Kapitein Raymond Westerling en de Zuid-Celebes-affaire (1946-1947 Mythe en werkelijkheid

• 9789463387651
  • 26 november 2019
  • 508 pagina's

Kapitein Raymond Westerling speelde als commandant van het Depot Speciale Troepen in 1946/47 een cruciale rol op Zuid-Celebes tijdens de dekolonisatie van Nederlands-Indië (1945-1950). Hij wordt door historici, politici en journalisten al tientallen jaren bestempeld als een van de grootste oorlogsmisdadigers uit de naoorlogse Nederlandse geschiedenis. In dit opzienbarende boek schetst Bauke Geersing een geheel ander beeld van het optreden van deze militaire commandant. Geersing doet dit aan de hand van vele oorspronkelijke en niet eerder gebruikte primaire bronnen, officiële door de regering opgedragen onderzoeken en andere historische documenten. De auteur baseert zich bovendien op uitgewerkte juridische en militaire aspecten en analyses daarvan. Geersing hanteert een onderzoeksmodel met als uitgangspunt ‘contextuele’ geschiedschrijving. Op grond hiervan meent hij dat er met betrekking tot deze periode op Zuid-Celebes sprake is van een mythe rond het optreden van Westerling en verdraaiing van de geschiedenis. De auteur wil met dit boek ook een bijdrage leveren aan de discussie die plaatsvindt in het kader van het Meerjaren Onderzoek naar de dekolonisatie periode in Nederlands-Indië tussen 1945-1950. Volgens de auteur is het van essentieel belang dat daarbij – uitgaande van de historische context, op basis van de feiten en omstandigheden, de politiek-maatschappelijke opvattingen en de militaire en juridische normen van destijds – de rol van alle actoren (bestuurders, politici, militairen, gewapende Indonesische groepen, geweldplegers) aan Nederlandse en Indonesische kant op evenwichtige wijze wordt beschreven. "Geersing levert, hoe men ook over de resultaten van zijn onderzoek moge oordelen, een belangrijke bijdrage aan het voortgaande debat over de dekolonisatie van Indonesië." - Dr. John Jansen van Galen, journalist, historicus. "Geersing koos voor een behoorlijk omstreden persoon als Westerling, hetgeen ik gedurfd mag noemen. Het is dus de moeite waard om dit boek te lezen. Ik hoop dat vele historici gebruik gaan maken van zijn onderzoeksmodel." - J.H. de Kleyn, luitenant-generaal b.d., voormalig bevelhebber NAVO-landstrijdkrachten in Centraal-Europa. Bauke Geersing (1944) is opgeleid aan de Koninklijke Militaire Academie te Breda en was vier jaar beroepsofficier. Hij is daarna afgestudeerd als jurist aan de RU Groningen. Na een universitaire carrière werd hij hoofd Juridische Zaken van de Nederlandse Omroep Stichting, waarvan hij van 1992 tot 2000 directeur was. Hij vervulde daarna diverse bestuurlijke functies in het bedrijfsleven en was gedurende 22 jaar lid van de Raad van Commissarissen van de KLM.

26 november 2019
508

Bauke Geersing
Aspekt B.V., Uitgeverij

1
172 mm
35 mm
242 mm
172 mm
35 mm
242 mm
1040 g

9789463387651

Gemiddelde van 10 reviews
8
1
0
0
1
  • Westerling en de feiten

In dit boek onthult Bauke Geersing op wetenschappelijk verantwoorde wijze de feiten over het optreden van het Depot Speciale Troepen ( DST ) op Zuid Celebes in toenmalig Nederlands Indie in de periode december 1946 tot en met februari 1947. Hij beschrijft dit optreden met inachtneming van de internationale- en nationale politieke en geopolitieke context waarbinnen dit plaats vond en doet dit vanuit militair- tactische beginselen van de guerrilla en contra- guerrilla en ook vanuit de rechtsbeginselen die ten grondslag liggen aan het vigerende internationale- en nationale recht in dat tijdsgewricht. Een aanrader.

