Ik Was Twaalf En Ik Fietste Naar School Tachtig Dagen In De Kelder Van Dutroux

• 9789049999711
  • 01 januari 2004
  • 217 pagina's

`Ik ben een van de weinigen die het geluk hebben gehad te ontsnappen aan een dergelijke moordenaar. Het vertellen van dit verhaal is voor mij een noodzaak en als ik al de moed heb om deze hellegang te reconstrueren, dan is het vooral opdat rechters geen pedofielen meer vrijlaten halverwege hun gevangenisstraf wegens 'goed gedrag', en zonder enige waarschuwing.'
Sabine Dardenne is twaalf jaar oud als ze door Marc Dutroux en zijn handlanger van haar fiets wordt gesleurd, in een busje wordt gedrogeerd en naar een onbekend huis wordt gebracht. Wat Sabine Dardenne daar moet ondergaan is vreselijk. Zij moet zich uitkleden, Dutroux doet haar een ketting om de hals en bindt haar daarmee aan een bed. `Ik zei dat de ketting te strak zat, maar Dutroux zei dat hij zijn vuist er nog tussen kon steken.'
Na een paar dagen wordt Sabine naar een kelder overgebracht, waar ze in de tijd die volgt steeds weer wordt lastig gevallen door Dutroux. Aan het eind van haar gevangenschap krijgt ze gezelschap van Laetitia Delhez en enkele dagen later worden de meisjes door de politie bevrijd. Sabinne Dardenne heeft acht jaar gewacht om ons te vertellen wat ze heeft ondergaan.
Ik was twaalf en ik fietste naar school is een buitengewone getuigenis van een ongekend sterke jonge vrouw die tachtig dagen doorbracht in gevangenschap voordat zij van de dood werd gered. Sabine Dardenne schreef dit boek opdat de stem van de slachtoffers eindelijk gehoord zal worden en de fascinatie voor deze monsters voor altijd zal verdwijnen.

01 januari 2004
217

Sabine Dardenne
Marie Therese Cuny
Marie-ThÉRÈSe Cuny
Truth & Dare

Joris Vermeulen
N. Koch
J Avais Douze Ans J Ai Pris Mon Velo Et Je Suis Partie A L Ecole

Character

Personage
Geen personage

16e
139 mm
22 mm
139 mm
220 mm
326 g

9789049999711

Gemiddelde van 24 reviews
15
5
1
0
3
  • Aangrijpend verhaal

Ik vond het een heel aangrijpend boek omdat alles echt gebeurd is. Dit boek is met geen enkel ander boek te vergelijken omdat niemand anders dit ooit heeft meegemaakt, ook vond ik het wel interessant om te weten hoe ze die tachtig dagen in die kelder heeft doorgebracht. Het was verschrikkelijk. Dit boek is een echte aanrader!

15
    0
  • Ik was twaalf en en fietste naar school

• rakend
    • choquerend

• geen

Het verhaal is autobiografisch dus de schrijfster Sabine Dardenne heeft dit allemaal meegemaakt. Ze vertelt hoe ze als twaalfjarig meisje op weg was naar school toen ze plotseling in een busje werd getrokken door Marc Dutroux en Michel Lelievre. Dutroux nam haar mee naar haar huis, dit deed hij door haar te drogeren en haar nadien dagenlang vast te ketenen aan zijn bed. Ze wordt na een paar dagen overgebracht naar zijn kelder. In deze kelder is het onmogelijk te ontsnappen, maar dat deed ze ook niet omdat Dutroux haar had wijsgemaakt dat hij haar beschermde omdat "de chef" haar anders ging vermoorden. Ze mocht enkel uit de kelder komen om gewassen te worden door dutroux, dit deed hij dan met een harde borstel totdat haar huid rood zag. Ook werd ze soms meerdere keren per dag seksueel misbruikt. Ook qua eten kreeg ze bijna niets enkel water en droge nic nacjes. Soms is het zo gruwelijk dat het moeilijk voor te stellen is dat dit daadwerkelijk gebeurd is. Na een paar weken begint hij haar al meer te vertrouwen en mag ze af en toe met hem aan tafel eten, maar ze begint ook te zeuren dat ze eenzaam is, dus hij ontvoert een nieuw meisje genaamd Laetitia. Zij leven beide op de vieze matras in de kelder. Maar doordat er ooggetuigen waren bij de ontvoering van Laetitia worden ze kort daarna gevonden en bevrijdt. Ook Dutroux wordt opgepakt en krijgt levenslang.

