Het hout Ebook Tooltip

• 9789025442064
  • 10 oktober 2014
  • 226 pagina's
  • EPUB met digitaal watermerk

Jeroen Brouwers

Jeroen Brouwers (1940-2022) is de grootmeester van de Nederlandstalige letteren. Hij schreef een imposant oeuvre bij elkaar dat romans, verhalen, essays, brieven en polemieken omvat. In 1992 werd hij opgenomen in de Orde van de Vlaamse Leeuw en sinds 1993 is hij Ridder in de Belgische Kroonorde. In 1993 kreeg hij voor zijn hele oeuvre de Constantijn Huygens-prijs. Voor de roman ‘Het hout’ ontving hij in 2015 de eci Literatuurprijs. In 2018 werd aan Brouwers door de Radboud Universiteit Nijmegen een eredoctoraat toegekend.

Brouwers creëert een suspense met Hitchcockallures…Vingernagels verwoestende spanning...Danken wij de Heer voor dit heidense meesterwerk. WINNAAR ECI LITERATUURPRIJS 2015 In een door kloosterlingen geleid jongenspensionaat vindt in de jaren vijftig van de vorige eeuw seksueel misbruik, sadisme en vernedering plaats. Broeder Bonaventura is er getuige van en zwijgt zoals iedereen. Maakt dit hem medeplichtig? 'Het hout' geeft een indringend beeld van de misdaden en de hypocrisie in de roomse kerk, die heden nog de verontwaardiging en frustratie oproepen van wie er het slachtoffer van zijn geweest.

10 oktober 2014
226
EPUB met digitaal watermerk

Jeroen Brouwers
Atlas Contact

1

9789025442064

Gemiddelde van 12 reviews
8
2
1
1
0
  • Het hout Jeroen Brouwers

• waargebeurd realistisch

In dit boek geeft Jeroen Brouwers de toestanden in een jongenspensionaat tijdens het begin van de jaren 50 weer. Het pensionaat wordt door paters geleid. Er is weinig of geen plaats voor warmte of liefde. De jongens worden met ijzeren hand geleid en worden vaak psychisch en lichamelijk mishandeld. Ook seksueel misbruik is schering en inslag. Alle volwassenen draaien zich de andere kant op, verzwijgen en zijn daardoor medeplichtig.
    Het boek is zeer realistisch geschreven, de taferelen spelen zich af voor je ogen. Ik voelde de woede en machteloosheid van de jongens die de kwelling ondergingen. Over deze periode en het misbruik is al vaak geschreven, maar ook dit boek is geen boek te veel. Jeroen Brouwers is er op een schitterende manier in geslaagd om op een haast naturalistische wijze de realiteit weer te geven.

11
    3
  • Literaire genadeslag voor vergiftigde uitwas van katholicisme

• beklemmend
    • gedurfde thematiek
    • maatschappelijke relevantie
    • gedurfde thematiek
    • maatschappelijke relevantie

Brouwers schildert vanuit eigen ervaringen met fenomenale literaire penseel de weerzinwekkende praktijk in een katholiek jongenspensionaat in Zuid-Limburg aan het begin van de vijftiger jaren. Een praktijk van seksueel misbruik. Ik heb altijd naïef voorondersteld dat pedofiele praktijken, hoe verwerpelijk en intens fout dan ook, tevens toch meestal een zachte en liefdevolle kant zouden hebben. Brouwers heeft dit onterechte beeld voor altijd en met harde hand uit mijn ideeëngoed verbannen. Hij schetst juist zeer geloofwaardig hoe seksueel misbruik bloedrood en inktzwart wordt gekleurd door een martelcultuur van fysiek en psychisch sadisme, gevoed door tirannie, spionage, verklikpraktijken, opsluiting, isolement en tenslotte een overdaad aan ge- en verboden. Die laatste hebben vooral tot doel onderlinge speciale vriendschappen en aanbidding van wereldse zaken uit te roeien. De verhaallijn behoeft geen inhoudelijke samenvatting om het belang van het boek te illustreren. Brouwers toont aan hoe goddelijke moraal leidt tot duivels gedrag die zelfs geilheid verziekt. Hij verbindt de gedrags-uitwassen van de broeders via snijdende beelden met de Gestapopraktijken uit de nazitijd die pas enkele jaren voorbij is. Het wisselende tijdperspectief heeft voor de lezer een hermetisch effect: je blijft gevangen tussen muren van dit goddeloze klooster. Maar gelukkig op elke pagina stilistische parels die het opgelucht ademen tussendoor mogelijk blijven maken. Brouwers verwoordt dit gruwelijke thema met filmische literaire verbeeldingskracht. Schaarse dialogen maar des te meer verstikkende foto's van helse werkelijkheidsmomenten. Het gif in Brouwers taal heeft de kracht van zijn vroegere polemieken en geneest elke lezer van mogelijke sympathieën voor religieuze organisaties. Ik beschouw het boek als een moedig eerbetoon aan alle slachtoffers van weleer. Een standbeeld met terugwerkende erkenningskracht.

12
    5
  • Aangrijpend verhaal

Een aangrijpend en knap geschreven boek over een tijd die ik zelf ook heb meegemaakt.
    Deze tijd en de praktijken binnen de kerk zijn met een precisie beschreven die alleen gekend is door ingewijden.
    Ik las het met veel plezier en met de idee dat er inderdaad niet meer mag gezwegen worden.

4
    0
  • Terecht een meesterwerk genoemd

Adembenemende roman die zich afspeelt in een katholiek jongenspensionaat in de naoorlogse jaren van de vorige eeuw. Hoofdpersoon is broeder Bonaventura, docent Duits. In een dagelijkse realiteit van vernederingen en manipulaties tussen de kloosterlingen onderling en diverse misdadige vormen van geweld tegen de leerlingen probeert Bonaventura zich als min of meer redelijk mens staande te houden. Als het slachtofferschap zich echter ook aan hem onontkoombaar opdringt voelt hij zich gedwongen een ingrijpend besluit nemen.
    Nog afgezien van de fabelachtige stijl die Brouwers in elke roman weer opnieuw laat zien blijft na het lezen van ‘Het hout’ vooral het deprimerende gevoel van alom aanwezige dreiging nog lang bij de lezer hangen. Een fantastisch geschreven roman, vlijmscherp en soms geestig sarcastisch. In recensies in de serieuze pers volkomen terecht een meesterwerk genoemd. Annelies Leijdeckers

3
    0
  • Beeldend verhaal wat je raakt

• diepgang

Aanvankelijk vond ik het verhaal te beeldend, het riep geen fraaie associaties op, maar hoe verder ik las, hoe meer ik gegrepen werd door de inhoud, de stijl en de wijze waarop naar de climax toegewerkt werd. Fantastisch boek.

3
    0
  • Aangrijpend verhaal

Een ontluisterend verhaal over de verschrikkelijke tijd die kinderen in door geestelijken geleide internaten hebben moeten doormaken. Het Kwaad kwam van degenen waarvan ze het niet verwachtten. De innerlijke worsteling van een van de kloosterlingen die het ziet gebeuren, is schrijnend. Je voelt zijn pijn, maar verwijt hem zijn houding.

3
    0
  • Must read