De Kerstmisaurus - De Kerstmisaurus Vier Kerstmis met dit geweldige Kerstboek van Tom Fletcher

• 9789030504061
  • 11 oktober 2018
  • 372 pagina's

Tom Fletcher

Tom Fletcher is een van de bestverkochte Britse jeugdauteurs. De Kerstmisaurus was de grootste debuutroman van 2016 in het Verenigd Koninkrijk en De Knerpers werd een #1 bestseller. Toms boeken zijn in tweeëndertig talen vertaald en er komen er steeds meer bij. Hij is niet alleen auteur, maar schrijft ook liedjes en speelt gitaar in de populaire band McFly!

Willem heeft één grote wens: een dino voor kerst. Hoewel de Kerstman voor heel veel cadeaus kan zorgen, lijkt een dinosaurus onmogelijk. Of toch niet?

Maak kennis met Willem Tuffer, een 10-jarig jongetje dat helemaal gek van dino’s is. Op school heeft hij het niet altijd makkelijk: het nieuwe meisje in de klas, Brenda Kwel, doet er alles aan om hem het leven zuur te maken. En oh ja, hij zit ook nog in een rolstoel. Maar dan gebeurt er iets magisch… Voor kerst heeft hij namelijk maar één grote wens: een eigen dino! Hoewel de Kerstman voor heel veel cadeaus kan zorgen, lijkt een dinosaurus onmogelijk. Of toch niet? De Kerstmisaurus is een hartverwarmend verhaal over Willem Tuffer, zijn kerstgekke vader en zijn dino. Op kerstavond begint er een magisch avontuur, vol vriendschap, familie en alles wat met kerst te maken heeft! Dit vrolijke verhaal is fantasierijk, prachtig geïllustreerd en een echte aanrader voor de feestdagen!

11 oktober 2018
372

Tom Fletcher
Shane Devries
Tweede Illustrator
Shane Devries
Billy Bones

Lidwien Biekmann
Co Vertaler(s)
Lidwien Biekmann
The Christmasaurus

1
158 mm
37 mm
222 mm
158 mm
37 mm
222 mm
626 g

9789030504061

Basisschool groep
Groep 3, Groep 4, Groep 5

Gemiddelde van 18 reviews
16
2
0
0
0
  • Een magische kerstverhaal met prachtige illustraties

• magisch
    • hoopvol
    • geweldige kerstsfeer
    • magisch
    • hoopvol
    • geweldige kerstsfeer

De Kerstmisaurus is een magisch kerstverhaal over een hele bijzondere en lieve jongen, Willem Tuffer. Hij woont samen met zijn vader in een klein huisje en samen hebben ze het erg fijn. Meneer Tuffer is extreem dol op de kerst, Willem ook wel, maar nog meer is hij gek op alles wat met dinosaurussen te maken heeft. Zijn allergrootste wens is dan ook een echte dinosaurus te krijgen voor de kerst, maar dinosaurussen bestaan natuurlijk helemaal niet meer, toch? Wanneer de kerstman per ongeluk, zonder dit te weten, de enige échte en allerlaatste dino op aarde, op kerstavond bij Willem thuis achterlaat, komt Willem zijn droom uit. Wat ze niet weten is dat er gevaar op de loer ligt. De jager (de gemeenste man van de wereld) zit ook achter de kerstmisaurus aan, lukt het Willem en de kerstmisaurus om te ontsnappen en zichzelf in veiligheid te brengen?

Willem is anders als andere kinderen. Toen hij klein was heeft hij en ongeluk gehad en sinds de tijd zit Willem in een rolstoel. Nooit deed dit er iets toe, totdat Brenda Kwel nieuw op school kwam. Sinds die tijd raakt Willem langzaam al zijn vrienden kwijt, wordt hij gepest en voelt hij zich heel erg eenzaam en soms ook echt rot. Je leeft ontzettend met Willem mee in dit verhaal en hebt echt met hem te doen. Het breekt een klein beetje je hart hoe ze met hem omgaan. Ondanks alles blijft Willem zichzelf en blijft hij hoop houden dat alles hopelijk goed komt.

