Issuedenken Echte bazen maken impact

• 9789024421275
  • 24 januari 2018
  • 192 pagina's

Voor alle organisaties die hun reputatie willen verstevigen, innovaties willen stimuleren en hun maatschappelijke zichtbaarheid en sympathie willen vergroten. Issues zijn onderwerpen die beroeren, verbinden en om actie vragen. Van plofkip tot plasticsoep, van TTIP tot de Zwarte Piet-discussie; iedere geëngageerde burger heeft er wel een mening over. Veel organisaties zien maatschappelijke issues als iets om te negeren of om uit noodzaak op te reageren. Maar de ogen sluiten voor wat er in de maatschappij leeft, is zo ongeveer de snelste route richting reputatieschade. Issues kunnen beter als kans worden gezien om organisaties maatschappelijk te positioneren. Met een goed uitgevoerd issuebeleid kunnen de juiste strategische afwegingen worden gemaakt, waardoor organisaties zichzelf sterker kunnen positioneren en beter voorbereiden op de toekomst.

24 januari 2018
192

Mayke van Keep
Tweede Auteur
Sybrig van Keep
Boom

1
150 mm
18 mm
235 mm
150 mm
18 mm
235 mm
324 g

9789024421275

Gemiddelde van 6 reviews
6
0
0
0
0
  • Een ondergewaardeerde discipline uitgelegd

Iedere communicatieprofessional krijgt met issues te maken. Maar niet iedereen heeft dat door. Met als gevolg dat veel mogelijkheden onbenut blijven.
    Het boek van Mayke en Sybrig van Keep legt in heldere bewoordingen en met relevante voorbeelden uit wat issues zijn, hoe ze (kunnen) evolueren, en hoe ze strategisch ingezet kunnen worden. Een nuttig naslagwerk voor de ervaren communicatieprofessional en een mooi beginpunt voor de issuemanager in de dop. En verplichte literatuur voor besturend Nederland.

0
    0

Issuedenken geeft een helder en goed onderbouwde inkijk in de wereld van maatschappelijke issues en draagt bruikbare handvaten aan voor organisaties om maatschappelijke issues op een positieve manier in te zetten.

0
    0
  • Goed boek!

• actueel
    • actueel

De schrijvers hebben van issuedenken echt een issue gemaakt. Inspelen op wat er in de samenleving speelt is een must voor ieder bedrijf, issuedenken geeft veel handvatten hoe je dat kunt doen. Helder en duidelijk boek, prettige schrijfstijl, actuele inhoud en aansprekende voorbeelden

0
    0
  • Aanrader

Makkelijk leesbaar en geeft een volledig beeld van issuedenken. Aanrader voor beginners in de communicatie maar ook een goed naslagwerk voor gevorderden en alle anderen die interesse in issues hebben.

0
    0
  • Must read!

Wat mij het meest inspireerde tijdens het lezen van 'Issuedenken' is de urgentie waarmee Mayke en Sybrig van Keep bedrijven aansporen om met maatschappelijke issues aan de slag te gaan. En daarin gaan zij veel verder dan het advies om een MVO-afdeling op te zetten. Of om een bepaalde betrokkenheid te tonen. Wie het als bedrijf wil redden in deze tijd moet maatschappelijke problemen niet alleen onderkennen of op de agenda zetten, maar moet ze ook oplossen! Maatschappelijk Impactvol Ondernemen, heet dat in Van Keep-taal. En met deze opdracht word je als lezer aan je lurven het boek ingetrokken. Allereerst langs verschillende gedaantes waarin issues zich voordoen; negatief of positief, tam of wicked, verbindend of juist confronterend. Vervolgens langs manieren waarop je als bedrijf op verschillende issues kunt reageren. Om uiteindelijk tot de kern van boek te komen: het inrichten van je beleid op issues van binnen en buiten je organisatie, zodat je altijd optimaal gebruik kunt maken van hetgeen er speelt én zodat elk issue voor jou een kans wordt. Een kans om je bedrijf (letterlijk) beter op de kaart te zetten én om daadwerkelijk iets te veranderen in onze samenleving. Hoe je dat doet, dat lees je stap voor stap in 'Issuedenken'. Met overzichtelijke schema's, praktische modellen (waaronder de zeer vernuftige 'Glimproef-methode' die je leert hoe je nieuws kunt scannen op mogelijke issues, lees kansen voor je bedrijf) en een aantal mooie cases van bedrijven die je voorgingen. Rest mij nog een kleine waarschuwing voordat je op de bestelknop klikt: als je 'Issuedenken' uit hebt, is het ondenkbaar dat jouw bedrijf of organisatie niet actief gaat bijdragen aan de positieve ontwikkeling van onze maatschappij. Dan weet je dat alvast ;)

