Het kloppend hart Arnhemsche scheepsbouw maatschappij 1889-1978

• 9789490357030
  • 15 april 2011
  • 281 pagina's

Het kloppend hart Arnhemsche Scheepsbouw Maatschappij 1889-1978 In het hart van Arnhem bevond zich bijna 90 jaar lang een bloeiende scheepswerf en machinefabriek: de Arnhemsche Scheepsbouw Maatschappij (ASM). De ASM was decennialang een van de grootste werkgevers van de stad, en bepaalde met haar loodsen en kranen het gezicht van de zuidelijke Rijnoever. Het klinken van de schepen was tot diep in de stad te horen. Na de sluiting en ontmanteling van de werf resteerden alleen nog wat fundamenten in een verder braakliggend terrein. De ASM zelf raakte in de vergetelheid. Dit boek wil het gat in het collectieve geheugen dichten en de fascinerende geschiedenis van een scheepsbouwfamilie, hun bedrijf en de werknemers doen herleven. Het verhaal van de ASM loopt van de industrialisatie in de negentiende eeuw via twee wereldoorlogen tot aan de teloorgang van de scheepsbouw in de jaren zeventig. Van stoommachines via rivierslepers en baggermolens tot aan grote zeeschepen. Van krullenjongen tot directeur. Drie auteurs beschrijven verschillende facetten van die geschiedenis. Daarnaast bevat het boek de verhalen van acht oud-werknemers en een overvloed aan beeldmateriaal. Het resultaat is levendig en veelzijdig; een verrassend venster op een verleden dat eigenlijk nog heel dichtbij is.

15 april 2011
281

Marlies Hummelen
Tweede Auteur
Piet van Cruyningen
Co Auteur
Joke Korteweg
Hoofdillustrator
Herman van Ommen
Tweede Illustrator
Ommen, Herman van
Boekschap

1
244 mm
24 mm
283 mm
244 mm
24 mm
283 mm
1351 g

9789490357030

1
0
0
0
0
  • Arnhemsche Scheepsbouw Maatschappij

Augustus 2016. Ov-fiets gehuurd Arnhem CS. Na eerst door Arnhem en omgeving gefietst te hebben de brug overgestoken richting Stadsblokken. Tussen het struikgewas is een insteekhaven te zien en wat verderop een schuine helling die uitkomt op een zandstrandje. Dit zijn de restanten van een scheepswerf die hier tussen 1889 en 1978 in bedrijf is geweest, de ASM. Een werf op een plek waar je dit niet verwacht nl. t.o. de Rijnkade in Arnhem, ver van zee. Er is zelfs een boek over geschreven "Het kloppend hart". De diversiteit aan scheepstypen die hier gebouwd werden is indrukwekkend: baggermolens, sleepboten, kustvaarders, mijnenvegers, hekwielers voor de Amazone etc. Teveel om op te noemen. Kritiek is er ook, op het zware gevaarlijke werk (de "bloedhelling") en op de arbeidsomstandigheden. Tegelijkertijd is men trots op de produkten die deze werf afleverde. "Het kloppend hart" is een juweeltje voor iedereen die geinteresseerd is in de Nederlandse scheepsbouwgeschiedenis.

0
    0

De prijs van dit product is 42 euro en 99 cent. Dit is een tweedehands product.
CRUYNINGEN, PIET VAN, JOKE KORTEWG & MARLIES HUMMELEN (auteurs) & MARLIES HUMMELEN (redactie). Het kloppend hart. Arnhemsche Scheepsbouw Maatschappij 1889-1978. Hoog-Keppel Uitgeverij Boekschap 2011, paperback, met flappen, groot formaat, 281 pagina's. Foto illustraties.
Uiterlijk 2 mei in huis
  • Prijs inclusief verzendkosten, verstuurd door Het Alphabet Antiquariaat