Het bos, vier vragen, het leven en ik een vriendschap die alles veranderde

• 9789021579511
  • 20 april 2021
  • 128 pagina's

In Het bos, vier vragen, het leven en ik schijft Tessa Randau over de bijzondere vriendschap tussen een jonge en oudere vrouw.

Een jonge vrouw ziet het niet meer zitten en vlucht het bos in. Ze wil ontsnappen aan haar leven – aan haar veeleisende baan maar ook aan de drukte van haar gezin. Ze begrijpt haar eigen gevoelens niet, want ze heeft toch alles waar ze van droomde? Dan ontmoet ze een oudere vrouw die haar vier vragen stelt. Er ontstaat een bijzondere vriendschap en ze ziet haar leven veranderen. Dit boek inspireert je om te ontdekken wat écht belangrijk voor je is, met meer rust en geluk tot gevolg. Bestseller voor de lezers van ‘De alchemist’ van Paulo Coelho.

20 april 2021
128

Tessa Randau
Kosmos Uitgevers

Katja Hunfeld

1
134 mm
17 mm
209 mm
134 mm
17 mm
209 mm
306 g

9789021579511

Gemiddelde van 12 reviews
3
5
4
0
0
  • Hoe een vriendschap het leven van de hoofdpersoon veranderde

• schitterende cover
    • binnenkant schitterend vormgegeven
    • herkenbaar voor vooral vrouwen

Bij het zien van de schitterende cover van Het bos, vier vragen, het leven en ik van Tessa Randau krijg je niet meteen een idee waar het boek over zal gaan. De titel geeft meer duidelijkheid, je krijgt een vermoeden dat je een verhaal gaat lezen met adviezen waar je wat aan hebt, die je in je persoonlijke leven ook kan gebruiken en dat het verhaal herkenbaar voor je zal zijn. Niet alleen de buitenkant is schitterend, ook de binnenkant is schitterend vormgegeven. Het boek staat vol met schitterende en bijpassende illustraties.
    In Het bos, vier vragen, het leven en ik van Tessa Randau worstelt een jonge vrouw met haar gevoelens. Gevoelens die zij in haar ogen niet zou mogen hebben omdat ze alles heeft waar ze altijd van droomde. Toch blijkt de werkelijkheid anders te zijn dan hoe het in haar dromen was. Op een dag gaat ze naar het bos en komt op een plek waar ze als kind ook graag kwam om uit te rusten van het hectische leven dat ze leidt en om te overdenken wat er mis is met haar, waarom ze niet gelukkig is. Ze ontmoet er een oudere vrouw die haar vier vragen stelt. Vragen waar ze over na moet denken. Het zijn vragen over hoe ze in haar leven staat en wat ze wil veranderen. Er ontstaat een hechte vriendschap en langzaamaan ziet ze hoe ze haar leven kan veranderen.
    Het bos, vier vragen, het leven en ik van Tessa Randau is een verhaal dat voor veel mensen, vooral voor vrouwen, grotendeels herkenbaar kan zijn. Zeker in deze tijden waarin de vrouw alle ballen in de lucht moet houden, waar ze aan van alles moet voldoen, waar ze overal aan mee moet doen en waar ze vaak ook meerdere dingen tegelijkertijd moet doen. Dit verhaal laat zien hoe zwaar dat allemaal is en hoe dat op een gegeven moment kan opbreken. Het is een verhaal waar iedereen wat aan heeft. De vragen zetten je aan het denken zoals bijvoorbeeld wat echt belangrijk is voor jezelf en wat niet. Wat je zou kunnen veranderen. Het verhaal laat je naar je persoonlijke leven kijken en wat je uiteindelijk echt wilt en waarom je vaak 'ja' zegt terwijl je 'nee' bedoelt zoals bijvoorbeeld het bakken van een taart. Het verhaal helpt je de dogma's die je al je hele leven hoort te veranderen. Het verhaal zet ook alles in perspectief zoals bijvoorbeeld hoe lang je echt gelukkig bent als je de lotto gewonnen zou hebben. Dat kan een schrikbarend antwoord zijn als je dat leest. Het verhaal laat je ook zien wat je zelf kan doen om de wereld een stukje te redden zonder dat je veel moeite hoeft te doen. Vaak doe je daar al meer aan mee dan je denkt.
    Na het lezen van Het bos, vier vragen, het leven en ik van Tessa Randau kan het zomaar zijn dat je je leven (deels) gaat veranderen, ook als je jezelf niet herkent in het verhaal maar toch aan het denken wordt gezet om het een en ander te veranderen. Tijdens het lezen van het boek wordt je op de feiten gedrukt. Feiten die niet altijd even fijn zijn om te lezen omdat ze confronterend kunnen zijn, maar waar je wel al dan niet bewust mee aan het werk gaat.
    Kortom; Het bos, vier vragen, het leven en ik van Tessa Randau is een verhaal dat je helpt om te veranderen als je wilt. Dat laat zien dat het belangrijk is dat je jezelf prettig voelt in wat je doet en met wie je bent en dat het niet erg is om bepaalde dingen en gewoontes los te laten. Dat het zelfs een opluchting kan zijn als je dat doet. Omdat dit een dun boek is, is dit boek uitermate geschikt om te lezen als je een reading challenge wilt halen.

