Handboek militair recht

• 9789058508676
  • 01 september 2012
  • 597 pagina's

Militair Recht bestudeert de grondslagen van militaire inzet, de bevoegdheden, de vigerende rechtsregimes en de interne verhoudingen. Militair Recht is een hybride combinatie van nationaal en internationaal recht Militair Recht omvat dan ook aspecten van staatsrecht (gezag, taken en bevoegdheden), internationaal recht (ius ad bellum en ius in bello), (inter)nationaal strafrecht, met inbegrip van oorlogsstrafrecht (handhaving van de externe orde en discipline, inclusief bestraffing van disfunctioneel gedrag), militair tuchtrecht (handhaving van de interne orde en discipline) en bestuursrech inclusief militair ambtenarenrecht. Militair Operationeel Recht (MOR) is een relatief nieuwe loot aan de boom van het Militair Recht en wordt uitgebreid in dit Handboek beschreven. Ook Recht van de Zee en Luchtrecht hebben een plaats gevonden in dit boek, evenals het Humanitair Oorlogsrecht (HOR). Het Militair Recht is van toenemende betekenis als regulerings- en beleidsinstrument binnen de krijgsmacht. Dit is het gevolg van de sterk veranderde rol van de krijgsmacht in het laatste decennium waardoor verwacht wordt, dat de krijgsmacht in staat moet zijn om in een breed scala van operaties met sterk uiteenlopende doelstellingen op te kunnen treden, zowel in internationaal als in nationaal verband. Het voor u liggende Handboek Militair Recht heeft tot doel om de student van leerstof te voorzien bij zijn studie aan de NLDA, maar beperkt zich niet tot deze functie. Alle militairen die te maken hebben met Militair Recht kunnen dit boek gebruiken. Verder geeft dit boek toegang aan een ieder die geïnteresseerd is in het Militair Recht. De hoofdstukken zijn opgebouwd uit een inleidend deel en een verdiepend deel, dit is gebaseerd op het studieprogramma zoals dat op het moment van schrijven bij de NLDA wordt aangeboden. a

01 september 2012
597

P.J.J. van der Kruit