0
    0
  • Zelf aan de slag - voordat issues jou gaan managen

• veel voorbeelden
    • handige modellen
    • handige modellen

Dit boek is helemaal van binnenuit geschreven. Het biedt een zeer praktisch, helder en uitputtend beeld van de dagelijkse praktijk van het werken met issues. Daarbij nemen de auteurs hun eigen inzichten en ervaringen als uitgangspunt. Weliswaar geven zij daarnaast (wetenschappelijk) onderzoek en gezaghebbende publicaties en bouwen zij daar ook op voort, maar de modellen en technieken die zij zelf aan de hand hiervan in hun eigen praktijk hebben ontwikkeld, voeren de boventoon. Dat maakt dit boek zeer bruikbaar voor iedereen die met issues te maken krijgt of, zoals de auteurs beogen, issues willen toepassen in het beleid van hun organisatie.
    We kennen issues vooral als vraagstukken waar een organisatie mee te maken krijgt. Het zijn van nature dilemma’s: issues hebben een tweeslachtig karakter, kans en bedreiging, waarbij bedreiging in de regel de meeste aandacht krijgt. Of zoals de auteurs stellen (pagina 39): “Twijfel en onzekerheid zijn onlosmakelijk verbonden met issues.” Daarom gelden issues veelal als het voorstadium van een crisis. Als je een issue waarmee je wordt geconfronteerd niet managet, gaat het issue jou managen. Je verliest dan controle en glijdt in een crisis.
    De auteurs wijzen er echter op dat dit de ene helft van het verhaal is. “Wie issues alleen als een probleem ziet, houdt geen rekening met de kracht van issues.” De andere helft bestaat uit de kansen die crises bieden. Dat vereist gedegen dossiervorming, een zorgvuldige afweging en nauwgezet opereren. Hoe dat aan te pakken staat uitvoerig in dit boek beschreven. Daarbij geldt dat hoe verder je in het boek komt, hoe interessanter het wordt. De eerste twee hoofdstukken bevatten weinig nieuws voor wie de kranten bijhoudt en regelmatig naar BNR luistert, maar daarna begint het echt. Eerst over de kenmerken van issues en over de levenscyclus van issues. Vooral dit laatste is van belang om in te kunnen spelen op issues, waar de rest van het boek over gaat.
    Daarbij behandelen de auteurs de strategische opties uitvoerig en geven zij ook alle handvatten die nodig zijn om zelf een strategie uit te kunnen dokteren. Het “model voor issuemaken” (pagina 122) is een juweeltje dat het hele afwegingsproces bij issuemanagement helder in beeld brengt. Veel aandacht ook voor de jongste ontwikkelingen waaronder sociale media en grassrootsp-organisaties, inclusief astro-turfcampagnes (namaak grassroots-organisaties). Het laatste hoofdstuk maakt dit boek helemaal compleet doordat het precies aangeeft hoe zelf, heel praktisch, met issuemanagement aan de gang te gaan, inclusief een stappenplan dat uitblinkt in helderheid en uitvoerbaarheid.
    Ondertussen is het hele boek doorspekt met voorbeelden uit de praktijk, vaak meerdere per pagina, waardoor het nergens in abstracte denkbeelden blijft hangen. Elk model, elke techniek en elke overweging die bij een issue kan spelen, wordt verduidelijkt aan de hand van voorbeelden die daadwerkelijk spelen in het hier en het nu. Zo voorkomen de auteurs het euvel waar zoveel managementboeken aan lijden, namelijk het prediken van een evangelie waarbij de auteurs zich als goeroes profileren. Dit boek staat met beide benen op de grond, net als de auteurs, en is een aanrader voor iedereen die met issues wil werken, juist om zelf ook met beide benen op de grond te blijven.

0
    0

De prijs van dit product is 28 euro en 50 cent.