2
    0
  • Wauw

Ik mocht dit boek lezen. De titel sprak mij enorm aan. En bleek dus dat dit boek Eye opener was. Ik moet ook meer rust pakken. Zo mooi dat je door een boek. Op de feiten wordt gedrukt

1
    0
  • Een verrassende eye-opener

• leest makkelijk
    • waardevolle inzichten

Het is een redelijk klein en dun boek met een kaft die erg aansprekende kleuren heeft, mooi lichtblauw met de titel in gouden letters. Deze titel maakt me nieuwsgierig. Vanaf de eerste zin, word je in het verhaal meegenomen. Bijna meteen gaat het over de dingen in het leven die belangrijk zijn, maar die je soms weer even ‘vergeten’ bent. Het boek leest heel makkelijk en je wilt gewoon weten wat de 4 vragen zijn. De schrijfster weet heel goed je nieuwsgierigheid vast te houden, waardoor je steeds verder wil lezen. Door mooie verhalen, goede vragen en treffende metaforen wordt meteen duidelijk waar het in het leven om gaat. Een hele mooie spiegel waarin je mag kijken als je dat wilt. Even rust en een moment van stilte om weer te voelen, wat juist in deze hectische wereld zo belangrijk is. Wat fijn om dit te mogen ervaren door het lezen van dit boek. Het is een waardevol boek, dat ik zeker nog vaker een keer opensla als het allemaal weer even ‘te veel’ is. Wat is dit boek een mooie eye-opener. Een aanrader voor iedereen, die soms weer even terug wil naar de essentie, naar waar het ook weer over mag gaan in jouw leven, een leven waar je blij van wordt!

0
    0
  • Laagdrempelige inzichten

De postbode bracht me dit boek op een regenachtige dag in het weekend. Ik sloeg het dunne, stevige, mooi vormgegeven boekje open en begon te lezen. Een paar uur later had ik het in één ruk uitgelezen.

De situaties en gebeurtenissen die in het boek beschreven worden zijn herkenbaar. Het willen voldoen aan alle verzoeken en verwachtingen, het willen vooruitkomen in werk, het willen investeren in vriendschap, het willen onderhouden van huis, tuin en auto en ook nog voldoende tijd en aandacht overhouden voor het gezin. Soms wringt er ergens iets in dat drukke bestaan van ons. Het is goed om je dan bewust af te vragen of je al die dingen doet omdat het zo hoort of omdat je het zelf echt wilt. Deze eerste vraag regelmatig aan jezelf stellen, geeft enorm veel inzicht. En dat niet alleen. Door het inzicht, ga je ook mogelijkheden zien om het anders te doen. Op een manier die beter bij je past. En als je dat eenmaal gaat doen, dan wordt alles anders.

Ik heb mezelf na het lezen van dit boek voorgenomen de vier vragen regelmatig aan mezelf te stellen. Het boek leest gemakkelijk en biedt laagdrempelige inzichten, waarmee je jezelf echt beter kunt leren kennen. Wat mij betreft een boek om door te geven, zodat meer mensen zich bewust worden van hun eigen (onbewuste) keuzes en de mogelijkheid om hier veel bewuster mee om te gaan.

0
    0
  • In het bos, vier vragen, het leven en ik

Erg mooie omslag in aansprekende kleuren en een zorgvuldig opgemaakt verhaal in een vlotte schrijfstijl
    Het leest prettig en je hebt het snel uit. Het bevat helaas maar 124 pagina;s.
    Prettig ook de afwisseling met de bijpassende leuke tekeningen.
    Een kort verhaal over wat belangrijk is in het leven. De ik persoon in 't verhaal neemt je mee in een stukje van haar leven en hoe haar leven verandert door de gesprekken met de oude dame. Je leeft mee met de hoofdpersoon en je bent direct nieuwsgierig hoe de vier vragen haar leven zullen gaan veranderen.
    Het bevat mooie levensvragen, die jezelf ook aan het denken zetten over je manier van leven. De sfeer in het boek is erg fijn en alles zorgvuldig uit gewerkt.
    Een prettig leesbaar en inzicht gevend boek. Ik vond het jammer dat het uit was zo snel, het had wat mij betreft wat dikker mogen zijn.

