Rode sneeuw in december


Simone van der Vlugt
Samenvatting
Het is 1552, de vooravond van de Tachtigjarige Oorlog. De katholieke Lideweij Feelinck krijgt een relatie met de jonge arts Andries Griffioen, aanhanger van het protestantisme. Om met hem te kunnen trouwen trotseert ze de wil van haar vader, die met haar breekt en haar onterft. Het jonge stel vestigt zich in Breda, waar ze een nauwe band krijgen met prins Willem van Oranje.
Maar het politieke klimaat verandert en het protestantisme wint terrein, terwijl onder de katholieke koning Filips II de inquisitie hoogtij viert. Willem van Oranje vlucht naar Duitsland, waar hij zijn legers organiseert om in opstand te komen tegen koning Filips. Lideweij vlucht met haar gezin naar het rustige Naarden in het Noorden, waar ze zich veilig waant. Tot een verschrikkelijk lot het kleine stadje treft, met een gewelddadige en bloedige volksopstand tot gevolg.
Simone van der Vlugt kan als geen ander een historisch verhaal tot leven wekken en in 'Rode sneeuw in december' wekt ze een kantelpunt in de geschiedenis van Nederland tot leven.
Productspecificaties
Inhoud
Vertaling
Betrokkenen
Informatie over de fabrikant
Overige kenmerken
EAN
Productveiligheid
Je vindt dit artikel in
Documenten
Reviews
Geschreven bij: Rode Sneeuw In December
- Goede verhaallijn
- Meeslepend verhaal
In Rode sneeuw in december komt de Tachtigjarige Oorlog (1568 tot 1648) helemaal tot leven. De Lage Landen in oorlog met de Spanjaarden. De feiten van de oorlog worden in het boek verweven met het meeslepende verhaal van Lideweij Feelinck, haar dochter Isabella en prins Willem van Oranje. Het boek begint in het jaar 1552, een paar jaar voor de Tachtigjarige Oorlog. Lideweij woont met haar vader in Leiden, wanneer haar vader ziek is ontmoet ze de jonge arts Andries Griffioen. Ondanks dat hij aanhanger is van het protestantisme en haar vader daarom fel tegen een huwelijk is kiest Lideweij toch voor haar geliefde Andries en trouwt met hem. Samen gaan ze naar Breda waar Andries hofarts wordt van prins Willem van Oranje. Deze belangrijke periode in de Nederlandse geschiedenis wordt op meeslepende wijze door Simone van der Vlugt verteld in een romanversie van de geschiedenis. De verhalen worden verteld vanuit Lideweij Feelinck, haar dochter Isabella en prins Willem van Oranje. Belangrijke gebeurtenissen uit de Tachtigjarige oorlog komen in het boek aan bod: de strijd tegen de pest, de beeldenstorm, de watergeuzen, het bloedbad van Naarden en het Leids ontzet. Simone van der Vlugt is er goed in geslaagd de Tachtigjarige Oorlog weer tot leven te wekken en je mee te nemen naar die tijd. Mooi geschreven en zeker een aanrader voor liefhebbers van historische romans. Hopelijk volgen er nog veel historische romans van Simone van der Vlugt, zo hoef je niet meer de stoffige geschiedenisboeken in om meer te weten te komen over de Nederlandse geschiedenis.
Geschreven bij: Rode Sneeuw In December
- Goede verhaallijn
- Meeslepend verhaal
De historische jeugdromans van Simone van der Vlugt vind ik helemaal geweldig. Met Jacoba, dochter van Holland schreef Simone een historische roman voor volwassenen en Rode sneeuw in december is een tweede historische roman voor volwassenen. Hoewel.... persoonlijk vind ik dit ook een heel geschikt boek voor de wat oudere jeugd, een historische YA-roman. Vrij eenvoudig, makkelijk leesbaar met korte hoofdstukken. Ik heb erg van dit boek genoten en kon het bijna niet wegleggen. Op een boeiende manier vertelt Simone een verhaal dat speelt in de eerste twintig jaar van de tachtigjarige oorlog. Het is een verhaal vol geschiedkundige feiten, verpakt als roman, wat erg prettig leest. In een epiloog wordt nog opgesomd hoe de oorlog verder verliep. Hierover zou Simone wat mij betreft best nog een vervolgboek mogen schrijven, stof genoeg lijkt me. Gelukkig had dit boek zelfs 38 bladzijden méér dan de vermelde 400, maar het had best langer mogen zijn. Hopelijk volgen er meer historische romans!
