Gedragsproblemen in de klas een praktisch handboek

• 9789401417938
  • 22 mei 2014
  • 315 pagina's

Anton Horeweg

Anton Horeweg is gedragsspecialist (M SEN) en heeft meer dan 35 jaar ervaring als leraar in het basisonderwijs. Hij is auteur van diverse onderwijsboeken en is een veelgevraagd spreker op scholen en congressen. Verder zit hij in expertgroepen van het NCOJ/KC-KJP (Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie). Sinds 2019 is hij lid van de Academische Werkplaats ADHD en druk gedrag.

Goed omgaan met gedrag kun je (aan)leren Dit boek biedt leerkrachten een praktisch overzicht van gedragsproblemen en gedrags- en ontwikkelingsstoornissen die je bij kinderen in de klas kunt tegenkomen en hoe je hiermee kunt omgaan. Het is helder geschreven en direct toepasbaar in de dagelijkse klassenpraktijk. Dit boek laat zien dat het vaak verrassend kleine dingen zijn die kinderen met grote problemen goed kunnen ondersteunen! Zorgplicht en passend onderwijs zijn goede concepten, maar brengen nogal wat te weeg op school. Steeds vaker komen er kinderen met forse gedragsproblemen of gedrags- en ontwikkelingsstoornissen in het regulier basisonderwijs en van leerkrachten wordt verwacht dat ze hier adequaat mee kunnen omgaan. Om les te kunnen blijven geven in een klas waarin steeds meer zorgkinderen zitten die de nodige ondersteuning behoeven, is dit boek geschreven. Gedragsproblemen in de klas begint met het onderscheid tussen gedragsproblemen en gedragsstoornissen. Hierna beschrijft ieder hoofdstuk een gedragsprobleem of gedrags- of ontwikkelingsstoornis die je in de klas kunt tegenkomen, zoals AD(H)D, ASS, depressie, faalangst en pestgedrag. Het beantwoordt vragen als: hoe kun je kinderen ondersteunen die ondanks hun beperkingen moeten functioneren op de gewone basisschool? Wat kun je doen? Wat kun je beter niet doen? Het boek eindigt met een hoofdstuk over executieve functies en hun invloed op gedrags- en ontwikkelingsstoornissen. Een onmisbaar boek voor leerkrachten, intern begeleiders, ambulant begeleiders, remedial teachers, pabostudenten en iedereen die werkt met kinderen en jongeren met gedragsproblemen.

22 mei 2014
315

Anton Horeweg
Lannoo

1
169 mm
22 mm
241 mm
169 mm
22 mm
241 mm
662 g

9789401417938

3
1
0
0
0
  • Boekrecensie uit magazine Leven Met Autisme november 2014

Gedragsproblemen in de klas
    Een praktisch handboek – herziene editie
    Anton Horeweg
    Uitgeverij LannooCampus
    ISBN 9789401417938

Gedragsproblemen in de klas staat vol praktische informatie over gedragsproblemen, gedrags-, leer- en ontwikkelingsstoornissen. Dat het boek al haast onmisbaar is in de orthotheek van scholen is een feit; het boek is inmiddels al verplichte of aanbevolen literatuur op een aantal hogescholen en post-hbo opleidingen. Binnen een jaar na het verschijnen van het boek verscheen er al een herziene druk, met de toegevoegde onderwerpen hoogbegaafheid en probleemgedrag en probleemgedrag veroorzaakt door trauma en/of mishandeling/misbruik. Ook heeft Anton andere onderwerpen alweer geactualiseerd. Wie het eerste boek al in zijn of haar bezit heeft, kan de uitbreiding gratis downloaden vanaf de site van de uitgeverij.
    Naast het boek heeft Anton een heel uitgebreide website: www.gedragsproblemenindeklas.nl Ook hier zijn veel praktische tips te vinden, die direct bruikbaar zijn. Mooi is het hoe Anton aangeeft dat het altijd maatwerk is en hoe je altijd eerst moet kijken wat passend is. Hij beschrijft het duidelijk in zijn boek en op zijn website: “Noch deze site, noch mijn boek Gedragsproblemen in de klas, zijn een receptenboek. Gedragsproblemen oplossen is altijd maatwerk. Zoek de handreikingen die passen bij jou als leerkracht, bij het kind en de ouders. Soms za je merken dat de gekozen handreikingen niet werken bij dit kind, deze leerkracht en deze ouders. Zoek dan verder en bedenk dat gedragsverandering een lange adem vergt. En vergeet niet: elk kind is uniek, zelfs al heeft het een probleem met een algemene naam.”
    Het boek maakt zich onderscheidend door de diversiteit en de volledigheid van de praktisch toepasbare informatie over gedragsproblemen, gedrags-, leer- en ontwikkelingsstoornissen. Kees van Overveld beschrijft het al in het voorwoord, Anton heeft veel bronnen bestudeerd. En hij blijft zich professionaliseren. Zo is hij betrokken als schrijver bij ons magazine Leven met autisme, door mooie praktijkverhalen te schrijven. Verhalen die de lezer aan het denken zetten en die ook nog eens erg onderhoudend zijn om te lezen. Onlangs bezocht hij onze eerste LMA-middag, waar hij de lezing van Barbara de Leeuw over onderprikkeling bij autisme bijwoonde. In zijn boek heeft hij een stukje gewijd aan prikkelverwerking in het hoofdstuk over autisme. Ik verwacht zomaar dat in de volgende herziene uitgave dit stukje uitgebreid zal zijn met een hoofdstuk over de laatste ontwikkelingen met betrekking tot autisme: dat autisme een prikkelverwerkingsstoornis is en dat alleen een gedragsaanpak niet voldoende is. Kennis over prikkelverwerking bij autisme is nodig binnen het onderwijs en het is mooi dat Anton zich inzet om deze kennis te vergaren en te delen. Hij besteedt ook aandacht in zijn boek aan het gegeven dat kinderen met autisme vaak een vertraagde ontwikkeling doorlopen en dat de leerkracht hier rekening mee moet houden. Hierbij verwijst hij naar de literatuur van Martine Delfos, die de verschillende mentale leeftijden van kinderen met autisme beschrijft.
    Als dit artikel verschijnt, ben ik ondertussen naar het congres Gedragsproblemen in de klas geweest, waar Anton zijn lezing zal geven. Ik zit me er erg op te verheugen om daar naar toe te gaan. Anton levert een positieve bijdrage aan passend onderwijs met zijn boek, zijn website en zijn activiteiten. Ik hoop dat hij nog lang voor ons magazine blijft schrijven, zodat we van zijn praktijkverhalen kunnen blijven genieten.

Natasja Hoogerheide.

10
    0
  • Top boek!

Duidelijk boek, met leuke praktijkvoorbeelden erbij. Het boek wordt zo beschreven dat het voor zowel stagiaires als ervaren leerkrachten herkenbare situaties zijn.

3
    0
  • praktisch toepasbaar in je groep

Voor iedereen in het onderwijs een absolute aanrader: een praktisch handboek waarin duidelijk omschreven wordt wat je in de klas ziet/merkt, wat de valkuilen zijn, wat je kunt doen in je klas en ga zo maar door.
    Helder en duidelijk geschreven

2
    0