Stad Van Gouden Schaduw Anderland 1

• 9789024520749
  • 22 juni 2002
  • 783 pagina's

Tad Williams

Tad Williams (1957) groeide op in Palo Alto. Zijn ouders hadden weinig geld, maar Williams heeft daar nooit last van gehad en werd al op jonge leeftijd door zijn moeder gestimuleerd om te lezen. Zijn voorkeur ging toen al uit naar fantasy. Na de middelbare school ging hij niet studeren, zoals zijn familie en al zijn vrienden, omdat hij op zichzelf wilde wonen en zijn eigen kost wilde verdienen. Tad Williams heeft een aantal zeer verschillende banen gehad. Zo was hij onder andere stratenmaker, krantenjongen, schoenenverkoper en speelde hij toneel, presenteerde hij een radioprogramma en was lid van een rockband. In 1985 werd zijn eerste boek Tailchaser's Song gepubliceerd. Vanaf toen nam het schrijven een steeds belangrijkere plek in het leven van Tad Williams in. Inmiddels is hij fulltime schrijver. Met als opmaat het prachtige Staartjager's zang, vestigde Tad Williams in de jaren negentig zijn naam als fantasy-grootmeester met de vier zeer goed verkopende boeken van Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard. Daarna verscheen zijn uitstapje in de virtuele realiteit, de alom geprezen Anderland-boeken en het fijnzinnige De Oorlog der Bloemen. Met De Schaduwgrens is Williams teruggekeerd naar het terrein van de zuivere fantasy. Hij laat hiermee zien dat hij de eretitel van fantasy-grootmeester nog steeds verdient. Naast fantasy-romans schrijft Tad korte verhalen, filmscripts en artikelen voor tijdschriften en kranten. En hij is ook nog musicus en illustrator. Tad en zijn vrouw wonen afwisselend in Londen en in San Francisco. Op bol.com vind je alle boeken van Tad Williams, waaronder het nieuwste boek van Tad Williams.

Anderland is woest en ledig. In het krachtigste simulatienetwerk aller tijden kon elke fantasie werkelijkheid worden. Nu is er weinig meer van over.

Een groepje avonturiers is op weg gegaan om de geheimen van Anderland te ontsluieren en duizenden jonge slachtoffers te redden. Maar ze zijn opgesloten geraakt in de eindeloze virtuele werelden en de psychopaat John Dread is bezig de simulaties een voor een te vernietigen. Zelfs de schepper van Anderland, de tycoon Felix Jongleur, staat machteloos.

Na de verwoesting van het netwerk wil John Dread in de echte wereld dood en verderf zaaien...

Na Stad van gouden schaduw, Rivier van blauw vuur en Berg van zwart glas is Zee van zilveren licht het vierde en laatste deel van Anderland.

22 juni 2002
783

Tad Williams
Luitingh-Sijthoff

Tom Van Son
Tweede Vertaler
Rein Van Essen

150 mm
53 mm
231 mm
152 mm
53 mm
230 mm
1087 g

9789024520749

Type boek

0
0
0
1
0
  • Niet doorheen gekomen

• Ingewikkeld verhaal
    • Moeilijk in te komen

Een mozaïekvertelling. Allerlei personages maken van alles mee, ogenschijnlijk zonder enige samenhang. Als doorgewinterde lezer weet je dat die lijnen een keer bij elkaar zullen komen, dus je hebt geduld. Maar ongeveer halverwege het boek gaf ik het op. Voornamelijk omdat de losse verhaallijnen geen steek opschieten. En de personages een voortdurende interne monoloog houden over wat ze overkomt. Dat kan sneller!
    Maar ach, wat weet ik er nou van? Lord of the Rings heb ik ook halverwege het eerste boek opgegeven.

2
    0