Geen slechte daad Soms kun je beter twee keer bedenken voordat je aanbiedt om iemand te helpen

• 9789045219141
  • 23 maart 2020
  • 368 pagina's

Cassie is de woede en roekeloosheid van haar eigen jeugd allang ontgroeid – tenminste, dat denkt ze, totdat ze op een nacht getuige is van een gruwelijke aanval. Op weg naar huis, langs een verlaten weg, ziet Cassie een man en een vrouw ruziemaken. De ruzie escaleert en Cassie besluit het alarmnummer te bellen. Maar dan doet ze precies waarvoor de telefonist van de meldkamer haar gewaarschuwd heeft: ze stapt uit de auto.

23 maart 2020
368

Heather Chavez
Karakter Uitgevers B.V.

Corry van Bree

1
140 mm
34 mm
216 mm
138 mm
35 mm
211 mm
558 g

9789045219141

Gemiddelde van 16 reviews
1
4
9
2
0
  • Geen slechte daad

• Goed plot

Dankzij de Facebook groep Thrillers & more en Karakter Uitgevers bv mocht ik het boek Geen slechte daad van Heather Chavez lezen voor de leesclub.

De schrijfster werkte als journalist en auteur voor onder meer thriller en televisieblogs.

Zij komt uit de Verenigde Staten en dit is haar eerste boek.

Het boek ziet er verzorgd uit met een in mijn ogen een stoere vrouw op de voorkant met de haren in de war. Het boek bestaat uit 50 hoofdstukken en is 364 blz dik. Het heeft een goed leesbaar lettertype. Doordat de hoofdstukken betrekkelijk kort zijn, leest het boek heel makkelijk. De schrijfstijl is makkelijk leesbaar. Zonder al te veel uitweidingen.

Het boek gaat over Cassie Larkin, een vrouwelijke dierenarts, die terugkomend van haar werk 's avonds getuige is van een ruzie tussen een man en een vrouw. Zij belt het alarmnummer, maar dan doet ze precies waarvoor de telefonist van de meldkamer haar gewaarschuwd heeft: ze stapt uit de auto. Ze besluit de vrouw te gaan helpen. De aanvaller maakt haar duidelijk dat ze de verkeerde keuze heeft gemaakt. Hij vlucht in haar auto en een zoektocht begint.

Cassie probeert het voorval te negeren, maar als haar man, Sam, verdwijnt kan ze niet anders denken dat het met elkaar te maken heeft.

Het verhaal is in de ik-vorm geschreven. Je wordt meegezogen in het verhaal. In het verhaal zijn diverse wendingen aanwezig. Wie kan je nog vertrouwen?

De start van het boek is verrassend. Het middelste gedeelte werd steeds ingewikkelder met steeds meer mensen. Dit werd echter minder uitgediept. Ik had de neiging hier de aandacht te verliezen. Maar het einde van het boek was weer wel thrillerwaardig. Dit was met recht een rollercoaster.

Al met al vond ik het boek een leuk en spannend boek. Een aanrader. Een volgend boek van deze schrijfster is voor mij zeker een overweging waard om te lezen.
    Ik geef dit boek 3 sterren.

2
    0
  • Teleurstellende debuutthriller

De Amerikaanse Heather Chavez heeft een carrière als journalist en redacteur achter de rug. Op dit moment werkt ze als PR-medewerker voor een grote gezondheidsorganisatie, waar ze human interest-stukken schrijft. ‘Geen slechte daad’ is haar thrillerdebuut, voor de Nederlandse vertaling zorgde Corry van Bree. Chavez heeft de smaak te pakken, want onlangs (april 2020) verscheen in het Engels ‘Derailed’, het eerste deel in een nieuwe thrillerserie.

