Tussen Gekken En Gajes avonturen in de undercoverjournalistiek

• Onbekende bindwijze
  • 9789038803128
  • 01 februari 2003

Stella Braam

"Stella Braam (Haarlem, 1962) is een Nederlands journaliste. Braam werd geboren als dochter van een kinderpsycholoog. Haar opa van moederskant was arbeider in een steenfabriek en richtte een vakbond op. Na de scheiding van haar ouders groeide ze op in Someren. Nadat ze Neil Armstrong op de maan had zien landen, wilde ze ruimtevaarder worden, maar na een reis door Zuid-Amerika kwam ze begin jaren negentig in de journalistiek terecht; met Gülnaz Aslan, bekend van het Radio 3-programma Radio Thuisland, richt ze een eigen persbureau, Yol-Producties, op. Braam werkte anderhalf jaar undercover als schoonmaakster, keukenhulp, inpakster en kamermeisje en publiceerde over haar ervaringen het boek De blinde vlek van Nederland (1994), over de positie van laaggeschoolden zonder een CAO. Hier werkte ze voor het eerst samen met collega-journalist Mehmet Ülger, die voor dit boek onder meer als zogenoemde illegaal in een naaiatelier werkte. Na het verschijnen van haar boek nodigden zowel minister Melkert als Wijers haar uit voor een gesprek.

Bron: Wikipedia. Beschikbaar onder de licentie Creative Commons Naamsvermelding/Gelijk delen."

Een criminele politie-informant, integere rechercheurs die worden teruggefloten, dealende beveiligingsbeambten, gesjeesde hulpverleners, stervende daklozen en gesmokkelde Chinezen: een bont gezelschap kruist het pad van undercoverjournaliste Stella Braam. Waar anderen angstig terugdeinzen, onderzoekt zij vastberaden de rafelrand van Nederland. Zo is zij getuige van een poging tot liquidatie en sabotage. Wordt zij typiste op een witwaskantoor. Ze krijgt het aan de stok met een Antilliaanse drugsbende, trekt op met straatrovers, verblijft tussen de daklozen op Schiphol. Ze wordt van haar bed gelicht omdat ze weigert te getuigen in een rechtzaak tegen de Grijze Wolven, en raakt zelfs een korte periode aan de drugs. Openhartig vertelt zij over het wonderlijke leven in de onderste regionen van Nederland, onder het motto: 'om een wereldje te leren kennen, moet je er zelf deel van uitmaken.' In dit boek spaart Braam niemand. Ook zichzelf niet.

Onbekende bindwijze
01 februari 2003
224

Stella Braam
Nijgh & van Ditmar

125 mm
20 mm
200 mm
127 mm
20 cm
202 mm
269 g

9789038803128

1
0
0
0
0
  • goed om te weten

• informatief

Doordat ik een ander boek van deze schrijfster had gelezen, ook dit ter hand genomen. In zeven hoofdstukken kennismaken met de wereld van daklozen, verslaafden, mensensmokkel en geldwitwasserij. Goed om hiervan op te hoogte gebracht te worden! Metname het laatste hoofdstuk over de mensensmokkel vond ik ronduit schokkend. Hoe de overheid zijn ogen lijkt te sluiten voor deze problematiek, zelfs als de informatie voor handen is. De schrijfstijl vond ik pakkend en direct.

0
    0

Bindwijze : Onbekende bindwijze