35
    5
  • Must read boek

Geersing, voormalig beroepsofficier (KMA) en jurist, heeft, aan de hand van een wetenschappelijk model, een studie geschreven over het werk van Westerling, onder meer op Celebes.

Hij beschrijft dit model, bestaande uit zeven wetenschappelijke elementen, uitgebreid in de inleiding.
    Veel auteurs van boeken over de periode 1944-1950, zo toont Geersing aan, gaan uit van een vooringenomen standpunt, verliezen de de historische context uit het oog, citeren selectief uit bronnen (wetenschappelijke doodzonde!) en spelen op de persoon (...). Vrijwel allen hebben gebrek aan militaire kennis.

Aldus zijn deze boeken, onder meer van Limpach, waarop het Indië-onderzoek gebaseerd wordt, onwetenschappelijk en feitelijk de moeite van het lezen niet waard. Geersing weet dit aan de hand van heel veel citaten en bronmateriaal feilloos aan te tonen. Het voorspelt overigens niet veel goeds voor de zuiverheid van het a.s. Indië-onderzoek, indien de uitkomst kennelijk nu al vast staat.

De lezer krijgt eindelijk ook een objectief beeld van het werk en de persoon van kapitein Westerling. Daarom: een must read boek voor iedereen. Als "bonus" laat het werk van Geersing de werkelijk bedroevende staat van de universitaire geschiedschrijving (of "geschiedherschrijving") in Nederland zien.

36
    6
  • Welkome aanvulling.

Het boek biedt een boeiend relaas met nieuwe inzichten over Westerling optreden op Zuid-Celebes. Al met al een welkome aanvulling op de vaak eenzijdige geschiedstrijving.

33
    4
  • Een goed onderbouwd tegengeluid

• contextueel sterk
    • gedegen onderzoek

Een boek waarin wordt aangetoond dat in veel publicaties door historici de geschiedenis met vooringenomen ideologische of politieke standpunten en met eigen interpretaties van de werkelijkheid wordt opgetekend. Het is gewaagd om publicisten, die als gerenommeerd bekend staan, de les te lezen. Maar door de systematische en zeer gedegen aanpak staat Bauke Geersing sterk in zijn betoog. Om een weloverwogen oordeel te kunnen vormen over wat zich toen heeft afgespeeld, moet je dit boek hebben gelezen.

32
    5
  • Kleio heeft 1000 ogen

Mr. Geersing heeft de moed een vanouds als omstreden onderwerp beschouwde persoon en periode opnieuw tegen het licht te houden op basis van een gedegen en degelijk bronnenonderzoek. Als historicus en vanuit de historiografie waardeer ik zijn methodische en wetenschappelijke werkwijze. Hij komt tot verrassend nieuwe inzichten en presenteert feiten. Geen meningen. Dat hij daarnaast menige andere publicatie fileert juist op basis van dat bronnenonderzoek nodigt niet alleen uit tot het lezen van dit boek maar vooral ook het opnieuw her bestuderen van deze geschiedenis. Objectief en vanuit de bronnen. En dat is geschiedenis. Geen onderzoek vanuit een politieke agenda maar gebaseerd op de bronnen. Ook in die zin een aanrader.

31
    5
  • Westerling prima gedaan

• onmisbare literatuur

Noodzakelijk verhaal tegen Limpach

26
    5
  • leesbare geschiedschrijving

duidelijk geschreven, geeft veel antwoorden op (niet) gestelde vragen

4
    0
  • Recht wat krom was.

• Ingewikkeld

De schrijver heeft de moeite en tijd genomen om de vele verhalen over een een uit de band gesprongen officier in voormalig |Nederlands Indië te onderzoeken en eea recht te zetten.

3
    0
  • Geschiedenis van Nederland.indie.

Verbazingwekkend

3
    1
  • Tenenkrommend

• Achterhaald

In dit vreselijk slechte boek wordt Westerling door zijn geheel onkritische bewonderaar Geersing als grote held geportreteerd, die tijdens het bloedbad op Zuid-Celebes keurig binnen de lijntjes is opgetreden. Deze reactionaire huldiging van een beul is pure tijdverspilling!

9
    57

De prijs van dit product is 34 euro en 95 cent.