Cassie is getrouwd en moeder van twee kinderen. Wanneer ze op een nacht naar huis rijdt, is ze getuige van een ruzie tussen een man en een vrouw. Wanneer die escaleert, belt Cassie het alarmnummer. Tegelijkertijd kan ze het echter niet laten om uit de auto te stappen en de confrontatie aan te gaan. Voor ze het weet gaat de man er met haar auto vandoor, echter niet voordat hij een aantal bedreigingen aan Cassies adres geuit heeft. Wanneer kort daarna Cassies man Sam verdwijnt, staat plots haar hele leven op losse schroeven. Wat is er aan de hand? Is er een verband met de aanval van de vorige dag? Is Sam de man die ze dacht dat hij was?

‘Geen slechte daad’ is opgebouwd uit vijftig korte hoofdstukken. Die aanpak is vrijwel altijd een goede keuze, vooral bij een thriller. Het zorgt er immers voor dat de vaart in het verhaal zit en dat de lezer bij de les blijft. Dat is in dit boek niet anders, alleen inhoudelijk gaat het allemaal een beetje traag. Heel lang blijf je in het ongewisse of de bedreigingen aan Cassies adres iets met Sams verdwijning te maken hebben. De auteur reikt heel wat ‘informatie’ en ‘bewijzen’ aan, maar die helpen niet om de puzzel op te lossen.

Het boek is vlot geschreven, Chavez houdt duidelijk van een makkelijk leesbare taal. Er zijn meer dan voldoende dialogen, waardoor er een fijne mix met de beschrijvende stukken ontstaat. Aan samenhang en logica moet de auteur echter nog werken. Wat de kwaliteit van het boek ook niet ten goede komt, zijn de onlogische stukken in het verhaal. Meer dan eens doet een bepaalde situatie of handeling de wenkbrauwen fronsen. Als lezer ken je alleen Cassies perspectief, en dat is dan weer een goede keuze van de auteur. Meerdere gezichtspunten zouden te veel onzekerheden uit de weg geruimd hebben.

En dan de personages, dat zijn er veel. Zoveel zelfs dat je op de duur door de bomen het bos niet meer ziet. Naar de relatie tussen al die mensen is het vaak raden. Plots duiken er namen op die blijken te horen bij personages die al een keer zijdelings opgedoken waren. Het verhaal is daardoor niet altijd goed te volgen. Tegelijkertijd komt steeds prominenter de vraag in beeld naar het waarom van veel dingen. De auteur heeft een aantal ‘hints’ in het verhaal gestopt, maar die zorgen alleen maar voor verwarring. Ook wat spanning betreft, scoort het boek ondermaats, ergernis over het ontbreken van een duidelijke lijn overheerst.

‘Geen slechte daad’ is een vlot geschreven thrillerdebuut, dat de nodige mankementen vertoont. Minder personages, een duidelijker verhaallijn en iets meer logica zijn een must. Teleurstellend.

1
    0
  • Één echte aanrader

• Goed plot

Auteur: Heather Chavez is afgestudeerd in Engelse literatuur aan uc Berkeley's. Ze heeft gewerkt als journalist, auteur en redacteur voor onder meer verschillende thriller--en televisieblogs. Heather woont met haar man en kinderen in Santa Rosa Californië en geen slechte daad is haar eerste boek.

Cover: de cover is sober maar mooi. Op de grijze voorkant staat de zijkant van een vrouwelijk gezicht met wapperende haren, zij lijkt te vluchten voor iets. De titel is in grote witte letters en de auteur in kleine blauwe letters wat het een leuk geheel maakt. De blauwe achterkant bevat een aantal veelbelovende quotes in zwarte letters van onder andere goodreads, booklist en Peter Swanson. In witte letters kan je ook de korte inhoud lezen.

Korte inhoud: op een nacht onderweg naar huis is Cassie getuige van een gruwelijke aanval door een man pp een vrouw. Ze stopt en belt de hulpcentrale dan doet ze net dat waar de hulpcentrale haar voor verwittigd ze stapt uit haar auto om de vrouw te helpen. Ze raakt betrokken in het gevecht wat indruk maakt is het dreigement van de aanvaller als zij het slachtoffer laat sterven laat hij Cassie leven. Vervolgens gaat hij er vandoor met haar auto nu weet hij haar naam en adres.

