Een meesterstuk De eerste die het geheim ontdekte, stierf dertig jaar geleden...

• 9789400510234
  • 22 januari 2021
  • 352 pagina's

Peter Römer

Peter Römer begon zijn carrière als acteur voor toneel en televisie. Daarnaast werkte hij jarenlang als televisieproducent, scenarioschrijver en regisseur. In 2012 verscheen van zijn hand 'Chantage', de eerste moordroman met rechercheur Hanna Vermeer. 'Chantage' werd genomineerd voor de Schaduwprijs /Gouden Strop. Zijn tweede moordroman was 'Bedrog', waarna 'Supernova' verscheen. Peter Römer is tevens schrijver van de De Cock-boeken van Baantjer, de reeks die hij vervolgde na de dood van A.C. Baantjer.

Een student met een passie – een kunsthandelaar zonder geweten – een Afghanistan-veteraan met een trauma – en een ontdekking die de kunstwereld op zijn grondvesten zal doen schudden…

Jacques en Anton, twee oude vrienden, vinden kort na elkaar de dood. De een pleegt zelfmoord, de ander sterft twee maanden later aan een hartaanval. Een tragische samenloop van omstandigheden, naar het zich laat aanzien. In elk geval legt niemand een verband met de opzienbarende ontdekking die de twee mannen kort daarvoor hebben gedaan. Wat ook niet kan, want ze hebben hun vondst angstvallig geheim gehouden… dachten ze.

Dertig jaar later wordt op klaarlichte dag de Amsterdamse kunsthandelaar Louis Post in zijn winkel in de Nieuwe Spiegelstraat vermoord. Professor Arjen Hageveld denkt te weten waarom. Het heeft te maken met het schilderij van de relatief onbekende achttiende-eeuwse schilder Isaac Pietersz waar een van zijn studenten al maandenlang onderzoek naar doet. Een schilderij met een geheim dat de professor enkele dagen eerder met de kunsthandelaar had gedeeld.

Katja Hiemstra heeft in eerste instantie geen flauw idee hoe opzienbarend de ontdekking is die ze tijdens haar afstudeerproject heeft gedaan. Voor haar heeft het schilderij van Pietersz vooral persoonlijke waarde – het doek heeft ooit toebehoord aan haar grootvader Anton. Maar het proces dat zij onbewust in gang heeft gezet, valt niet meer te stoppen. Er staat veel op het spel, te veel, en niemand – niet in Genève, niet in St Petersburg en zeker niet in Den Haag – kan zich veroorloven te verliezen…

22 januari 2021
352

Peter Römer
Bruna Uitgevers B.V., A.W.

Originele titel
Een Meesterstuk

Character

Personage
Geen personage

1
140 mm
32 mm
215 mm
140 mm
32 mm
215 mm
504 g

9789400510234

Periode
ca. 2000-heden

Gemiddelde van 15 reviews
4
8
3
0
0
  • Aardig, maar niet bijzonder

Als scenarioschrijver heeft Peter Römer veel scripts geschreven voor diverse televisieseries en toneelstukken. Ofschoon hij zijn eerste boek, een politieke roman, al schreef toen hij zestien was, heeft het nog tot zijn zestigste geduurd voordat hij zich opnieuw aan het schrijven van een boek waagde. Na het overlijden van Appie Baantjer zette hij in 2010 de serie, waarvan onlangs het negenentachtigste deel uitkwam, voort. In 2012 debuteerde hij met de thriller Chantage, dat tevens het eerste deel is van een reeks met rechercheur Hannah Vermeer. Begin 2021 verscheen zijn jongste thriller Een meesterstuk.

Kort na elkaar en vlak nadat ze een opzienbarende ontdekking hebben gedaan, overlijden de twee oude vrienden Jacques en Anton. Dertig jaar later wordt kunsthandelaar Louis Post in zijn winkel vermoord. Professor Arjen Hageveld is daar min of meer getuige van en heeft ook een vermoeden van het motief. Het gaat zo goed als zeker om een schilderij van Isaac Pietersz, een werk waar zijn studente Katja Hiemstra onderzoek naar doet en dat vroeger aan haar grootvader Anton heeft toebehoord. Omdat dit schilderij een geheim bevat, wordt het door diverse partijen die het niet zo nauw met de ethiek nemen begeerd.

