De mystieke kabbala sleutel tot de kennis der wetten van geest, ziel en lichaam

• 9789063789725
  • 12 april 2012
  • 256 pagina's

Dion Fortune is het pseudoniem van Violet Firth, één van de belangrijkste vrouwelijke esoterici uit de eerste helft van de vorige eeuw. Zij was de oprichtster van de 'Society of the Inner Light' en werd in 1919 ingewijd in de 'Hermetische Orde van de Gouden Dageraad' (de 'Golden Dawn'), één van de belangrijkste magische genootschappen aller tijden. Dion Fortune schreef diverse handboeken over occultisme en parapsychologie. De Mystieke Kabbala geldt tot op de dag van vandaag als een der belangrijkste boeken ooit over dit onderwerp geschreven en kan dan ook worden beschouwd als haar grootste werk. De eerste Nederlandse vertaling verscheen in 1939 en werd vele malen herdrukt. De Mystieke Kabbala is het eerste boek dat de metafysische en magische kanten van de Kabbala tot een praktisch bruikbare en overzichtelijke structuur smeedt waardoor de lezer inzicht verkrijgt in de geheimen van de evolutie van de kosmos en van de mens in zijn drievoudigheid: geest, lichaam en ziel. In dit gezaghebbende en duidelijke werk over de Kabbala beschrijft Dion Fortune hoe we de symboliek van de Kabbala moeten interpreteren en hoe we deze symboliek kunnen integreren in het dagelijks leven. Hierdoor biedt De Mystieke Kabbala een tijdloze en toch actuele beschrijving van de achtergronden van de Kabbala, welke de basis vormt voor inzicht in het Grote Levensraadsel. Deze herziene uitgave is taalkundig gemoderniseerd en ook de vele tabellen achterin werden opnieuw vervaardigd, waardoor de 'nieuwe' versie van deze klassieker prettiger leesbaar is en daardoor gemakkelijker om mee te werken.

12 april 2012
256

Dion Fortune
Schors V.O.F., Uitgeverij

Henry van Noord
Tweede Vertaler
Henry van Noord
Co Vertaler(s)
Marian van Agt

6
169 mm
15 mm
238 mm
169 mm
15 mm
238 mm
485 g

9789063789725

Gemiddelde van 5 reviews
3
1
0
1
0
  • Overbodige hertaling van een briljant boek.

• overbodige vertaling
    • niet voor serieuze studie

Ik bezit zowel de oorspronkelijke Engelse versie van dit boek als de 'verouderde' vertaling. En nu de nieuwe 'hertaling' dus.
    Dat deze nieuwe hertaling een verbetering zou zijn wens ik te bestrijden.
    Ten eerste is het gebruik van hoofdletters dat door Dion Fortune zeer consequent is doorgevoerd om aan te geven wanneer een begrip in spirituele zin wordt gebruikt of niet in de nieuwe versie volledig weggelaten. Ten tweede gebruikte Dion Fortune genummerde paragrafen, wat bij intensief bestuderen van dit boek (want daar is het voor geschreven) onmisbaar is. Zeker omdat in andere literatuur over dit onderwerp vaak naar deze nummering wordt verwezen. Studietechnisch gezien een blunder van de eerste orde dus. Wat de hertaling betreft: de nieuwe versie zit er regelmatig net naast wat betreft de oorspronkelijke energie die achter de tekst zit, alsof de hertaler geen Ingewijde is en nooit serieus met dit boek gewerkt heeft.
    Kortom: als je de Kabbala serieus wilt bestuderen en geen Engels kunt lezen, neem dan de oude vertaling.
    Inhoudelijk is het boek van Dion Fortune overigens wel een van de beste die ik ken over dit onderwerp!

35
    1
  • het lezen waard, maar vertalen is een kunst

• hoedanook een belangrijk werk

• Moeilijk leesbaar
    • vertaling kan veel beter

Zonder te beweren dat ik een esothericus ben, ik heb toch al wat gelezen rond dit onderwerp, en heb al wel wat ervaring met energiewerk. Ik heb ook, deels het werk van Dion Fortune in de oorspronkelijke Engelse versie gelezen. En de Nederlandse vertaling heb ik nu helemaal gelezen. Ik vind, hoedanook, dat dit werk, an sich, mij heel wat inzicht geeft in de basis van (mystieke) Kabbalah. Ongeacht de taal.
    Maar zelfs als men, naar Belgische normen, het secundair onderwijs heeft gevolgd, dan beseft men dat de Nederlandse vertaling oubollig is. Het mag dan al zijn dat Dion Fortune in een andere tijd heeft geschreven en misschien archaïsch schreef, maar het is zonder meer duidelijk dat de vertaler geen, of zeker niet 'voldoende', 'voeling' heeft met de Engelse taal, (het bij herhaling in diverse context gebruikte woord voortteling alleen al, liet mij in de gordijnen kruipen) laat staan met wat Dion Fortune heeft bedoeld, dus met de esotherische materie. En dat is enorm storend: Ik las het werk voortdurend met dat gevoel: wat hier in vertaling staat, is nièt wat wordt bedoeld. Het geeft de indruk van een letterlijke vertaling te zijn, terwijl men niet heeft begrepen dat een woord verschillende betekenissen kan hebben,en men niet weet welke betekenis in de context best past.

Je moet al vertrouwd zijn met de materie (en dat ben ik toch al wel) om te beseffen dat wat er staat, slecht vertaald is. Geen goed idee voor beginners dus. Maar ook niet voor gevorderden, want die ergeren zich allicht aan het feit dat ze goed beseffen dat de vertaling niet steeds de correcte bedoeling van de auteur weergeeft....

23
    1
  • Zeer goed

• prijzig

Dat ze ook de andere boeken, Isis ontsluierd en de boeken mbt de geheime leer ook moeten lezen, althans aan te bevelen is

3
    0
  • Lezenswaardig

Als je in dit onderwerp geïnteresseerd bent, zeker de moeite van het lezen waard

1
    0
  • Helder en inspirerend

Dit boek geeft een helder overzicht van de verschillende onderdelen van de kabbala. Het is goed leesbaar - zeker wanneer je al wat achtergrond hebt in de dieptepsychologie en de werking van onbewuste processen. Het is soms ook met humor geschreven en vooral niet dogmatisch. Dion Fortune maakt duidelijk dat de kabbala een universeel instrument is om naar de zielsontwikkeling van de mens te kijken; het is dus niet voorbehouden aan de Joodse mystiek. Ook is het een dynamisch instrument waarvan de inzichten steeds in ontwikkeling blijven. Dat maakt dat dit boek, hoewel al 'op leeftijd' ook in deze tijd inspirerend is om te lezen.

4
    1

De prijs van dit product is 22 euro en 50 cent.