Mening : geen goede daad is een spannende thriller die vlot geschreven is in korte hoofdstukken. De schrijfstijl is filmisch je ziet het zo voor je afspelen, je kan je zelfs een voorstelling maken van de chihuahua boo, genoeg details maar niet teveel. Er zijn veel sub - plots zo word toegewerkt naar de grote onverwachte plot. Ik kon zelf het boek maar moeilijk wegleggen.
    Ook de personages zijn enorm goed beschreven en maken grote psychologische evoluties door. Cassie word veel meer moeder en leert echt zorgen voor haar kinderen dat ze ervoor amper naar wedstrijden van haar zoon ging en de zorg voor de kinderen vooral aan haar man overliet neemt ze die door het boek heen met grote verantwoordelijkheid op zichzelf. Haar zoon Leo verandert ook behoorlijk van een rebelse tiener in een jongvolwassen jongen die voor zijn mama en zusje audrey zorgt. Voor sommige karakters krijg je symphatie zoals voor Heather en haar vader Red voor anderen voel je de afgunst.
    Nog een leuke quote uit het boek: "wolken die zwaar waren van de niet gevallen regen dreven voor de halve maan langs. Af en toe viel er een druppel uit terwijl ze dreigden hun last helemaal te laten vallen."

Ik gaf geen slechte daad een welverdiende 4 ⭐⭐⭐⭐. Een thriller die een echte aanrader is en waarbij je op het puntje van je stoel zit.

1
    0

• Goed plot

Een spannend verhaal met onverwachte wendingen
    Het leest makkelijk en is moeilijk weg te leggen daardoor
    Heb het met plezier gelezen
    Een aanrader

1
    0
  • zeker het lezen waard

Heather Chavez studeerde af in Engelse literatuur aan de universiteit van Californië. Ze werkte als auteur bij een krant en voor televisieblogs. Momenteel werkt ze bij een grote gezondheidsinstelling waar ze human interest verhalen schrijft. Tevens werkt ze in Santa Rosa, waar ze met haar gezin woont, aan haar tweede boek. Maar eerst een verslag over haar debuut Geen slechte daad.
    Wanneer Cassie van haar werk als dierenarts naar huis rijdt is ze getuige van een ruzie en ziet ze hoe een man zijn vrouw mishandelt. Cassie twijfelt niet en belt de hulpdiensten. Maar dan doet ze wat die haar afraden, nl uitstappen. Dit blijkt een verkeerde keuze want wanneer Cassie de vrouw wil helpen fluistert de man haar iets toe en vertrekt hij met haar wagen. Ze probeert het hele voorval toch achter zich te laten, maar wanneer de dag nadien haar man Sam spoorloos verdwijnt begint voor Cassie een ware nachtmerrie waarin ook haar kinderen niet langer veilig zijn.
    Het boek start heel goed, met heel veel spanning en het oproepen van heel veel vragen die er voor zorgden dat ik voortdurend wou verder lezen. Door de korte hoofdstukken en leuke schrijfstijl is dit niet heel erg moeilijk. Hier en daar komt er zelfs een beetje humor aan te pas, wat ik altijd weet te waarderen in een boek. Naar het midden toe nam de spanning voor mij iets af en moest ik, ook mede door het opduiken van nieuwe verhaallijnen en personages, toch aandachtig blijven en zorgen dat ik de draad niet kwijtraakte. Naar het einde toe wordt de spanning opnieuw meer opgebouwd maar werd het allemaal iets minder geloofwaardig al deed dit voor mij geen afbreuk aan het leesplezier.
    Het hoofdpersonage werd mooi uitgewerkt waardoor ik me gemakkelijk in Cassie kon verplaatsen. Je krijgt een goed beeld van hoe het er in haar gezin aan toe gaat en hoe ze als mama handelt. Ook haar man Sam en de kinderen vond ik goed beschreven, niet qua uiterlijk maar wel qua karakter. Zelfs de omgevingen worden gedetailleerd beschreven waardoor je er als het ware bijstaat en een goed beeld kan vormen.
    Al bij al vond ik dit een geslaagd debuut, niet dat ik het snel zal aanraden, maar het is zeker het lezen waard. En wie zich afvraagt wat een stenopelmatus is of er fan van is, die moet zeker het boek lezen want ook voor dit beestje is een rol weggelegd in het verhaal.

