Filosofie voor een betere wereld

• 9789089240538
  • 12 november 2009
  • 314 pagina's

Floris van den Berg

Floris van den Berg is een filosoof die streeft naar een betere wereld met minder leed en zoveel mogelijk vrijheid voor ieder individu. Hij is auteur van onder andere de trilogie De vrolijke veganist, De vrolijke feminist en De olijke atheïst. In zijn werk richt hij zich in heldere taal tot een breed publiek. In Beter weten. Filosofie van het ecohumanisme zet hij een ecohumanistische levensbeschouwing uiteen. Het boek won in 2016 de Boekenprijs deMens.nu. Met het manifest Groen liberalisme richt hij zich tot de politiek met de hoop dat de morele cirkel van het politieke kader wordt uitgebreid.

De wereld kan prettiger, rechtvaardiger, mooier, gelukkiger, gezonder, vrijer, diervriendelijker, welvarender en duurzamer georganiseerd worden. Floris van den Berg weet hoe. Namelijk door een theorie die hij het universeel subjectivisme noemt. Universeel subjectivisme neemt als perspectief het individueel leed en probeert dat te verminderen en het geluk te bevorderen.
Wat is het goede leven? Hoe kan de maatschappij zo rechtvaardig mogelijk ingericht worden? Hoe kan de mens leven in harmonie met de natuur? Zijn culturen moreel gelijkwaardig? Wat is een duurzame en morele mens-dierrelatie? Filosofie voor een betere wereld biedt een heldere morele visie die cultuurrelativisme, onderdrukking en uitbuiting bestrijdt.
Het is vooral ook tijd voor actie. Er is veel leed op de wereld dat grotendeels gemakkelijk te voorkomen is. Elke dag sterven er mensen van de honger, terwijl er genoeg voedsel is om de huidige wereldbevolking te voeden. Elke dag sterven er mensen door gebrek aan medicijnen, terwijl die medicijnen gemakkelijk hadden kunnen worden verstrekt. Een groot probleem is de toekomst: wij ruïneren de aarde op ongekende schaal en de limiet van de draagkracht zal spoedig bereikt zijn. Onze levensstijl zal daarom drastisch moeten veranderen. De wereld zal er na het lezen van dit boek anders uit zien.

12 november 2009
314

Floris van den Berg
Houtekiet

1
140 mm
25 mm
220 mm
140 mm
25 mm
220 mm
430 g

9789089240538

1
0
0
0
1
  • Kort-door-de-bocht, onhandig en ongeïnspireerd

Ik vond het een erg slecht boek. Over de uiteindelijke, weinig originele, theorie die Van den Berg uiteenzet kan men twisten; de onderbouwing die leidt tot deze theorie is echter bijzonder mager en de argumentatie non-existent. Een los samenraapsel van Van den Bergs gedachten en meningen verdient het m.i. niet om tot een boek gepubliceerd te worden, vooral als daar geen boeiende of originele gedachten bijzitten. Uitspraken als: 'Peter Singer is de belangrijkste filosoof van de 20ste en wellicht ook van de 21ste eeuw' heeft geen plaats in een boek met maar ook enigszins de pretentie om tegen iets wetenschappelijks aan te leunen. Vooral niet als daarvoor de argumentatie ontbreekt.

Daarnaast is het boek stroef, onhandig en onsamenhangend geschreven. Regelmatig worden onderwerpen als (anti-)religie, Japan en veganisme er aan de haren bijgesleept omdat de auteur hier een voorkeur voor heeft. Vergelijkingen zijn vlak en clichématig, de parabels simpel en meer anekdotisch van aard. Veel retorisch plezier zal men dan ook niet beleven aan dit boek.

Ik verwacht van elke academisch-geschoolde non-fictie schrijver, ongeacht of hij filosofie of iets anders heeft gestudeerd, een genuanceerde, eloquente en samenhangende uiteenzetting. Dit boek heeft geen van drieën. Dus, wat kan dan de reden zijn om dit boek te kopen?

Ik zou me voor kunnen stellen dat iemand geïnteresseerd is in Van den Berg's theorie van universeel subjectivisme. In dat geval raad ik diegene aan zich te verdiepen in John Rawls' werk, Van den Berg's 'theorie' is (zoals hij zelf ook aangeeft) grotendeels gebaseerd op Rawls' veil of ignorance met een sausje van Peter Singers dierenrechten-filosofie.

Een andere reden om het boek te kopen is om een overzicht te krijgen van wat politieke filosofie inhoudt. In dat geval is dit boek het slechtste denkbaar, aangezien het de grote (politieke) filosofen, op een aantal na, niet behandelt of ze argumentloos afserveert. Het is eenzijdig en kort-door-de-bocht geformuleerd. Zelfs in de meest gloedvolle betogen worden ook de voornaamste tegenargumenten of tegenstanders genoemd - behalve in dit boek.

Valt er dan geen reden te bedenken om dit boek te kopen? Jawel. Mocht je al geheel in het straatje van Van den Berg passen (veganistisch, atheïstisch, dierenliefhebber, links) en je hebt behoefte aan een argumentloze bevestiging van je denkbeelden dan is dit boek waarschijnlijk een continue aha-erlebnis. In alle andere gevallen: koop iets anders.

9
    6
  • Klasse boek!