Criminaliteit en kunst. Het komt vaker voor dan iedereen zich realiseert. Zwart geld wordt witgewassen en vermogensbelasting wordt ontdoken. Kortom, het is een wereld waar vele miljarden in omgaan. Römer begeeft zich met Een meesterstuk in de fictieve kunstwereld en die blijkt eveneens niet zo heel erg vredelievend te zijn. Hoewel het verhaal natuurlijk volledig verzonnen is, bevat het toch ook een aantal verwijzingen naar de werkelijkheid, of op zijn minst naar waargebeurde feiten. Denk bij dat laatste bijvoorbeeld aan het overschilderen van panelen of schilderijen, iets dat in de zeventiende en achttiende eeuw veelvuldig voorkwam. Doordat de auteur dit in het verhaal verwerkt heeft, schuurt het voor een groot deel tegen het realistische aan.

De keuze van het onderwerp, oftewel het uitgangspunt van het verhaal, is origineel. Desondanks bevat het wel een paar kleine clichés die vaker in thrillers voorkomen. Want waarom is een baliemedewerker van de politie toch vaak zo weinig coöperatief? Dergelijke situaties hebben overigens geen enkele invloed op de beleving van het verhaal, het komt alleen maar wat afgezaagd over en dat is gewoon jammer. Een meesterstuk bestaat uit vijf delen die relatief korte hoofdstukken bevatten. Dit zorgt ervoor dat er een redelijk tempo in het verhaal zit, maar ook dat het makkelijk dit ook wat vaart in het verhaal brengt, ontstaat er ook een soort van spanning. De lezer wil namelijk weten hoe het een personage verder vergaat.

Verschillende hoofdstukken eindigen met een cliffhanger, maar dat resulteert niet per definitie in een verhoogd spanningsveld. Natuurlijk zijn er wel wat momenten dat het enigszins spannend is, vooral in het begin, het midden en zeker in de ontknoping. In die finale komt de meeste actie voor en er gebeurt het een en ander dat niet was te voorzien. Het is echter niet zo dat de lezer omver wordt geblazen door de vele verrassingen. Die zijn er eigenlijk niet zo heel erg veel, sterker nog, soms was iets al in een vroegtijdig stadium te voorzien. Goedbeschouwd heeft het verhaal een heel keurig verloop, waarin de ontwikkelingen eerder interessant zijn dan opzienbarend of spannend.

Er zijn verscheidene personages die de revue passeren en de meeste daarvan zijn prima uitgewerkt. Hoewel de lezer meer dan voldoende over hen te weten komt, krijgt hij niet echt een band met een van hen. Daarvoor zijn ze net niet bijzonder genoeg. Dat is Een meesterstuk in feite ook niet. Aan de ene kant (het thema) is het verre van doorsnee, aan de andere kant is het dat weer wel. Het uiteindelijke resultaat is dat het niets meer of minder dan een aardige thriller is.

1
    0
  • Kunstelijk

Het verhaal begint op maandag 15 april 1991, de dag dat Jacques Verburg
    is begraven. Anton Hiemstra, vriend en mede-speurder, is perplex als hij hoort dat Jacques door
    zelfdoding om het leven is gekomen. Jacques, een heer in de zeventig, was ernstig getroebleerd na
    de oorlog en was van tijd tot tijd depressief. Een groot contrast met de normaal opgewekte en
    energieke houding die hij had, maar toch was hij niet suïcidaal overgekomen op Anton.
    De laatste tijd begon Jacques zich wel erg paranoia te gedragen. Anton denkt terug aan hun
    speurtocht naar de herkomst van het werk van de in begin achttiende eeuw actieve schilder Isaac
    Pietersz. Na zijn pensionering geniet Anton van het achterhalen van de herkomst en verhalen van
    schilderijen. Zo is hij ook in contact gekomen met Jacques.

Anton gedraag zich vanaf dat moment anders en is teruggetrokken en somber, volgens zijn vrouw.
    Drie maanden later sterft hij. Vermoedelijk hartklachten denkt zijn huisarts. Het verhaal gaat dertig
    jaar later verder. De jongste kleindochter van Anton heeft zijn passie voor kunst geërfd en studeert
    Kunstgeschiedenis. Voor haar onderzoeksproject besluit Katja het werk van Isaac Pietersz te
    analyseren. Het is een lelijk schilderij, maar omdat het van haar opa was, heeft dit werk emotionele
    waarde voor haar.