1
    0
  • Geen slechte daad: intrigerende thriller

• Goed plot
    • Goed plot

Cassie staat centraal in Geen slechte daad. Cassie is getrouwd met Sam en samen hebben zij twee kinderen, de zestienjarige Leo en Audrey van zes.

In haar jeugd was Cassie een vrijgevochten en soms zelfs wat roekeloze meid. In haar gang naar volwassenheid is zij dat echter ontgroeid, zo meent zij zelf. Wanneer zij echter getuige is van een brute aanval op een jonge vrouw, belt Cassie het alarmnummer en….stapt uit haar auto. Dat had ze echter beter niet kunnen doen. Ze weet weliswaar het slachtoffer te redden, maar komt er zelf niet geheel ongeschonden uit vandaan. Bovendien lijkt deze confrontatie de opmars naar een reeks angstige en gevaarlijke gebeurtenissen. Cassie zal nog regelmatig terugdenken aan het dreigement van de aanvaller. Hij ‘belooft’ haar in leven te laten als zij zijn slachtoffer laat sterven.

“De witte sedan verdween tussen een groepje bomen, een combinatie van eiken en pijnbomen, maar op het laatste moment zag ik een gestalte die tegen het raam van de passagiersstoel hing. Leo. Als Leo voorin zat, lag Audrey waarschijnlijk bewusteloos op de achterbank.”

Terwijl Cassie het slachtoffer bijstaat, ontvreemdt de aanvaller haar auto. Haar tas bevindt zich in de auto en daarmee heeft hij toegang tot al haar gegevens. De politie adviseert haar voorzichtig te zijn. De volgende dag verdwijnt Sam, Cassies’ man, terwijl hij met hun dochter Audrey, de huizen langsgaat om snoep op te halen voor Halloween. Heeft Sams’ verdwijning iets te maken met de gebeurtenis van de dag ervoor? Cassie gaat op zoek naar antwoorden en ontdekt onder meer dat Sam een affaire heeft en ontslagen is op de school waar hij werkt op verdenking van seks met een leerling.

“Sinds de vorige dag was mijn vertrouwen in Sam gaan wankelen, maar nu voelde ik kille zekerheid. Je liegt. Dat had ze niet verwacht. De vlekken op haar wangen werden donkerder.”

Chavez heeft een intrigerend boek geschreven in een schrijfstijl die goed aansluit bij de sfeer van het verhaal. Een sfeer die een constante spanning en dreiging herbergt. Geen slechte daad kent veel wendingen, nieuwe onthullingen en personages. Het is derhalve zaak om als lezer volop je aandacht erbij te houden anders ben je de draad kwijt. Wanneer je je echter concentreert op Geen slechte daad, dan ontdek je al snel de ingenieuze constructie. De personages zijn knap neergezet en de spanningsboog gaat golvend op en neer. De psychologische elementen zijn bovendien goed weergegeven waarmee dit boek zeer zeker het etiket psychologische thriller verdient.

Kortom, zeer de moeite waard.

Over de auteur
    Heather Chavez studeerde Engelse literatuur en werkte als journalist, redacteur en auteur voor onder meer thriller- en televisieblogs. Ze werkt als PR-medewerker voor een grote gezondheidsorganisatie, waar ze human interest-stukken schrijft. Ze woont met haar familie in Santa Rosa, Califonië, en werkt aan haar volgende boek.

Uitgeverij Karakter
    ISBN: 9789045219141
    Paperback, 368 pagina’s

0
    0
  • Een aardige thriller

• Goed plot

• teveel verschillende personages

‘Geen slechte daad’ begint zeer verrassend, waardoor je meteen wordt meegezogen in het verhaal. Je krijgt zin om in deze spannende thriller te blijven lezen. Heather Chavez heeft het verhaal vanuit het ik-personage van Cassie geschreven. Daardoor leer je haar steeds beter kennen. Dat is interessant, omdat Cassie een ingewikkeld en boeiend personage blijkt te zijn.

