Het geheim van de paardenhandel vanuit juridisch perspectief vanuit juridisch perspectief

• 9789082368802
  • 06 april 2015

Paardenadvocaat mr. Stephan Wensing houdt zich sinds 2000 bezig met de paardenadvocatuur. In 2005 verscheen zijn boek 'Pleidooi voor het paard' en 10 jaar later ontstond het manuscript voor 'Het geheim van de paardenhandel'. In dit boek wordt de lezer meegenomen naar tal van rechtszaken, waarin de paardenhandel centraal staat. Aan de hand van beschouwingen en uitspraken zal de 'geheimzinnigheid' in de paardenhandel ontrafelt worden en wel vanuit juridisch perspectief. Dit boek is dan ook onmisbaar voor een ieder die met paardenhandel te maken heeft.
Het boek volgt een rode draad die antwoord geeft op de vraag waar de verantwoordelijkheid bij de verkoper ophoudt. Zo wordt er diep ingegaan op veterinaire onderwerpen, hoedanigheid van partijen, consumentenbescherming en de vraag wanneer een paard al dan niet aan de overeenkomst beantwoordt. Ook krijgt de lezer een indruk van de rol van de keuringsarts en worden uitspraken van het Veterinair tuchtcollege besproken. In dit boek is gekozen voor een zorgvuldige selectie van gerechtelijke paardenzaken (inclusief uitkomsten), waardoor de lezer een beeld krijgt van allerhande juridische aspecten die bij de behandeling van een paardenzaak komen kijken.
De paardenadvocatuur strekt zich uit tot ver over landsgrenzen. In Europa zijn uniforme regels van toepassing op consumentenzaken en daarom is een Engelse samenvatting in dit boek onmisbaar. De Nederlandse paardenhandel beperkt zich geenszins tot eigen grondgebied. Nederland is een toonaangevend exportland voor wat betreft de verkoop van sportpaarden, niet in de laatste plaats vanwege het feit dat de Nederlandse hippische sport hoog op de wereldranglijst staat. Uit alle windstreken komen klanten naar Nederland om het juiste paard te vinden. Soms vallen deze kopers in de handen van arglistige verkopers, maar het omgekeerde is ook het geval. En juist deze contradictie levert genoeg stof op om een boek vol te schrijven.

06 april 2015

S.A. Wensing
de Paardenadvocaat