Brutus De Hond die graag kat wilde zijn

• 9789082187496
  • 18 december 2020
  • 50 pagina's

Brutus (De hond die graag kat wilde zijn). Brutus woonde vijf maanden in een kennel. Niemand wilde hem adopteren omdat hij zo vreemd was. Hij wilde niets met andere honden te maken hebben en sloot vriendschap met Cleo de poes. Tot dat het de baas van de kennel te lang duurde en hij Brutus in een apart hok zette. Hij kreeg daar lekker eten. De andere honden wisten wel wat er ging gebeuren. Cleo was slim en bedacht een plan. Hij kwam terecht bij een vrouw met vier katten. Dat beviel Brutus wel. Ook liep daar een dik hondje rond. Die negeerde hij. Zijn grote avontuur begon in de binnentuinen van Amsterdam. Het is niet te geloven wat de kleine Brutus, de Yorkshire terriër, daar allemaal meemaakte. Maar toch droeg Brutus onbewust een geheim met zich mee. Waar de dierenarts geen raad mee wist.

18 december 2020
50

Metje Blaak
Rowdy Kievietsbosch
Fenna Westerdiep
Uitgeverij Ocelot

1
14 mm
302 mm
14 mm
302 mm
564 g

9789082187496

1
0
0
0
0
  • leuk voorleesboek!

• handzaam kinderboek
    • leuk onderwerp (keer wat anders)

ik kreeg dit boek om te zien wat ik er van vond. Nu moet ik allereerst bekennen dat ik geen kinderboekenlezer ben en dus een beetje verrast was met het verzoek.
    maar door de lockdown heb je plots zeeën van tijd voor dit soort dingen.

Allereerst het boek zelf. Het is een vrij groot boek (groter dan a4) met een hele stevige en kleurrijke kaft. Dit is natuurlijk heel handig voor kinderen om vast te houden en bij het voorlezen. Het lettertype is ook goed gekozen. Duidelijk om op afstand te kunnen voorlezen. Daarnaast is het binnenwerk kleurrijk geïllustreerd en zijn de tekstblokken prettig geplaatst.

En nu de inhoud: Ik werd enigszins getriggerd door de volstrekt nietszeggende passage over dit boek die onlangs in de telegraaf werd geplaatst, een transgender hond. Het is een spannend verhaal dat je in een middag verteld hebt of je bouwt de spanning op over meerdere dagen. Ik koos het eerste. Het leest / verteld in een prettig tempo. Geen literaire uithalen en geen onzin maar het leest lekker snel weg en qua voorlezen zal het zeker niet vervelen. De "transgender" hond vind ik een beetje misleidend want het is de schrijfster goed gelukt om een maatschappelijk, helaas soms beladen onderwerp voor kinderen, perfect te integreren in een verhaal zonder dat het vreemd of ongemakkelijk wordt. Inclusief de bijbehorende sociale acceptatie processen, de verwardheid, eenzaamheid en schaamte en de medici die denken dat er iets met je aan de hand is.

Op het eind (letterlijk) wordt er pas gesproken over coming out en dit vind ik persoonlijk jammer. Want het onderwerp transgender is helemaal nicht im frage in dit boek. Zo goed steekt het verhaal wel in elkaar. Alledaagse dingen en avonturen over een hond die zijn gevoel ontdekt zoals ieder ander dat doet. En meer hoeven we als maatschappij er toch ook niet van te maken? Maar zodra de volwassen labels, die kinderen naar mijn mening helemaal niet nodig hebben, worden toegepast wordt het opeens "een ding". Misschien is dat nodig (aanknopingspunt) om een gesprek te kunnen voeren met je kinderen, maar het zou in mijn beleving ook prima volstaan als de coming out was weggebleven. Dan vertelt dit boek gewoon een leuk avontuurlijk verhaal over een hond die kat wilde zijn en de perikelen die daarbij kunnen horen.

1
    0

De prijs van dit product is 29 euro en 95 cent.