Pitface een parabel

• 9789044600315
  • 201 pagina's

Herman Brusselmans

Herman Brusselmans (1957) publiceerde meer dan veertig andere boeken. Hij is een Belgisch schrijver, dichter en columnist en wordt zowel verguisd als verafgood. Brusselmans werd geboren in Hamme, Oost-Vlaanderen. Eind jaren zeventig was hij een verdienstelijk voetballer. In 1980 studeerde hij af en ging aan de slag in een Brusselse bibliotheek van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening. Hij is een zeer belangrijk schrijver. Zijn werk is vooral bij een jong publiek populair en hij groeide uit tot een van de best verkopende schrijvers van Vlaanderen. Als veelschrijver brengt Brusselmans meestal twee boeken per jaar uit en zijn oeuvre omvat inmiddels 80 boeken. Men heeft vooral kritiek op de eentonigheid van zijn oeuvre, de schuttingtaal en de platte seksueel getinte uitspraken. Veel boeken gaan over zijn leven als beroemd schrijver en bevatten gescheld op zijn omgeving en collega-schrijvers. In 2009 koos hij zijn vijf favoriete eigen boeken: De man die werk vond (1985), Ex-minnaar (1993), De terugkeer van Bonanza (1995), De kus in de nacht (2002) en Mijn haar is lang (2009). Op bol.com vind je alle boeken van Herman Brusselmans, waaronder het nieuwste boek van auteur Herman Brusselmans.

Pitface beweegt zich in een vreemde tijd, in een merkwaardige ruimte. De kernvraag van zijn voortjakkerende bestaan en zijn afgesloten oeuvre -De Liefde, Waar Blijft In Godsnaam De Liefde?- is onbeantwoord gebleven. Daar moet voor geboet worden. Door alles, door iedereen. Behalve, misschien, door Kim Rosenberg. Pitface heeft de schrijfkamer verruild voor de straat, de ene schijnwerkelijkheid voor de andere. Junks, hoeren, dealers, pooiers, idioten, onmachtigen, menselijk wrakhout in allerlei hallucinante gedaanten zijn de opponenten. De natuur ontbindt haar duivels. Geweld, onverschilligheid en angst zijn de communicatiemiddelen. Het leven op aarde is een hopeloze oorlog. Pitface heeft één vriend, de krankzinnige gek Brillekas. Samen banen zij zich, bijgestaan door een aantal gekozenen, een weg naar het donkere einde van de in elkaar stortende tunnel. Pitface, een parabel is een huiveringwekkende roman van een schrijver die zijn lezers met opengesperde ogen en de haren te berge wil achterlaten.

Meer boeken van Herman Brusselmans.

201

Herman Brusselmans
Tweede Auteur
Brusselmans
Prometheus, Uitgeverij

120 mm
20 mm
240 g

9789044600315

1
1
0
0
0
  • Agressief, absurd, verrassend en humoristisch

• meedogenloos
    • grof
    • absurd
    • leuke interpretatie aan het begrip 'parabel'
    • absurd

• kan afschrikkend zijn in het begin
    • kennis van het begrip 'parabel' is belangrijk

De eerste keer dat ik aan dit boek begon was het kerst, maar het paste niet geheel in die vrolijke periode. Ik lees altijd voor het slapen gaan en ik werd niet vrolijk van Pitface en zijn maat Brillekas, terwijl ik meestal moet lachen van Brusselmans' werk. Maar nadat ik de tweede keer wel had doorgezet wil ik mijn mening herzien. Het boek is erg grof, zo wordt er in gemoord en verkracht met lijken in een maatschappij die tot op het bot is verscheurd. Maar al snel wordt het geweld zo absurd dat je denkt, ja, dit is Brusselmans pur sang. Later wordt de bruutheid doorspekt met misantropische gedachtespinsels, filosofische volzinnen en geestigheden die mij aan het lachen maken. Al met al een leuk werk.

Pas naderhand was ik op de hoogte van het begrip 'parabel', dat het boek is volgens Brusselmans, getuige de omslag. Dat begrip is leuk om in het achterhoofd te houden, want het betekent: "symbolisch verhaal met een boodschap over de juiste manier van leven". Brusselmans geeft een leuke interpretatie aan het woord, want hij laat allesbehalve een positieve manier van leven zien. Pitface is eerder een personificatie van de duivel, dan een Jezusfiguur. Verderop gaat hij overigens wel dieper in waarom Pitface vindt dat hij wel goed bezig is, hierbij dus weer verwijzend naar het begrip 'parabel'.

Een andere definitie van parabel: "Vergelijkingsverhaal of gelijkenis met meestal een vrij simpele verhaalstructuur. De afloop van zo`n verhaal is meestal verrassend en zet de toehoorder op het `verkeerde been`." Dit klopt dan weer volkomen. En zo, als je dus meer weet over het begrip 'parabel', krijgt dit boekje een verrassende diepgang, die je anders wellicht over het hoofd ziet.

4
    0
  • toekomstbeeld

• onbeschoft
    • anarchistisch

Herman Brusselmans schiep met Pitface een toekomstbeeld. Voor mensen met incasseringsvermogen een meesterwerk en ook geschikt voor verfilming, maar de kans dat dit boek de filmzaal haalt is nihil wegens de censuur die er op zal worden losgelaten.

3
    0

De prijs van dit product is 14 euro en 50 cent.