Vrijheid Een woelige geschiedenis

• 9789021340098
  • 06 april 2021
  • 464 pagina's

Vijfentwintig eeuwen vrijheidsbegrip in een paar honderd bladzijden. Bekroond met de PROSE Award voor Filosofie 2020.

Vaak beschouwen we vrijheid als iets wat beschermd dient te worden, bijvoorbeeld door grenzen te stellen aan onze overheden. Maar wie bedacht deze definitie en hoe is ze ontstaan? Annelien de Dijn neemt ons mee door 2500 jaar denken over vrijheid. We bezoeken de oude Grieken en horen hoe zij denken over de inrichting van een democratische staat. We ontmoeten Plato en Socrates, Cicero en Cato, Dante, Spinoza en Hugo de Groot – en talloze andere denkers. In deze meesterlijke tocht door de geschiedenis stelt De Dijn dat we onze hedendaagse visie op vrijheid niet te danken hebben aan de vrijheidsliefhebbers van het tijdperk van de revolutie, maar aan de vijanden van de democratie. Annelien de Dijn schreef een ambitieuze en brutale geschiedenis van wat ons misschien wel het meest dierbaar is: onze vrijheid.

06 april 2021
464

Annelien De Dijn
Alfabet uitgevers

Fred Hendriks

1
151 mm
39 mm
228 mm
151 mm
39 mm
228 mm
696 g

9789021340098

3
0
0
1
0
  • Voor politiek begrip noodzakelijk

Dit boek, op academisch niveau, is goed in staat gebleken mij begrip te geven voor de politieke richtingen.
    Voorheen had ik wel een begrip van politieke richtingen, maar de plaatsing van het begrip vrijheid in het politieke speelveld gaf me een beter politiek begrip. Het wordt duidelijker waar je dan zelf staat.
    Wat mist is de motivatie om zelf aan het discours deel te gaan nemen, omdat dit zich kenmerkt door zoveel politiek geweld. Zeker de eerste twee delen (van de drie) lezen als geschiedenis van politiek geweld.
    Ik denk wel dat het discours nog verder gaat, want sommigen schuwen het geweld minder dan hun overtuiging van eigen gelijk.

7
    0
  • interessant en goed geschreven

• boeiend geschreven
    • chronologische opbouw

• teveel personen opgevoerd zeker naar het einde

Dit boek heeft mij inzicht gegeven in de ideeën over en beleving van vrijheid vanaf de Atheense democratie tot heden. Een belangrijk aspect in het boek is de overgang van politieke vrijheid (het streven naar volkssoevereiniteit) naar burgerlijke (individuele) vrijheden en het spanningsveld daartussen. Het is geschreven vanuit westers perspectief en chronologisch van opbouw. Er komen wel veel namen in voor die mij onbekend waren, zeker naar het eind, maar dat stoorde mij niet. De inzichten kunnen zeker helpen om de polarisatie in de samenleving beter te leren begrijpen. Interesse in en enige kennis van de westerse geschiedenis is wel aan te bevelen.

1
    0
  • Must read

• Boeiend
    • Gedegen
    • goed leesbaar

Helder en leuk geschreven over een prachtig en actueel onderwerp dat iedereen aangaat.

1
    0
  • Lastig leesbaar

‘Vrijheid’ – Annelien De Dijn

Vaak is een boekrecensie gebaseerd op verwachtingen. In dit specifieke geval ging dat niet op; Vrijheid was mij op voorhand niet bekend. Op de overigens mooie cover staat een citaat uit de Volkskrant: ‘Prikkelend en erudiet.’ Bij dat laatste woord rijst het vermoeden dat dit boek wel eens voor een beperkte lezersgroep bedoeld zou kunnen zijn. En dat vermoeden is uitgekomen.

Vrijheid gaat niet over hoe mensen dit door de eeuwen heen hebben ervaren, maar over het begrip vrijheid; hoe werd dit gedefinieerd en wat voor invloed hadden de verschillende visies op de staatsinrichting van een land? Dat is een heel ander uitgangspunt. En dat maakt Vrijheid ook niet bepaald geschikt als leesboek: het is een studieboek waar studenten politicologie of filosofie waarschijnlijk heel enthousiast van worden, maar voor de gewone lezer is dit een flinke uitdaging. Ook wordt er verondersteld dat je over enige kennis beschikt van de politieke wereldgeschiedenis om dit boek niet na één hoofdstuk al uitgeput terzijde te liggen. Om een indruk te geven van het taalgebruik: in de inleiding staat bijvoorbeeld het volgende stukje.
    ‘Veel mensen beschouwen tegenwoordig hun ideeën over vrijheid als westers, als producten van een stamlijn die loopt van de Grieken en Romeinen via de achttiende-eeuwse revoluties naar het heden. Een intellectuele geschiedenis van vrijheid moet aantonen hoe we tot dit punt zijn gekomen, maar moet tegelijkertijd licht werpen op het toevallige karakter van deze traditie en de polemische claims die eraan ten grondslag liggen.’
    Deze lijn van communicatie met de lezer wordt consequent voortgezet in de rest van dit pittige boek.

De rode draad van Vrijheid lijkt te liggen in het gegeven dat vrijheid vroeger weinig te maken had met individuele vrijheid; het draaide om het vermogen van een volk om controle uit te oefenen op de regering. In de oudheid debatteerden en filosofeerden latere beroemdheden zoals Plato al over de voor- en nadelen van democratie. Ook worden veranderingen in visie, door bijvoorbeeld de opkomst van religies en de renaissance, tegen het licht gehouden.
    De Dijn is hoogleraar moderne politieke geschiedenis, beschikt over een enorme hoeveelheid kennis en heeft duidelijk vele teksten bestudeerd alvorens dit lijvige boek te schrijven, gezien de 63 pagina’s voetnoten achterin. Toch heeft dit verhaal me niet kunnen boeien en sterker nog, heb ik veel moeite moeten doen om het uberhaupt uit te lezen (waarbij ik niet de indruk wil wekken alles begrepen te hebben).

Het is een hele prestatie als je met een geschiedenis over politieke vrijheid een boek van 464 pagina’s weet te schrijven. Maar als leesboek is het gewoon niet geschikt. Ik kan dan ook niet meer dan 2 sterren geven voor Vrijheid.

Carlita
    Perfecte Buren

12