Het middelstuk van deze thriller lijkt als het ware in te zakken. Chavez laat veel verschillende personages aan bod komen, die elk hun eigen zaken hebben. Daardoor raak je de draad van het verhaal soms even kwijt en word je op die momenten er helemaal uitgehaald. Dat is jammer, want het boek begon zo veelbelovend. Toch wint je nieuwsgierigheid het en wil je weten hoe het verhaal eindigt. Het blijkt de moeite waard te zijn om door te lezen, want de ontknoping is erg spannend te noemen. Al met al is ‘Geen slechte daad’ een aardige thriller te noemen.

0
    0
  • Zoektocht met weinig spanning

• Goed plot
    • vlotte schrijfstijl

• ongeloofwaardig
    • weinig spanning

Als mijn kinderen bij me waren geweest, dan was dit niet gebeurt is de eerste zin Geen slechte daad. Een zin die met het goede eerste hoofdstuk wordt gevolgd door gebeurtenissen en dreigingen die veel goeds beloven.
    Na het eerste hoofdstuk verdween dit gevoel helaas net zo snel als dat het zich meldde. Ondanks de potentie van alle gebeurtenissen heeft het boek me weinig kunnen grijpen omdat er weinig spanning in het geheel zit.

Het verhaal en het plot zijn in de basis sterk. Een helpende had bieden lijkt volledig uit de hand te lopen waarna Cassie voor haar gezin gaat vrezen. Binnen no-time gebeuren er na het redden van het leven van Brooklyn allerlei zaken en verdwijnt haar man Sam. In haar eigen onderzoek ontdekt Cassie al snel zaken rondom Sam die recent hebben plaats gevonden en wordt ze buiten ongerust ook onzeker.
    Als later ook de kinderen en vrienden op de radar staan wordt Cassie steeds getergder om een eind aan alles te maken.

Het verhaal wordt volledig vanuit Cassie verteld. Aan de hand van haar verwacht je dus haar angst en spanning te voelen. Om de een of andere reden gebeurt dit niet en blijft de zoektocht zonder spanning. Doodzonde omdat dit boek uitermate geschikt zou zijn als psychologische thriller.

De opbouw van het verhaal zit verder wel goed in elkaar. Beetje bij beetje wordt de waarheid onthult en ontdek je hoe alles werkelijk is elkaar steekt. Een onverwachte twist gedurende het verhaal en ook nog aan het eind is zeker aanwezig, De samenhang van Brooklyn en Cassie wordt op dat moment duidelijk, alleen weet dit het verhaal voor mij niet meer te redden. Een belangrijke oorzaak is dat er veel ongeloofwaardige situaties zijn.

Het boek leest wel soepel en vlot. De korte hoofdstukken en helder taalgebruik van de schrijfster zorgen er voor dat het prettig leest. Er zitten genoeg scenes in die voor nagelbijtende momenten hadden kunnen zorgen. Omdat dit alleen te oppervlakkig is uitgewerkt was dit voor mij persoonlijk niet aanwezig.

Ik had veel van het boek verwacht en kan niet anders dan concluderen dat het me is tegengevallen.