De inhoud van het boek is gruwelijk en zeer gedetailleerd hierdoor kan je je zeer goed inleven in de vreselijke situaties. Het verhaal verloopt chronologisch, dus vanaf ze ontvoert wordt beginnend met “ik was twaalf en fietste naar school”(p.1) tot aan het proces waarbij elke verdachte zijn straf krijgt zoals “Michèle Martin: dertig jaar. Lelièvre: vijfentwintig jaar. En vijf jaar voor Nihoul…”(p.215) Hierdoor krijg je alweer een zeer goed idee van elk moment dat ze daar opgesloten zat in dat huis tot de uiteindelijke ontlading die ze voelt als ze uiteindelijk wordt vrijgelaten en terug bij haar ouders kan gaan. Zo zegt ze letterlijk “Ik ben zo blij! Is het waar dat ik naar huis ga? Echt? Zal ik mijn ouders weer zien, mama weer zien ? Toen was ik niet bang meer. Ik trilde van opluchting, blijdschap en opwinding.”(p.131) Hetgeen wat mij het meest geraakt heeft, zijn de walgelijke situaties waarin ze verteld hoe hij met haar omgaat zoals ze ‘s nachts bij hem moet slapen. “Daarboven, op het bed, bond hij me vast met een ketting die van zijn enkel naar de mijne liep. Soms moest ik de hele nacht in die vervloekte kamer naast hem blijven ‘slapen’. Ik durfde niet in slaap te vallen. Ik was altijd bang dat hij wakker zou worden en in mijn slaap weer zou ‘beginnen’, en dat ik niet eens ‘nee, ik wil niet’ zou kunnen zeggen. Ik voelde iedere beweging, elke keer dat hij zich omdraaide trok de ketting strak en sneed in mijn enkel. Soms vergiste die idioot zich en maakte hij rechtervoet aan rechtervoet vast. Dan was ik gedwongen dichter bij hem te blijven liggen. De nacht duurde lang.”(p.46)

Als je van autobiografische boeken houdt is dit zeker een aanrader. Het is makkelijk geschreven en het is ook zeer boeiend, hierdoor kan je het boek zeer vlot uitlezen. Het boek zet ook aan tot denken over gelijkwaardige situaties, natuurlijk is dit een zeer extreme situatie, maar er worden elke dag meisjes verkracht en dit boek schenkt aandacht aan zo een wreed onderwerp. Wat ik ook zo mooi vind aan het boek is dat het voor Sabine Dardenne precies een soort afsluiter is van de gehele situatie. Ik heb het gevoel dat ze nog even alles op een rijtje wou zetten en iedereen haar verhaal wou vertellen zodat ze uiteindelijk verder kan gaan met haar leven.

29
    8
  • Bijzonder intiem dit te mogen lezen

Sabine schrijft in een persoonlijk verhaal de vreselijke gebeurtenissen die Dutroux haar heeft aangedaan van zich af. Het voelt intiem om dit verhaal van haar te mogen lezen, speciaal dat ze dit wil delen. Vooral bijzonder omdat ze de enige is die dit verhaal kan delen. Wat haar aangedaan is biedt geen garanties voor wat hij in het verleden heeft gedaan, maar biedt wel een kijkje in hoe deze gek denkt en hoe hij zijn slachtoffers behandeld heeft. Knap hoe ze zo sterk is gebleven, wellicht is dat ook juist haar geluk geweest. Sabine beschrijft vooral haar gedachten en gevoelens, zijn tactiek om haar te overtuigen dat ze niet meer gezocht wordt en kiest ervoor om niet alle gebeurtenissen (het misbruik) te beschrijven. Zeer begrijpelijk, dat hoeft niet iedereen te weten. Bijzonder om te lezen, vreselijk, maar gelukkig kon ze dit nog op papier zetten.

12
    0
  • Gruwelijk