Ik

• 9789047706250
  • 14 januari 2014
  • 176 pagina's

Wat als je een noodlottige beslissing opnieuw zou kunnen nemen? Ik heb mijn ogen nog steeds dicht. Durf ze niet te openen. Maar ik voel het. Ik zit. Ik zit echt. Op iets wat koud en hard is. Ik voel de kou door mijn broek trekken. Ik voel alles. Mijn voeten in mijn schoenen. De druk van de grond daaronder. Mijn bovenbenen waar mijn handen op liggen. Mijn benen voelen mijn handen. Bizar. Het moet een droom zijn, een van de betere. Soms heb ik van die nachten waarin ik rondloop alsof het de normaalste zaak van de wereld is, tot de wekker me terug biept naar een leven waarin ik niet eens normaal kan pissen. Als vijftienjarige heeft Daniël in een opstandige bui de autosleutels van zijn vader gepakt en is gaan joyriden. Nu zit hij al drie jaar in een rolstoel. Wat als... Had ik maar... Het zijn gedachten die voortdurend door zijn hoofd spoken. Zinloze gedachten, zo lijkt het. Maar dan komt hij erachter dat een wetenschapster onderzoek doet naar parallelle werelden. Ieder moment dat je een belangrijke beslissing neemt, splitst je leven: één versie van jou gaat door op het gekozen pad, een andere versie leeft het leven dat je geleid zou hebben als je op dat ene moment een andere keuze had gemaakt. Met behulp van zijn vriend Jeen krijgt Daniël de wetenschapster zo ver hem van plaats te laten wisselen met de Daniël die niet in de auto van zijn vader is gestapt. De Daniël die niet verlamd is... maar een heel ander leven is gaan leiden dan de 'echte' Daniël had kunnen vermoeden.

14 januari 2014
176

Margaretha van Andel
Lemniscaat B.V., Uitgeverij

1
145 mm
19 mm
145 mm
19 mm
309 g

9789047706250

4
0
1
0
0
  • Heel boeiend

'Ik' is een bijzonder boek. Het zet je aan het denken. Over keuzes maken, vriendschap, dingen die je leven beïnvloeden. Je vraagt je tijdens het lezen steeds af wat je zelf zou doen. Maar het is daarnaast ook nog eens spannend. Door het bijzondere thema, de vaart en de korte hoofdstukken is het lastig het boek weg te leggen. Aanrader voor jongeren!

7
    0
  • Een goed boek

Een enorm goed boek. Ik heb al jaren geen boek aangeraakt en dit geeft mij de motivatie om weer boeken te gaan lezen.

2
    0
  • Indrukwekkend

Intrigerend verhaal over parallelle werelden. Ik heb het boek meteen besteld na een boekvoorstelling van m'n leerlingen van het derde jaar ASO.

1
    0
  • prachtig en goed geschreven

• "de wereld in een doosje hebben"
    • "de wereld in een doosje hebben"

ik werd direct meegesleept in het verhaal, voor je het wist gebeurde er iets dat je niet voor ogen had.

0
    0
  • IK van Margaretha van Andel

MENING

Ik heb het boek uitgelezen en vond het een apart verhaal.

Het boek gaat over een jongen die verlamt is geraakt, omdat hij is wezen joyriden met de auto van zijn vader. Hij wilt graag mee doet aan een programma van twee maanden, waar hij in een soort van tweede leven komt. Hij kan in deze wereld wel lopen, maar heeft hij wel een ander karakter dan in de wereld waar hij echt in leef. Dit maakt het niet gemakkelijk voor hem. Zelfs zijn vrienden zijn anders, sommige positief en sommige negatief. Hoe zal hij hier mee omgaan?

Een apart verhaal waar je even aan moest wennen. Ik kan niet zeggen dat ik dit verhaal zo geweldig vindt, maar leest wel fijn weg. De Karakters zijn wel duidelijk en niet verwarrend, je kan ze goed uit elkaar houden, omdat het verhaal in 2 werelden afspeel, zijn er dus ook twee dezelfde personen. Helaas heeft het boek maar 176 bladzijden beetje aan de weinige kant. Het boek is voor Young Adult geschreven , maar het is ook goed te doen voor volwassen.

STERREN

Ik geef dit boek ☆☆☆

BOOKLOVERSAPHIRA