht voor de Pakistaanse politie, de andere over een Indiase vrouwelijke arts van moslimafkomst die een klein ziekenhuis runt. Het verhaal speelt zich af rond dit ziekenhuis, dat zich bevindt in een klein bergdorpje in Kashmir, een regio van India aan de grens met Pakistan, waar moslimfundamentalisten een wrede strijd voeren voor hun onafhankelijkheid. Het conflict komt in het plaatsje, waar moslims en hindoes jarenlang in vrede met elkaar leefden, tot uitbarsting en de twee hoofdpersonen – en het ziekenhuis – staan er middenin. Aangrijpend en spannend verhaal met het conflict tussen het westen en de Islam als achtergrond.

1
    0
  • Talent

• informatief

Boeiend verhaal van iemand die de streek goed kent. De omschrijving van het landschap en de mensen is treffend. De schrijver heeft zich ook goed ingeleefd in de cultuur en de islam. Kortom, een goed verhaal van een doorgewinterde reiziger.

De vergelijking met de Vliegeraar zie ik niet, anders dan dat Afganistan ook in dit verhaal voorkomt. De vergelijking doet beide boeken onrecht aan.

1
    0

ik vond het een spannend en aangrijpend. ik heb het in 1 weekeind uitgelezen

1
    0
  • Een verhaal dat je bijblijft

• beeldend

Ik heb dit boek intussen twee keer gelezen, en het is zo'n verhaal dat je enorm bijblijft. Schitterende scenes die je zo voor je ziet. Intrigerend verhaal, en ik vond de schrijfstijl prima - niet super high brow, maar moet dat dan altijd?
    Dit boek MOET verfilmd worden.

1
    0
  • Geweldig, aangrijpend en ontroerend

Wat ben ik blij dat ik dit boek gelezen heb. Wat een geweldig, aangrijpend en onroerend verhaal. Het leven in dat deel van de wereld stond, ondanks alle media, redelijk ver van me af. Inmiddels niet meer. Ik heb redelijk inzicht gekregen en heb ook een beeld van een prachtige omgeving op mijn netvliezen. Tranen over Kashmir zal ik nooit vergeten.

1
    0
  • een innemend en confronterend verhaal

dat je een prima kijkje in de wereld van de Himalaya e.o. geeft en je je als westerling kunt herkennen in de hoofdpersoon Nick. Vooral de geestelijke verschillen vind ik steeds weer confronterend. Leest prima en niet overal 'even' verkrijgbaar !

0
    0
  • Hartverscheurend verhaal