Römer beschrijft het proces van het dateren van verflagen en pigment, maar wel op een begrijpelijke
    manier. Katja’s professor, Arjen Hageveld, besluit met de resultaten naar de bekende kunsthandelaar
    Louis Post te gaan. Post is gespecialiseerd in de zeventiende eeuw en kan hem vooruit helpen.
    Echter, Post denkt aan zijn eigen geldelijk gewin en neemt contact op met de verkeerde personen.
    Dit resulteert in zijn dood, waarna een zoektocht van de moordenaar begint naar het schilderij van
    Pietersz, Arjen en Katja.

Terwijl Arjen en Katja hun best doen om uit de kluwen van de moordenaar te blijven, komen ze meer
    te weten over wat het geheim is van het schilderij. Echter, hierbij verliest Römer een deel van mijn
    aandacht. Het geheim is zo bizar, en hoewel het zou kunnen voorkomen, is het voor mij niet
    geloofwaardig genoeg meer. Is het omdat zo’n groot ingewikkelde en internationale complot niet
    Nederlands aanvoelt? Of omdat dat ik noch met Arjen, noch met Katja een connectie had? Ik hoopte
    wel op een goed einde voor ze, vooral omdat het hun niet om geld ging, maar het delen van kunst
    met de wereld. Maar ik vond ze niet erg sympathiek en kon slecht met ze meeleven.

Römer heeft een aantrekkelijk verhaal geschreven. Het plot is duidelijk en leest vlot weg. Wat prettig
    is, is dat Römer ieder karakter in een apart hoofdstuk introduceert en je verdieping krijgt in het
    verhaal en de persoon. Het verhaal speelt zich o.a. in Amsterdam en Den Haag af, waardoor ik veel
    plekken herkende en de beelden beter kon voorstellen in mijn hoofd. Ik had het leuk gevonden als
    Römer à la Dan Brown tekeningen of foto’s in het verhaal had geïntegreerd. Ik weet inmiddels dat
    Isaac Pietersz echt heeft bestaan, maar ik weet niet of het genoemde schilderij ook echt bestaat.

Het is moeilijk om Een meesterstuk te beoordelen. Na het dichtslaan van het boek, maalde het
    gelezen nog lang na in mijn hoofd. Het is een goed verhaal met interessante plotwendingen, maar
    het kon mijn aandacht niet lang behouden, doordat ik toch moeite had met de schaal van het
    geheim. Het leek daardoor erg ongeloofwaardig, en zat ik niet op het puntje van mijn stoel. Daarom
    geef ik het verhaal 3½ sterren. Wat Römer heel handig heeft gedaan, is door het verloop van het
    einde, ruimte te houden voor een vervolg.

0
    0
  • Het geheim van de Nachtwacht

• slecht plot

Het schilderij: de Nachtwacht van Rembrandt van Rijn werd in 1715, of iets daarna, aan alle vier zijden ingekort om het passend te maken voor een andere ruimte. Daarbij verdween onder meer de afbeelding van twee schoolschutters. Tegenwoordig meet het schilderij wat de hoogte betreft 379,5 cm (maximale hoogte van het nog resterende originele doek is 363 cm) en wat de breedte betreft 453,5 cm (maximale breedte van het resterende originele doek is 438 cm). De schrijver heeft een spannend verhaal geschreven over de afgesneden stukken doek, waarover een andere schilder, Isaac Pietersz een drieluik zou hebben geschilderd.
    Toen dit ontdekt dreigde te worden zijn de betrokken personen, Jacques Verburg en Anton Hiemstra uit de weg geruimd door de toenmalige BVD? Het boek beschrijft een spannende strijd om deze drie schilderijen, die Katja, de kleindochter van Anton Hiemstra, als studie project onderzoekt. Haar mentor professor Arjen Hageveld gaat er mee naar een kunstkenner Post, die als eerste (per ongeluk) vermoord wordt. De rest van het verhaal leest als een spannende luchtige detective. Helaas is het einde zeer teleurstellend door een zwak en onwaarschijnlijk plot. En dat alles omdat de 'Nachtwacht' heilig is in de kunstwereld als belangrijkste schilderij, waardoor het een continue geldstroom voor het Rijksmuseum genereert. Daarom is het legitiem om iedereen, die hier schade aan toe kan brengen om zeep te helpen door schimmige figuren als Tedingh van Eyck, die kennelijk aan het einde voorzag, dat de rus Mazarov uit het niets zou opdagen om hem vervolgens te laten liquideren. Een beetje simpel geconstrueerd slot van een spannend verhaal.

0
    0
  • Spannende thriller over kunst

• Goed plot
    • interessant
    • interessant

Een lekker vlot geschreven en spannend boek. Het leest een beetje alsof je een film kijkt. Heel knap gedaan en ook erg moeilijk om weg te leggen.

