De wonderbaarlijke reis van de fakir die vastzat in een Ikea-kast

• 9789085425649
  • 09 april 2014
  • 256 pagina's

Romain Puertolas

"Romain Puértolas (born 1975) is a French author. He is most noted for the bestselling French novel The Extraordinary Journey of the Fakir Who Got Trapped in an Ikea Wardrobe, which has been translated into English and has become an international bestseller sold in 36 nations. This novel sold over 100,000 copies in France by August 2014 and topped French bestseller lists.

(Bron: Wikipedia. Beschikbaar onder de licentie Creative Commons Naamsvermelding/Gelijk delen.)"

D/2014/0034/780

Romain Puértolas schreef een onvergetelijke roman over moed, vrijheid en creativiteit - dé literaire sensatie uit Frankrijk Ajatashatru Lavash Patel is een in het grijs geklede hindoe uit Rajasthan met piercings en een snor. Beroep: fakir, maar eigenlijk oplichter. Op een dag gaat hij op weg naar het doe-het-zelfmekka, het Lourdes van de gebruiksaanwijzing - de IKEA - met het doel een nieuw spijkerbed aan te schaffen. Eenmaal in het dichtstbijzijnde IKEA-filiaal aangekomen doet hij alsof hij thuis is en installeert zich ongegeneerd in een modelinterieur. Hij besluit de nacht door te brengen in een kast, die wordt ingepakt en met een vrachtwagen vol clandestiene Soedanezen naar Engeland wordt vervoerd. Zo begint een onwaarschijnlijke reis langs vele landen. De wonderbaarlijke reis van de fakir die vastzat in een IKEA-kast is een bruisende en komische roman waarin de grote problemen van onze tijd op een luchtige en treffende wijze worden gepresenteerd.'Alle lof voor Romain Puértolas. Dit is een ontzettend grappige debuutroman.' Le Nouvel Observateur'Het is een sprookje, een farce, maar bovenal een verrukkelijke satire op de moderne wereld, die we krom van het lachen hebben gelezen.' le Figaro

09 april 2014
256

Romain Puertolas
De Bezige Bij
Co Uitgever(s)
Lido

Lidewij van den Berg
Tweede Vertaler
Lidewij van den Berg
Co Vertaler(s)
Katrien Vandenberghe

1
136 mm
21 mm
216 mm
136 mm
21 mm
216 mm
355 g

9789085425649

Gemiddelde van 12 reviews
3
6
2
1
0
  • Heerlijk luchtig verhaal

Ik heb niets meer toe te voegen aan de beschrijving die Bol.com al op zijn pagina gezet heeft. Die verklapt eigenlijk al best veel.
    Ik vond het een heerlijk boek, zeker leuk voor de vakantie, als je geen zware kost wil lezen. Het enige minpunt is dat als je vlug leest, je het boek in twee-en-een-halve dag uit hebt.
    Je kan dus het beste het eboek kopen, want als je dit boek uit hebt, begin je gewoon aan de volgende op je ereader.
    Ben benieuwd of deze debuutroman een opvolger gaat krijgen. Van mij mag het!

3
    0
  • Voor de liefhebbers van de 100 jarige man die uit het raam klom

• soms onrealistisch

De titel doet het boek een eer aan. Het is inderdaad een wonderbaarlijke reis die geschreven is in de trend van de 100 jarige man die uit het raam klom en verdween. De fakir beland in allerlei onverwachte en wonderbaarlijke situaties die soms onmogelijk lijken. De schrijver verrast je keer op keer. Het boek leest snel weg en tovert constant een glimlach op je gezicht. Het enige minpunt is dat de situaties zich een beetje onrealistisch aankondigen, maar dat weerhield mij er niet van om de bladzijden constant om te slaan.