Geschreven bij: Rode sneeuw in december
- degelijk historisch verantwoord
- brengt de geschiedenis tot leven
- oerlelijke bedrieglijke cover
"Rode sneeuw in december" is een historische roman. Nou gaat het net over dat tijdsgewricht, waar ik ook dol op was, en ik ben een grote fan van Willem de Zwijger, dus dat wou ik meteen hebben. Mevrouw Simone Vlugt heeft duidelijk haar huiswerk gemaakt, wat altijd een eerste teken is, waaraan ik de "goede" auteur van historische romans herken. Het is blijkbaar hoog tijd dat mensen als mevr. Vlugt in Nederland de interesse voor de bijzondere persoon en het grote belang van Willem de Zwijger opnieuw van onder het stof haalt: ik verbaas me er namelijk telkens over, dat ik, als Belg, Nederlanders die ik ontmoet dien te wijzen op het feit, dat ze hun hele identiteit, hun land, hun onafhankelijkheid, hun welvaart, kortom praktisch àlles waar ze fier op zijn, aan deze buitengewone figuur te danken hebben. Zonder Willem de Zwijger, geen Nederland! Als ik hen over hem vertel, over zijn opinies over democratie die zijn tijd ééuwen vooruit waren, zijn ze vaak verbijsterd. Blijkbaar is de geschiedenisles in Nederland niet meer wat ze geweest is... Hoedanook, het is aan Simone Vlugt niet voorbijgegaan; en via de charmante heldin Liedewey voert ze ons mee naar de woelige 16e eeuw, waar de manier, waarop je God aanbad (net als vandaag), je soms je leven kon kosten, ofwel je geluk, en waar het veel moed vereiste om voor jezelf en je gedachtengoed op te komen. Nog een bewijs dat inzicht in de geschiedenis van actueel belang is. Waar ik echter ontzettend op afknapte, is geheel de twijfelachtige verdienste van de uitgeverij, niet van de auteur: de povere omslag... Als je het boek vastpakt en bekijkt, denk je een boeketromannetje in handen te hebben. Je ziet een summier grafisch computerwerkje, en daaronder een foto van een hoofdloze dame in een hippie-jurk uit de jaren '60. Zo liepen de meisjes rond in mijn jonge jaren! Elk kind, dat een paar avonturenboeken of strips achter de kiezen heeft, kan zien dat dàt geen jurk uit de 16e eeuw is. Sorry, maar van slecht huiswerk gesproken... Dit is een miskleun van formaat. De eerste de beste striptekenaar of illustrator had het véél beter en historischer verantwoord kunnen doen. Het lijkt wel een foto voor het verkeerde boek! Niks dan lof over de roman, maar zowel het verhaal als de schrijfster hadden wat méér inspanning van de uitgever verdiend. Dus, toekomstige lezers: laat u niet bedriegen door die dwaze hippiejurk! Dit is géén suf stationsromannetje, maar een degelijk historisch fresco, uit een bewogen tijdperk van de Nederlandse geschiedenis!
Geschreven bij: Rode sneeuw in december
- Spannend
- Meeslepend verhaal
- Goede verhaallijn
Op de lagere school natuurlijk alle prachtige verhalen over Willem van Oranje gehoord.. Maar nu, gegoten in een prachtig verhaal waarin de achtergrond van de historische feiten verteld wordt sprak het nog meer tot mijn verbeelding! Fijn boek, een echte aanrader!
Geschreven bij: Rode sneeuw in december
- Spannend
- Leerzaam
Weer een prachtig boek van Simone Van Der Vlugt. Heb er wel wat langer over gedaan dan het vorige boek van deze schrijfster, “Nachtblauw”, wat ik ook vanaf de start vlotter lezen vond, maar niettegenstaande vond ik, “Rode sneeuw in december”, eveneens zeer indrukwekkend, prachtig, én leerzaam om te lezen. Zo heb ik weer wat bijgeleerd over de 80jarige oorlog, Willem van Oranje en Alva, natuurlijk hebben we daar in de schoolbanken reeds over gehoord en geleerd, maar dat was verplichte informatie, gaat meer oor in en uit. Bij het lezen van zulke levendige geschreven historische romans sta je meer stil bij wat er in die tijden allemaal gebeurde, en wat een tijden waren het, vreselijk! Je leest, hoort en ziet zeer veel over de eerste en, vooral, tweede wereldoorlog, maar er is zoveel meer oorlogs gruwel en geweld geweest in onze geschiedenis, Waaronder de 80jarige oorlog, Spaanse Furie, Franse revolutie, de Kruistochten enz, een zeer lange lijst vind je op Wikipedia, vaak speelt geloof een rol. De oorlogen, het geweld, de pest, de manieren om proberen in leven te blijven, wat een gruwel brengen oorlogen steeds mee, door wie en voor wat ? In ieder geval vind ik het zeer interessant dat hier ook boeken over bestaan, ik ben meer geïnteresseerd in het verre verleden, dan in het heden die dan ook weer de verkeerde kant uit gaat. Hoe meer mensen rechten krijgen hoe minder respect voor het leven.
Geschreven bij: Rode sneeuw in december
- Spannend
- Meeslepend verhaal
- Leerzaam
Een hele mooi mix van een roman en een geschiedenisboek, waarbij je een goed beeld krijgt van hoe het leven in die tijd in Nederland was. Heel veel respect voor hoe de schrijfster een meeslepend verhaal weet te combineren met historische feiten. Een fantastisch boek!
Kies gewenste uitvoering
Prijs inclusief verzendkosten, verkocht door bol
Ophalen bij een bol afhaalpunt mogelijk
30 dagen bedenktijd en gratis retourneren via mijn bol
Wettelijke garantie via bol
Dag en nacht klantenservice
- Doordeweeks ook ’s avonds in huis
