0
    0
  • Een Meesterwerk?

Katja Hiemstra studeert kunstgeschiedenis. Ze is bezig met haar scriptie. Ze heeft zich vol overgave gestort op het onderzoek naar een schilderij wat zij zo lang zich al kan herinneren in het bezit is van haar familie. Eigenlijk is het helemaal geen bijzonder schilderij. Totdat Katja samen met professor doctor Arjen Hageveld, haar docent en scriptiebegeleider, ontdekt dat het schilderij overschilderd is! Dit is het begin van een groot avontuur. Er vallen doden, Katja wordt bedreigd en gegijzeld en ze heeft er spijt van dat ze ooit aan het onderzoek is begonnen. Helaas is er geen weg terug, want er zijn verschillende partijen die grote interesse hebben in het schilderij en het koste wat kost in hun bezit willen hebben. Wat is er toch met dit schilderij? Is het dan toch een Meesterstuk?

Peter Romer schrijft in korte hoofstukken. Heerlijk een boek waar je steeds even in kan lezen en wat je kan wegleggen als het echt even moet. Door deze manier van schrijven hou je de aandacht van de lezer vast, en kan de lezer het boek ook even opzij leggen als dit ( helaas!) nodig is. Ik vind het idee echt heel origineel en het krijgt een echt Hollands tintje door de grote Hollandse meester die erbij betrokken is. De hoofdpersonen worden allemaal kort beschreven. Je krijgt een duidelijk beeld van de persoon, van zijn karakter en vaak wordt ook goed duidelijk waarom de betreffende persoon bepaalde dingen doet. Ik hou heel erg van thrillers, vooral thrillers met veel spanning. Als ik ’s avonds voor het slapen een boek niet weg kan leggen omdat het zo spannend is, is dat voor mij een heel goed teken. Een Meesterstuk is spannend, maar wat mij betreft ook wel voorspelbaar. Het einde van het boek is daarin tegen weer heel verrassend.

Het boek krijgt van mij 4 sterren. Een thriller die over kunst gaat en zich voor een deel afspeelt in mijn geboortestad Amsterdam: beter kan bijna niet.

0
    0

Apart verhaal, spannend en intrigerend, in het begin wat verwarrend door allerlei verschillende namen en dingen die gebeuren, maar hoe verder het boek hoe meer je een wordt met de mensen. Een aanrader en hopelijk gebeurt dit niet in werkelijkheid.

0
    0
  • Heel leuk

• Goed plot

Erg leuk leuk boek. Met veel plezier geluisterd

0
    0
  • Spannend!

Ik heb met heel veel plezier dit boek gelezen. Het verhaal pakte me meteen vanaf de 1e pagina's. Erg spannend! Een aanrader!

0
    0
  • spannend en leuk

• Goed plot
    • Goed plot

Weer een lekker boek, net als andere boeken van deze schrijver (die soms ook samen met zijn vrouw samen schrijft) heb het in één ruk uitgelezen. Absolute aanrader!

0
    0
  • Goed verhaal

Een meesterstuk neemt ons mee in de wereld van de kunst en kunst geschiedenis. Katja studeert kunstgeschiedenis en is bezig met haar scriptie. Een schilderij van haar grootvader lijkt een mysterie met zich mee te dragen.. Een mysterie met alle gevolgen van dien.

Peter Romer bewijst met dit boek dat hij een veelzijdig schrijver is en meer in de pen heeft zitten dan Baantjer. Het boek weet vanaf het begin je vast te grijpen en dat blijft tot het einde zo. Het boek bestaat uit vijf delen en de hoofdstukken zijn kort en de schrijfstijl is vlot. Het spanningsniveau is van een goed gehalte en nergens overdreven. Het verhaal komt goed beeldend over en de personages hun persoonlijkheid komt ook goed naar voren.

Het verhaal wordt, vertelt uit verschillende perspectieven, die op het einde goed samenvallen. Het plot is goed uitgewerkt, al lijkt het op het einde wat snel te gaan. Maar dat is een klein minpuntje.

Samengevat : Een niet alledaagse thriller over kunstgeschiedenis. Een goede dosis spanning met goed uitgewerkte personages. Kunstroof en wat er allemaal om heen hangt, een actueel onderwerp, nog steeds. Boek is een aanrader, zeker voor de liefhebber die van een niet alledaags boek houdt.

0
    0

De prijs van dit product is 22 euro en 99 cent.