3
    0
  • Typisch zo een boek dat je cadeau doet aan iemand die alles al heeft

• humor
    • hilarisch
    • diepgang
    • diepgang

Ajatashatru Lavash Patel is fakir van beroep in zijn dorp in India. Hij vliegt naar Parijs om een spijkerbed bij Ikea te kopen en heeft alleen een eenzijdig bedrukt briefje van € 100,00 bij zich. Hij geeft het briefje aan de vriendelijke taxichauffeur die hem vanaf het vliegveld bij Ikea afzet, maar steelt het terug voordat hij de auto uitstapt, hij heeft het geld tenslotte nodig om zijn spijkerbed te kopen. Het spijkerbed is helaas uitverkocht maar wordt de volgende morgen weer verwacht. Ajatashatru besluit in Ikea te blijven overnachten, bij gebrek aan geld voor een hotel. Op het moment dat hij laat in de avond nonchalant in Ikea rondwandelt en plotseling bewakers hoort lopen, duikt hij een kast in om zich te verbergen en helaas liggen zijn schoenen en jasje bij de bank waar hij ze achterliet toen hij besloot wat uit te rusten.

De kast wordt op transport gezet en zo arriveert Ajatashatru in Engeland. Wie denkt dat zijn avontuur daar eindigt, komt bedrogen uit, na Engeland doet hij nog een aantal landen aan en belandt hij van de ene dolkomische situatie in de andere, waar ik verder niets over ga verklappen, het is aan jou om dit te ontdekken.

Ik heb zelden zoveel gelachen tijdens het lezen van een boek dan bij dit boek en dan bedoel ik hardop gelachen. Ik vind Ajatashutra énig, al is hij wel een slinkse oplichter. Ik heb vreselijk gelachen toen de kast op transport werd gezet naar Engeland en van de dolkomische scene op het vliegveld van Barcelona kreeg ik de slappe lach. Zo op het eerste gezicht lijkt alleen een hilarisch boek, maar het boek heeft ook zeker diepgang en een onderliggende boodschap, mooi gedaan door de schrijver.

Het boek wordt veelal in auctoriaal perspectief verteld en dit past ook echt bij het verhaal, als het vanuit het ik-perspectief was geschreven zou het een boek van 800 pagina’s worden aangezien de fakir nogal lang van stof is. De komische situaties volgen elkaar snel op en er zit een mooie lijn in het verhaal, waardoor je echt meegezogen wordt in het boek.

4
    1
  • Op de golven van Jonasson

• snel uit

• Geen diepgang
    • flauwe humor

Zeldzaam dat een boek zo opzichtig voort probeert te borduren op het succes van een andere auteur, in dit geval Jonasson. Hoewel die boeken al geen literaire hoogstandjes zijn, is het boek “De wonderbaarlijke reis van een fakir die vastzit in een Ikea-kast” dat in het geheel niet (flap: … literaire sensatie …). Een flauwe aaneenschakeling van onwaarschijnlijke gebeurtenissen, gelardeerd met kinderachtige humor (flap: “… Monty-Python achtig …”, dit vind ik een belediging). Flap: “... met verdieping die je misschien niet direct ziet … ”; waar? waar dan? Flap: “… een verrukkelijke satire op de moderne wereld, die we krom van het lachen hebben gelezen”. Vreemd gevoel voor humor dan, ik erger me eerder aan die voortdurend herhaalde grapjes. Een afrader dus, wat mij betreft, maar dat kan gebeuren. Wat ik me wel afvraag is of men zomaar van alles op die boekenflap mag zetten, wat vaak maar zeer ten dele of, zoals nu, helemaal niet wordt waargemaakt. Bij voedingsproducten moeten we er toch ook van op aan kunnen dat wat er op staat er daadwerkelijk in zit?
    Enfin, dit boek scoort bij mij absoluut niet, wellicht is het leuk voor de eerste klassen van het VO of als vakantieboek, want je hebt het zo uit.

3
    1
  • De Fakir

Fantastisch boek met enorme humor geschreven. Hoewel erg geestig, ziet de schrijver ook kans om op luchtige manier het vluchtelingen probleem aan te kaarten.