Het verhaal in De Kerstmisaurus is geschreven vanuit Willem, maar af en toe praat de auteur Tom Fletcher ook rechtstreeks tegen de lezer, dit is natuurlijk heel erg leuk vooral voor kinderen. Hij betrekt je echt bij het verhaal. Ook komen er enorme grappige vergelijkingen voorbij, rijmen de elven erop los en zingen ze daarnaast ook nog eens allemaal leuke liedjes. Er worden in het verhaal leuke woorden gebruikt zoals: “dolletjes” en “fabeltastisch” enz. En als er bijvoorbeeld in de tekst staat vet dik, is deze ook dikgedrukt, VET DIK. Dan heb je ook nog de illustraties van Shane Devries, die het verhaal een extra dimensie geven. Wat een prachtige tekeningen en daardoor zie je ook alles precies voor je.

In De Kerstmisaurus heerst een heerlijk kerstsfeer. Er zijn ook heel subtiel door het verhaal heen verschillende mooie boodschappen te vinden. Zo staat er op blz. 114: “Mensen die nergens in geloven, krijgen die dingen nooit te zien. Geloven is zien”. Het is echt een heel mooi en hoopvol verhaal. Eenmaal in het verhaal begonnen, vlieg je er doorheen en is het bijna niet aan de kant te leggen. Het is best een dik kinderboek, maar wel verdeeld in kleine hoofdstukken, waardoor het heel fijn voorlezen of samen lezen is. Het is ook een prettig verhaal voor kinderen die iets minder concentratie hebben, omdat en naast tekst ook mooi afbeeldingen zijn om samen te bekijken. De Kerstmisaurus is absoluut leuk voor zowel jong, als oud. En zeg nou zelf stiekem zouden we allemaal nog wel in de kerstman willen geloven toch?

De schrijfstijl van Tom Fletcher is heel duidelijk, beeldend, vlot maar bovenal ENORM grappig. Je leest de kerstmisaurus voor het grootste gedeelte met een lach op je gezicht. Daarnaast zijn er ook zeker spannende stukjes te vinden, maar ook aandoenlijke stukjes. Je hoeft je dus echt niet te vervelend met dit verhaal, Alles zit erin!

Kortom, lees je graag boeken (alleen of met de kids) die een heerlijke kerstsfeer hebben, een verhaal vol met prachtige illustraties, een verhaal dat ook nog eens magisch, hartverwarmend, aandoenlijk, spanend en bovenal heel erg grappig is? Dan raad ik je absoluut aan om De Kermisaurus van Tom Fletcher te gaan lezen!!

8
    0
  • Genieten

Wat een heerlijk verhaal!! Ik heb zo ontzettend zitten genieten! Eenmaal begonnen kon en wilde ik het boek ook niet meer wegleggen. Het verhaal is ontzettend warm en liefdevol en de illustraties zijn heel erg sfeervol en brengen de personages helemaal tot leven. Een genot om te lezen en om naar te kijken!

Je leeft heel erg mee met Willem die steeds eenzamer wordt doordat die gemene Brenda hem zo pest en anderen tegen hem opzet en er ook nog eens voor zorgt dat hij ineens bang is dat zijn vader doordat hij (Willem) in een rolstoel zit geen (liefdes)leven meer heeft. Wat zou het fijn zijn als Willems grootste droom zou uitkomen! En als dat dan eenmaal zo is, wordt het verhaal ook nog eens heel spannend…

“Elke dag na Kerstmis is weer een dag dichter bij de volgende Kerstmis.”

De Kerstmisaurus is hartverwarmend en zit vol humor en ontroerende uitspraken. Een magisch mooi verhaal waarmee je helemaal in de kerstsfeer komt. Ik zou iedereen aanraden dit boek deze decembermaand te lezen! Genieten met hoofdletter G! (voor groot en klein! En ook ná december!)

1
    0
  • Prachtig!

