De 500

• 9789000305858
  • 23 mei 2012
  • 352 pagina's

Mike Ford is een student met torenhoge schulden, wiens problemen in een klap opgelost lijken te zijn als hij van Harvard wordt geplukt om aan de slag te gaan bij de Davies Group, een invloedrijk en prestigieus consultancy-bureau. De specialiteit van dit bureau is het beïnvloeden van de vijfhonderd machtigste mensen in Washington. Henry Davies, naar wie de firma is vernoemd, kent iedereen die ertoe doet, en belangrijker nog: hij kent hun diepste, duisterste geheimen. Nu is hij op zoek naar een protegé om hem te helpen bij zijn grootste en gevaarlijkste deal, en Mike lijkt hiervoor de aangewezen persoon. Algauw raakt Mike hopeloos verstrikt in een web van macht en corruptie waaruit geen ontsnapping mogelijk lijkt. Een pact met de duivel verbreek je immers niet zomaar...

23 mei 2012
352

Matthew Quirk
Van Holkema & Warendorf

Paul Heijman
The Five Hundred

1
141 mm
33 mm
141 mm
34 mm
513 g

9789000305858

0
4
1
0
0
  • De manipulator

• Goed plot

Op de cover staat dat het boek te vergelijken is met 'de firm' van John Grisham maar zich dan met meer actie afspelend in Washington D.C. Dit is wel een beetje teveel opgehemeld maar er zijn parallellen te trekken tussen beide verhalen.

Er zitten een paar vreemde details in het verhaal waar je wat bij moet fronsen en waar ik denk dat de schrijver Grisham en Baldacci fan is maar die aan de andere kan wel passen. IK vraag me af wanneer ze in de USA verplicht gaan stellen dat een dierenarts net als een mensen arts dingen/zaken moet gaan melden.

Het boek begint vrijwel aan het einde van het verhaal om dan terug te springen in de tijd en op te bouwen naar een mooi einde. Als je het verhaal gelezen hebt zul je zeker denken dat er onderdelen zijn die waar kunnen zijn al is het einde wel een beetje te mooi om waar te zijn, het mooie einde van een boek, film, te mooie wensen.

Het lijkt me een lastig verhaal om te verfilmen, het moet niet te soft en niet te hard worden en mensen blijven trekken. Ze zullen zeker een aantal goede acteurs moeten aantrekken.

0
    0
  • Prachtig debuut

De 500 gaat over een student met schulden die een baan krijgt bij een prestigieus bureau. Hier raakt hij hopeloos verstrikt in allerlei intriges. Het boek wordt vergeleken met John Grisham en David Baldacci. De 500 is het debuut van Matthew Quirk. Vol goede moed ben ik begonnen aan dit verhaal en het heeft mijn verwachtingen waargemaakt. Het boek begint wat langzaam en geeft veel informatie weer. Soms betreft het ook overbodige informatie. Echter na één derde van het boek begint het echt spannend te worden. Ik vond het heerlijk weg lezen en kon het boek moeilijk weg leggen. Om het te kunnen vergelijken met Baldacci en Grisham vind ik te ver gaan, maar voor een debuut is Matthew Quirk op de goede weg. Een tweede boek van deze auteur zal ik dan ook zeker gaan lezen.

0
    0
  • Meeslepend en goed

• Goed plot

De 500 komt in de eerste lange hoofdstukken een beetje langzaam opgang. Maar deze politieke thriller, is zeer goed in elkaar gezet. De eerste hoofdstukken zetten uitgebreid uiteen hoe het werk van de Davies groep eruit ziet en wat voor leven Mike Ford tot dan toe in de collegezalen gehad heeft. Je belandt na de uiteenzettingen op het punt waar een kritieke situatie wordt beschreven. Je vraagt je af, hoe is Mike Ford in die situatie terecht gekomen? De rest van het boek werkt toe naar het antwoord op die vraag. Dit gebeurd zeer precies en beetje bij beetje wordt duidelijk hoe het zit met de macht, corruptie en politieke beïnvloeding van de 500 machtigste personen in Washington DC.

Voor de liefhebbers van Grisham zeker een aanrader, want het boek is geen echte page turner, maar blijft in je hoofd zitten!

0
    0
  • Spannend en vermakelijk debuut

• oppervlakkige karakters
    • zo nu en dan onwaarschijnlijk

“De 500” is een boek dat je in een adem uitleest. Het heeft qua thema veel weg van “De advocaat van de duivel” van John Grisham. Er zijn echter ook veel verschillen. Zo is de hoofdpersoon, Mike Ford, in “De 500” geen keurige advocaat, maar een student die zijn jeugd in belangrijke mate in het criminele circuit heeft doorgebracht en zit de schrijfstijl vanuit de hoofdpersoon vol ironie, waarbij deze zichzelf bepaald niet als een geweldig genie neerzet. Daardoor is “De 500” niet alleen spannend, maar ook vermakelijk. Hoewel er aanmerkingen te maken zijn - zoals veel karakters blijven oppervlakkig, de relatie tussen Mike Ford en zijn geliefde Annie Clark komt niet tot wasdom, en het verhaal is soms wel erg onwaarschijnlijk – in zijn totaliteit is “De 500” een prima, vlot leesbaar debuut van Matthew Quirk.

0
    0
  • valt een beetje tegen

• redelijk ongeloofwaardig en voorspelbaar

Op de voorkant van de cover staat: ‘Dit is The Firm van John Grisham, maar dan gesitueerd in Washington – en met veel meer actie!’ James Patterson.
    Nu vind ik The Firm heel spannend en ik ben ook fan van James Patterson, dus ik had hoge verwachtingen. Helaas zijn deze niet uitgekomen. Het is een dik boek, 348 blz., waarvan de eerste 120 bladzijde ontzettend saai zijn. Het proloog begint heel veelbelovend, maar daarna komt er erg veel info over de Davies Group. Deze hebben, wat mij betreft, geen toegevoegde waarde, had ook de helft minder gekund. Het wordt pas spannend als Mike Ford mee mag naar Colombia voor een zaak. De spanning stijgt, maar is allemaal redelijk voorspelbaar of ongeloofwaardig. De laatste 50 bladzijde kon in niet meer stoppen met lezen, maar als een boek me dan pas kan pakken is het wat mij betreft maar 3 sterren waard. Jammer!

0
    0

De prijs van dit product is 9 euro en 70 cent. Dit is een tweedehands product.