1
    0
  • Satirische humor

0
    0
  • Reis naar zichzelf

Een fakir komt naar Parijs om aldaar in een van de IKEA winkels een spijkerbed te kopen. Bedoeling is de volgende dag alweer te vertrekken. Maar het loopt anders. Door omstandigheden moet hij zich in een kast verstoppen en toevallig wordt die kast verscheept naar Londen.
    <BR><BR>
    Onderweg naar Londen ontmoet hij enkele vluchtelingen en aanhoort hun verhalen. Daarop schaamt hij zich want hij heeft eigenlijk nog nooit iets goed gedaan in zijn leven, hij is een valse fakir die alleen maar enkele goocheltrucjes gebruikt en geld afgetroggeld heeft van zijn dorpsgenoten om deze reis te kunnen maken.
    <BR><BR>
    De reis is de zoektocht naar zijn identiteit, naar wat hij wil in het leven, naar de liefde. Het is ook de reis van de vluchtelingen.
    <BR><BR>
    Humor speelt een belangrijke rol in dit boek, soms met een zwart randje. <BR>
    Ik heb me in het begin wel geërgerd aan de belachelijke opmerkingen over hoe namen uitgesproken moeten worden, dat had weggemogen. <BR>
    Voor de rest een boek dat vooral zijn blijven hangen door de titel, minder door de inhoud.

0
    0
  • Hilarisch boek

• Geen diepgang

De wonderbaarlijke reis van de Fakir die vastzat in een IKEA-kast is een behoorlijk lange titel voor boek wat slechts zo'n 250 pagina's telt. Maar het dekt de lading wel, aangezien het boek gaat over een Fakir die vast komt te zitten in een IKEA kast om vervolgens een wonderbaarlijk avontuur te beleven. Het is een boek wat vergelijkbaar is met de 100 jarige man die uit het raam klom. Het verhaal van de Fakir is een modern sprookje, wat hier en daar toch wat realistische trekjes vertoont.

Op elke plek waar hij komt, ontmoet Aja verschillende mensen uit verschillende lagen van de bevolking. Sommige mensen ziet hij nooit meer terug, maar sommigen blijven hem letterlijk achtervolgen. Ik vond het een vermakelijk boek om te lezen. Het is een luchtig verhaal, met heel veel humor. Het is een dun boek, wat je lekker snel uit leest. Ondanks dat het af en toe behoorlijk absurd lijkt, heeft het verhaal ook wel wat realistische punten. Zoals bijvoorbeeld de Sudanezen in de vrachtwagen naar Engeland die op weg zijn naar een beter leven. Of als Aja rondloopt met een koffer vol met geld. Hij kan het allemaal zelf houden, maar hij besluit het weg te geven. Het voelt goed voor hem om iets goeds te doen. In Libië geeft hij zelfs € 500,- weg aan een kind wat langs te straat staat te bedelen. Het kind ziet hierin de oplossing voor zijn problemen en betaalt hiermee de overtocht in een overvol gammel bootje richting Italië.

De reis van de Fakir is inderdaad wonderbaarlijk. Maar het is ook een reis wat je van begin tot eind graag wil lezen. Ik heb op sommige momenten hardop moeten lachen. Maar de schrijver heeft ook een bepaalde diepgang in het verhaal willen stoppen. Dat is in zekere zin gelukt, maar de grappen blijven de boventoon voeren, waardoor de serieuzere onderwerpen een beetje naar de achtergrond verdwijnen. Maar al met al vond ik het een fijn boek om te lezen. En ondanks dat de serieuze kant wat op de vlakte blijft, zet het je wel aan het denken. Zeker als blijkt dat dat gammel overvolle bootje de oversteek naar Italië niet overleeft. Een actueler boek kun je niet hebben.

0
    0
  • JustIkea

0
    0
  • Heerlijk boek!

Ik vind het een heerlijk boek, met veel humor en meer. Moest er vanaf de eerste blz smakelijk om lachen. Leest gemakkelijk weg. De vergelijking met de 100 jarige man die uit het raam klom en verdween, zie ik niet. Ik miste daar de humor, zowel in het boek als de film.

1
    1

Kies je bindwijze (2)