0
    0
  • Geen slechte daad

• Goed plot

Mijn mening:
    Geen slechte daad is wat mij betreft een prima debuut. Een verhaal waar je even in moet komen maar wel een met een spetterende ontknoping.
    Cassie brengt haar gezin in gevaar wanneer ze op de terugweg van haar werk een vrouw te hulp schiet die mishandeld wordt. Wanneer ik het boek dicht sla merk ik dat deze actie echt van onderliggend belang is geweest voor de uitwerking van dit verhaal.
    Het verloop van het verhaal is totaal anders dan de daad waar het allemaal mee begon.
    Het is hier geen oorzaak, gevolg maar een detail wat gebruikt is om een verhaal te starten.
    De schrijfstijl van Chavez is even wennen, het leest plezierig maar toch moet ik af en toe wat zinnen teruglezen om te begrijpen wat er precies bedoeld wordt.
    In het begin kruipt er een vies beestje door het verhaal, dit bezorgt mij echt de kriebels, bijzonder hoe de auteur dit beestje toch een bepaalde rol toebedeeld heeft, het zorgt voor onderhuidse spanning, het kriebelt letterlijk over je huid, bbbrrr.
    Ik ervaar het verhaal tijdens het lezen af en toe wat vreemd, alsof ik er de vinger niet achter kan krijgen wat de auteur precies bedoeld. Toch is de strekking van het verhaal goed doordacht, zeker in het laatste gedeelte vallen alle gebeurtenissen op zijn plaats en is elk detail met een doel in het verhaal verwerkt, dat is knap gedaan.
    Qua personages had ik wel wat meer uitwerking willen zien, Cassie komt op mij soms wat onwerkelijk over, hierin mis ik wat diepgang die dit gevoel weg zouden kunnen nemen.
    Heather Chavez heeft met Geen slechte daad een prima start gemaakt als beginnend auteur, het verhaal is veelbelovend en ik hoop dat de kwaliteiten van de auteur zich nog ontwikkelen zodat bij een volgend boek de kinderziektes eruit zijn.

Originaliteit: 4
    Schrijfstijl: 3
    Leesplezier: 3
    Spanning: 4
    Psychologie: 3
    Plot: 3

Geen slechte daad krijgt van mij 3,5 ster.

0
    0
  • Een veelbelovend debuut!

• af en toe "warrige"
    • niet kloppende tekst.

“Van dit debuut ben ik een beetje in de war. Hoe dit komt, zal ik hier onder duidelijk proberen te maken.”
    Cassie is ’s nachts onderweg naar huis als ze plotseling een schouwspel voor zich ziet waarop ze direct moet anticiperen. Ze is namelijk getuige van een grove mishandeling. Een man slaat een vrouw in elkaar.
    Natuurlijk besluit Cassie het alarmnummer te bellen. Ondanks dat iemand van de meldkamer vertelt dat de politie onderweg is en dat ze in de auto moet blijven, lijkt ze dit laatste niet te horen en stapt ze uit de auto. Ze raakt betrokken bij de vechtpartij en loopt een paar blauwe plekken op. De vrouw is er aanmerkelijk ernstiger aan toe.
    De man dreigt dat hij Cassie alleen laat leven als ze de vrouw laat sterven. Een vreemd dreigement waar ze geen gehoor aan geeft! Terwijl Cassie de vrouw te hulp schiet gaat de man er met haar auto vandoor. De auto waar in haar tas nog ligt, met al haar spullen erin. Hij weet nu wie ze is, waar ze woont en dat ze kinderen heeft!
    Als de volgende dag haar man en dochter van zes jaar verdwijnt bekruipt haar het gevoel dat deze verdwijning iets te maken heeft met het voorval van de vorige dag. Of is er toch iets anders aan de hand?
    Het verhaal wordt geschreven vanuit het gezichtspunt van Cassie en gaat meteen goed van start. Je ondervindt direct actie aan het begin en dat blijft het hele boek door ook goed voelbaar. Toch heb ik af en toe dat ik een stukje tekst moet lezen en herlezen. Een enkele keer voelt het een beetje warrig, is de essentie wel duidelijk maar klopt de zin of alinea niet. Ik denk, maar weet dat niet zeker, dat het bij de vertaling af en toe is mis gegaan. Tegenover deze “missertjes” staan trouwens echt pareltjes van zinnen! Dat vind ik erg jammer!
    Verhaal blijft overeind, ondanks wat foutjes.
    Ik ben dus zeker blij dat ik het boek heb gelezen en wil dan ook het volgende boek van Heather Chavez, wanneer dit verschijnt, zeker weer gaan lezen!

0