Een echte must have, dit boek! Ik wist al een tijd van het bestaan af, maar wachtte op de Nederlandse vertaling. Tot dat moment kende ik alleen de cover en wist ik dat het verhaal over Willem Tuffer ging, een jongen in een rolstoel. Toch ging van deze informatie al zoveel kerstmagie uit, dat ik enorm blij werd toen ik erachter kwam dat het boek er ook eindelijk in het Nederlands is.

Helena is nog iets te jong voor dit boek. Het verhaal is erg mooi dus wil ik het zeker gaan voorlezen wanneer ze iets ouder is, maar zoals je kunt zien is het ook een vrij dik boek en zoveel concentratie voor dit verhaal opbrengen zal nu nog lastig zijn.

Geen probleem, als volwassene heb ik er ook van genoten! Het blijft een kinderboek dus of het je als volwassene zonder kinderen om je heen genoeg kan bekoren weet ik niet, maar het boek zit werkelijk waar vol kerstsfeer en ademt magie. Daarnaast weet Fletcher nog meer lagen toe te voegen in dit prachtige boek. Naast ontspannen genieten van een mooi en kerstig verhaal, worden er ook serieuze lessen in meegenomen. Neem Willem Tuffer die niet kan lopen en daardoor in een rolstoel zit. Zijn vader is gek op kerst en schaamt zich hier niet voor waardoor hij er nog weleens anders bij loopt dan andere vaders en dan is er natuurlijk nog de Kerstmisaurus zelf. Allemaal zijn ze een beetje anders maar ook mooie personages. Brenda Kwel is een gemeen meisje bij Willem in de klas maar ook achter haar gaat een verhaal schuil, net zoals bij de Jager en zijn hond Bullebak. Dit boek gaat over anders zijn, verder kijken dan de oppervlakte en bovenal over acceptatie.

Ik kwam volledig in de kerstsfeer met dit boek, de schrijfstijl is beeldend en wordt geweldig ondersteund door de hele vormgeving en de prachtige tekeningen van De Vries. Er is aandacht voor de details en dat maakt zeker een verschil. Al het rijmen van de elfen vond ik minder aantrekkelijk en had van mij niet gehoeven, maar dat is ook het enige puntje van kritiek dat ik zou kunnen noemen. Ik kijk nu al uit naar de decembermaand waarin ik Helena kan gaan voorlezen uit dit prachtige boek. 5 kerststerren zijn dik verdiend!

1
    0
  • De Kerstmisaurus is mijn nieuwe lievelingsboek!

Het is een superleuk boek waar soms erg spannende stukjes in voorkomen. Door de nieuwsgierigheid die je daardoor krijgt, kun je niet stoppen met lezen. Het is ook leuk dat de mensen in het boek nog niet weten wat jij al weet. Verder is het ook leuk dat er stukjes in het boek zitten die je helemaal niet verwacht en dat er dingen gebeuren waarvan je weet dat het niet echt is maar doordat je zo in het verhaal zit er toch in begint te geloven. Het is ook fijn dat het boek zo dik is, dan is het verhaal niet zo snel afgelopen. Want het is zo jammer als het boek uit is want er is geen enkel boek leuker dan de Kerstmisaurus!

1
    1
  • Krol 65

het is een ideaal boek om kinderen van zes a zeven jaar een vertellertje te vertellen voor het slapen gaan

0
    0
  • Feelgood kerstboek mét een dinosaurus erin!

• goed vertaald lekker leesbaar

Zoals je van een boek over kerst verwacht, zit de Kerstmisaurus vol kindermagie, wonderlijke gebeurtenissen, hier en daar een spannend moment en rijmende elfen (complimenten aan vertaalster Lidwien Biekmann!). Je kunt je inleven in de hoofdpersoon en onderdompelen in de fantasievolle wereld die de auteur beschrijft.
    Dat de hoofdpersoon een jongen is die van dino's houdt, is ook echt een pluspunt voor de jongenslezers. Het verhaal is bovendien sfeervol en kerstig, maar niet te zoetsappig. En er zit een dino in, had ik dat al gezegd? ;)
    Het boek is voor ongeveer tien jaar en ouder, maar kan goed worden voorgelezen aan een wat jonger publiek.

0
    0