0
    0
  • Beetje saai

• vrij accuraat

• snel uit

Geen diepgang, niet heel interessant. Enigszins ophelderend.

0
    0
  • Klein geluk

• vlot geschreven

• weinig diepgang

Een kort verhaal over wat belangrijk is in het leven. De ik persoon in 't verhaal neemt je mee in een stukje van haar leven en hoe ze die verandert dmv de gesprekken met een oude dame. Een leuk verhaal om te lezen in de trein of op het strand, binnen 2 uur had ik 't boek uit. Er zit verder weinig diepgang in, gewoon een ontspannen geniet momentje. Net zoals de oude vrouw in 't boek zegt, geniet van een regenboog, voor je het weet is het geniet/geluk moment weer voorbij. :-))

0
    0
  • Eenvoudig, maar zo krachtig!

Tessa Randau is in Duitsland coach op het gebied van stress en burn-out en schreef Het bos, vier vragen, het leven en ik gebaseerd op haar eigen ervaringen. De subtitel luid; Een vriendschap die alles veranderde. Wat zal de auteur de lezer willen vertellen en leren met dit prachtig ogende hardcover boekje?
    Wat direct opvalt als je begint te lezen is de toegankelijke schrijfstijl en de eenvoud van de inhoud. Hierdoor is dit boekje voor een breed publiek goed te lezen en te begrijpen. Ook de wijze waarop ze de lezer aan de hand meeneemt door de kern van het verhaal is er een van verfijnd niveau.
    Het verhaal gaat over een jonge vrouw die midden in het leven staat. Ze is getrouwd, heeft twee jonge kinderen, een prachtig huis en een drukke baan. Als ze eerlijk moet zijn wordt ze geleefd en leeft ze eigenlijk niet het leven wat ze nu zou willen, al was dit wel het ideale beeld die ze voor zich zag toen ze jong was.
    Wanneer ze tijdens een wandeling, om wat zaken op een rij te zetten, een oude vrouw ontmoet, verandert haar leven drastisch. De wijze lessen die de vrouw haar voorschotelt in de daaropvolgende ontmoetingen, laten haar nadenken over de kern van haar geluk. Stap voor stap past ze de vier vragen toe in haar leven en ze merkt dat ze steeds meer het leven leeft die ze nu zo graag zou willen.
    Met Het bos, vier vragen, het leven en ik laat Randau zien hoe je kunt kiezen voor een ander leven door de juiste vragen te stellen aan jezelf. Hierdoor kun je een verandering in gang zetten die makkelijk toepasbaar is, maar je ook meer tot jezelf brengt. Dit is de kern en boodschap die Randau met de lezer deelt.
    Doordat het boekje zo prachtig oogt met de hardcover versie, prachtige lay-out en illustratie is het boekje echt compleet. Het straalt rust uit, maar ook kracht. Ik was echt onder de indruk van de verzorging van dit boek!
    Het bos, vier vragen, het leven en ik kent maar 128 bladzijden, maar de boodschap is zo prachtig gebracht dat elke bladzijde indruk achterlaat. In Duitsland werd dit boek een bestseller en terecht! Echt een aanrader om cadeau te geven aan je vrienden.
    4.5 sterren

0
    0
  • Herkenbaar proces

Mijn burnoutproces heeft zoveel overeenkomsten. Zo mooi hoe het hier in romanvorm is opgeschreven. Een lach en een traan van herkenning.

0
    0
  • Leven met plezier en voldoening

• heldere inzichten
    • leest makkelijk

• dun boekje

De titel van het boek deed me in eerste instantie denken aan het boek ‘Vier vragen die je leven veranderen’ van Byron Katie. Het boek van Byron Katie gaat over het onderzoeken van je gedachten, terwijl dit boek gaat over een verhaal van een jonge vrouw met een veeleisende baan en een druk gezinsleven. Super herkenbaar, want ook ik heb veel ballen hoog te houden en soms weet ik niet meer hoe ik dit voor elkaar moet krijgen en dit geeft enorm veel stress. Dus hier wilde ik iets aan doen. De vier (levens)vragen in dit boek hebben me geholpen te reflecteren op mijn leven en stil te staan bij wat ik nou echt het belangrijkst vind. Veel mensen kijken in de laatste fase van hun leven terug en concluderen dat het waardevoller was geweest als ze meer aandacht hadden besteed aan hun geliefde, aan hun kinderen, aan familie of vrienden, aan hun gezondheid… We nemen deze dingen veel te vaak voor lief. Tijd om het anders aan te pakken dus! Het boek leest gemakkelijk weg door de toegankelijke schrijfstijl en bevat mooie heldere inzichten om te leven met plezier, voldoening en om de dingen te doen die echt van belang zijn.

0
    0

Ontvang eenmalig een mail of notificatie via de bol app zodra dit artikel weer leverbaar is.